- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Start av plantekar
Start av plantekar
Lurer endel på å starte et rent, eller i alle fall nesten rent plantekar. Størrelse blir rundt 100-130 liter, med bunnareal 70-80cm x 40cm og høyde 35-40cm. Mulig det ville vært fint med noen få rolige fisk, eller en liten stim.
Vil det gjøre det enklere eller vanskeligere med vannkvalitet?
Tenkte meg å ha ca. en cm Tropica Aquacare som undersubstrat, og enten sand eller fin engelsk elvegrus i noen cm tykkelse over. Ellers er jeg usikker på design, røtter eller (og?) stein.
Har en forkjærlighet for tematisk/biotop, og også Sør Amerika. Tenkte derfor at plantene kunne være derfra, men annen biotop kan også være aktuelt. Australia? Det er jo mange muligheter!
Usikker ellers på det meste på et rent plantekar, filtrering og mengde sirkulasjon, tilsetninger og vannbytter...
Har en CO2 enhet, fra Nutrafin, stående ledig - og den kunne jo brukes...
Tips tas i mot med takk!
Vil det gjøre det enklere eller vanskeligere med vannkvalitet?
Tenkte meg å ha ca. en cm Tropica Aquacare som undersubstrat, og enten sand eller fin engelsk elvegrus i noen cm tykkelse over. Ellers er jeg usikker på design, røtter eller (og?) stein.
Har en forkjærlighet for tematisk/biotop, og også Sør Amerika. Tenkte derfor at plantene kunne være derfra, men annen biotop kan også være aktuelt. Australia? Det er jo mange muligheter!
Usikker ellers på det meste på et rent plantekar, filtrering og mengde sirkulasjon, tilsetninger og vannbytter...
Har en CO2 enhet, fra Nutrafin, stående ledig - og den kunne jo brukes...
Tips tas i mot med takk!
Postet 27.11.07 kl 22:43
Sør-Amerikanske "enkle" planter
Hmm, litt søking har gitt noen mulige planter fra Sør Amerika,
Bacopa monnieri
Echinodorus quadricostatus
Echinodorus uruguayensis
Heteranthera zosterifolia
Lilaeopsis macloviana
Sagittaria subulata
Alle disse er i klassen "enkle" å få til, og det kan jo passe for et første plantekar.
Bacopa monnieri
Echinodorus quadricostatus
Echinodorus uruguayensis
Heteranthera zosterifolia
Lilaeopsis macloviana
Sagittaria subulata
Alle disse er i klassen "enkle" å få til, og det kan jo passe for et første plantekar.
Postet 01.12.07 kl 13:17
Planter fra Australia
Australia ga ikke så mange svar, mest "kosmopolitter" og "pan-tropiske", Men på grunn av den lange geografiske isolasjonen av Australia fra resten av verden gir slike svar grunn til skepsis. Man trenger bare å se på dyrelivet for å forstå at også plantelivet har vært isolert.
Men, to middels/enkle planter fant jeg.
Vallisneria caulescens
Vallisneria nana
Men, to middels/enkle planter fant jeg.
Vallisneria caulescens
Vallisneria nana
Postet 01.12.07 kl 13:26
Jeg prøvde Aquacare som undersubstrat i en 25 liters, og joda, det er sikkert bra for plantene, men i det øyeblikk du skal plante om, flytte litt på noe du ikke er fornøyd med, så drar du opp en masse grums som kan føre til algeoppblomstring. I bruksanvisningen er det faktisk anbefalt å ikke dra opp planter i det hele tatt, men å klippe de av over grusen og la røttene være igjen som gjødsel. For stengelplanter er dette greit nok, men det er ikke så lurt med rotplanter...
Selv så tømte jeg akvariet etter to uker å gikk jeg over til noe som heter [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103 &produktid=642&Navn=03.%20planten%E6ring%20jern.&HKatID=3]Volcanit[/URL] som fungerer som både grus og gjødsel. Lignende produkter som Eco-Complete, Aquasoil og Fluorite er veldig populære i utlandet men har sett lite(ingenting) av det her til lands Felles for de alle er at du ikke behøver noe annet substrat og er helt topp for plantene samt renslig ved omplanting.
Selv så tømte jeg akvariet etter to uker å gikk jeg over til noe som heter [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103 &produktid=642&Navn=03.%20planten%E6ring%20jern.&HKatID=3]Volcanit[/URL] som fungerer som både grus og gjødsel. Lignende produkter som Eco-Complete, Aquasoil og Fluorite er veldig populære i utlandet men har sett lite(ingenting) av det her til lands Felles for de alle er at du ikke behøver noe annet substrat og er helt topp for plantene samt renslig ved omplanting.
Postet 02.12.07 kl 00:23
Postet 02.12.07 kl 19:49