Sør-Amerika biotop - hjelp samensetning av fisk.

Inaktiv bruker
Tror eg har planen i boks nå, men lufter ideen her, for eventuelle innspill og smarte forandringer.
Eg "må" ikkje ha desse fiskene i lag om det er en dårlig ide, er mer ute etter en gruppe fisk som kan fungere godt i lag.

Planen er: Akvariumet er på 96 liter, 70x37x38 cm.

Ønsker å ha Corydoras Adolfoi oppi, 5-7 stykk, flere om mulig..?

Tenker på å ha to arter av Apistogramma ciklider oppi.
- Den første er Apistogramma agassizii/ Apistogramma agassizii "Tefe Red".
En hann på 2-3 hunner.
- Den andre er Apistogramma trifasciata en hann og 3-4 hoer.

Er litt usikker på om det går med agassizii da dei er midt/bunnsikt fisk, og bunnen er på ein måte allerede litt opptatt...? Eller om dette går bra?
(Alternativ er gephyra, men den er og midt/bunnsikt fisk, og denne kan krysse seg med trifaciata?)

Av maller ønsker eg meg i grunnen mange forskjellige, men med tanke på størelsen akvariet har må eg begrense meg til dei som ikkje blir så store.
En gruppe med L201 eller L199 kommer ønsker eg å ha oppi. Har lite info om antall hann/ho enda.. Men en gruppe på 3-4 stykk hørest kansje passelig ut.

Og da kommer det store spørsmålet da, er dette realistisk? Blir det for mange fisk?

-----------------------------------------------------------------------------------------
Er det plass til 1-2 golden nugget på 3-5? Blir dei fort store?

Desse er også på ønskelista, men eg tror ikkje det er realistisk med tanke på plass i akvariet. Det tar sjølvsagt tid før dei blir store, men vet ikkje om dei vil trivst i lag med dei andre fiskene heller... 1-2 L128 eller L142. Tenker eventuelt på å kjøpe unge fisk på 3-5 cm.
Du bør kutte ut det ene slaget med Apistogramma og bare ha 2 huer av den du velger.

En gruppe med små maller i tilleg til Cory er maks for en 96 L.

Jørn

PS:pluss heller på med noen små Nanostomus.
Inaktiv bruker
Jørn Kåsa
Du bør kutte ut det ene slaget med Apistogramma og bare ha 2 huer av den du velger. En gruppe med små maller i tilleg til Cory er maks for en 96 L. Jørn PS:pluss heller på med noen små Nanostomus.

Kan en fisk som står i fiskebasen og andre plasser at den skal ha 3-4 hoer ha bare 2 da? Vil ikkje dette gå hardt ut over dei 2? *klø meg i hodet*
Jeg har ikke sett i fiskebasen,og vet ikke hvem som har skrevet der,men i et så lite kar(bunnflate)så risikerer du bare at hunnene slåss om de beste plassene.

Jørn
På generelt grunnlag er vel 96l bare å utelukke til to arter dvergciklider i det hele tatt. Kan bli brutalt ved evt. lek. Finnes alltid unntak, men synes ikke det ville vært noe bra forsøk her
Enig med Bixen, Marte L, jeg tror det går dårlig med to arter i et såpass lite kar. Det er bunnarealet som avgjør, for de skaper seg territorier og alle vil slåss om dette. Hver hunn har også gjerne et territorium, selv om dette er mye mindre enn hannens (de lager dette innenfor hans territorium). Den lille størrelsen på hver av hunnenes terr. gjør at man ofte ikke legger merke til at de faktisk har et territorium, men det kan de altså ha.

Jeg har på midlertidig basis hatt to arter (en gruppe A. Panduro og et par A. macmasteri) i en 250 liter, og de var konstant i tottene på hverandre. Ingen som ble kverket eller noe, heldigvis, men det var nok bare flaks... Og det var stadig noen av de underdanige som ble henvist til å måtte "bo i et plantebuskas" i perioder, for de ikke fikk komme ut og vise seg i det åpne. Da ble de jaget med en gang.

Den eneste grunnen til at jeg har og kan ha flere A. panduro sammen nå, er at de er vokst opp sammen og har gått sammen uavbrutt siden de ble klekt.
Jeg hadde flere Panduro før, men så skilte jeg ut fire stk en periode og satte dem i et annet kar. Men så måtte jeg omrokkere igjen, og satte dem tilbake sammen med den samme gamle gruppen som tidligere. Det var dumt.... de hadde selvsagt glemt hverandre, og de gamle anså "de nye" for inntrengere og kverket to tvert. Reddet ut de siste to i siste liten, skambitte og fæle.

Kort sagt; i en 96 liter har de underdanige ingen steder å rømme, de kommer seg ikke langt nok unna og blir kjapt innhentet av sjefene. Enten blir de drept, eller de blir henvist til et liv klemt bak pumpa eller noe slikt, for viser de seg fremme blir de angrepet.

Skal du ha flere enn et par av en art, bør du kjøpe dem så små at de ikke er kjønnsmodne enda. Da tror jeg sjansen for å lykkes med en gruppe er større, for da lever de i fred og fordragelighet til de blir kjønnsmodne og er derfor godt vant til hverandre. Du må ikke introdusere dem i etapper, helst alle på en gang! For ellers vil de første Apistoene kapre akvariet som sitt territorium, og evt nyinnsatte fisk får et surt (og kanskje veldig kort) liv.

Inaktiv bruker
Her var det mye info Takker.
Tror eg ender på en art ja, noe anna hørest rett og slett ufornuftig ut.

Tror det blir agassizii, men helt sikker er eg ikkje enna.... Prøver å lese meg frampå kva som kan passe aller best i en 96 liter men fremdeles ha ein del farger og vise igjenn.
Blir i alle fall en gruppe med 1 hann og 2 hoer.

Eventuelt hadde det gått bra med en gruppe blåe agassizzi og en med røde?
Eller er desse ulike arter for kvarandre? Må i så fall kutte på noe annet om dette er mulig..
*skulle ønske eg hadde plass til 390 literen i nye leiligheta*

Men med tanke på å sette inn fisken..
Planen min var først 5-7 adolfoi, så dvergciklidene, og deretter mallene etter kvart som eg fekk tak i noen som er små nok, og om det var plass til dei. Vil ikkje ha det overfylt med fisk heller.
Bør alt komme på en gang, eller gjelder det bare dverg ciklidene?

Personlig ville jeg hatt en tetraart i et dvergciklide kar, nesten uten unntak fordi det gir dem en viss trygghet, hvis det ikke bare er et kar man vil ha dem i lek i. Men da er coryene i veien uansett.

Rekkefølger på andre fisker har ikke så mye å si vil jeg tro, så lenge de ikke utfordrer territorie eller "er i veien". Det er det som er kluet med dvergciklider, så lenge det er plass og territoriale skiller nok så vil de sånn generelt ikke bry seg om andre fisketyper, annet enn ved yngelpass osv. Men alt har unntak

Har vel en anelse om at hvis det skulle bli egg i det karet ditt så går coryene på nervene til disse apistoene
Inaktiv bruker
samboeren har ein 63 liter som det skal tetra oppi, så kan gå for det som akutt reserveløsning om noe slik skulle skje..

Hoved fisken i akvariet var egentlig ment å vere corryane, så kom interessen for dvergciklidene.. Og det hele bala bare på seg. Er ikkje lett å gå frå 5 akvarier til 1.

Men tror eg må gå i tenkeboksa og legge en enta mer "vasstett" plan
Inaktiv bruker
Et par med agasizzi nå, og en hoe til senere?
Er dette gjennomførbart?

Et par med agasizzi nå, og en hoe til senere?
Går dette bra?
Eller bør eg sette inn alle 3 samtidig?
Jeg fikk feil da jeg kjøpte mine Apistogramma agasizzi og kom hjem med to hanner og en hunn. Leverte den ene hannen tilbake dagen etter, men det var da tomt for hunner.

Jeg kjøpte ikke flere hunner senere heller, men holdt disse som et par i 180 literen. Det virket ikke som de mistrivdes med å være bare et par heller, men lekte og la egg jevnlig. Jeg ønsket ikke yngel så jeg la ikke forholdene til rette for at eggene skulle klekkes.

Begge kjønnene var ganske hissige, ikke bare under lek, og jaget stadig vekk på de andre fiskene. Spesielt pansermallene fikk gjennomgå. Har lest at i naturen er disse en direkte trussel mot ciklidenes egg så det var kanskje ikke så rart at de jaget på disse. Mistet hannen her tidligere i år og hunnen ganske nylig. De ble litt over to år gamle.

Tror pansermallene er ganske lettet nå. Tør ikke tenke på hvordan forholdene hadde vært for dem om det hadde vært enda en hunn der. De strevde med å finne steder de kunne få være i fred, selv med bare to ciklider i karet.

Min erfaring er at så lenge de godt med huler, bra med vegetasjon og har andre fisker å jage på, feks tetra, så går det fint å ha et par av Apistogramma istedenfor trio.

Jeg ville ikke ha satt Apistogramma sammen med coryer i karet mitt igjen, men det er ikke sikkert alle har hatt samme negative negative erfaringen som meg og mine coryer
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap