Hjelp til identifisering av kjønn på gurami!

Hei!
Kjøpte to gurami i dyrebutikken i går og ble fortalt at det var et par (en hann og en hunn). Vi synes likevel det likner på to hanner, kan noen hjelpe oss?
veldig sikker på at det er dverggurami
Det er hvertfall samme kjønn på de 2 vil jeg tro, og om man ser forskjellen på samme måte som på blågurami så er det to hunner.
Takker for svar. To jenter? Hvordan ser man forskjell da? Har hørt at guttene har sterkere farger og større ryggfinne og at jentene oftest er mer grålige i fargene. Burde vi kjøpe to hunner til eller to hanner, eller en til av hvert kjønn får å få riktig parforhold her? Hørt at de helst vil leve i par for å trives...
Har noen evt. noen bilder av en hann og en hunn som vi kan se på, ligger noen bilder under denne linken http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5190 men det står ikke hva som er hva???
Sikkert flere måter og se det på, men om ryggfinnen er rundet av bak er det en hun og om den er spiss bak er det en hann
er de fullvoksne? hvor store er de?
om det er den naturlige varianten så er det nok hanner, hunnene er sølvgrå.
men jeg tror det finnes varianter hvor begge kjønn har sterke farger.
På fullvoksne individer kan man se at hannen har spiss ryggfinne, se på bildene i profilen.

De to fiskene dine er hvertfall prikk like vår han-dverggurami, så jeg vil tro at det er to gutter du har fått. Hunnen (som han forøvrig jaget og stresset i hjel, konemishandleren) var sølvfarget med noe blått i.
Det er to mannebein du har der. Hunnene hos dverggurami er langt mindre fargerike. De er mer gråaktige i fargen, og er ofte litt mindre enn hannene også. Dessverre er det slik at en del butikker tar/får inn kun hanner. De er mer fargerike, og er dermed mer lettsolgte. Gråere fisker er liksom ikke fullt så interessante. Dessverre er ikke de som jobber i butikkene klar over at de kun har fått inn ett kjønn, og forsøker å se etter forskjeller på finner osv. for å "skille mellom kjønnene". Med mindre det er en dyrebutikk jeg vet er spesialister på akvaristikk, stoler jeg aldri på at de i butikken vet forskjell på kjønn på fisk. Jeg har fått feil så utallige ganger. Aller helst leser jeg meg fram til svaret på forhånd selv, slik at jeg vet hva jeg skal se etter.
Legger ved et bilde av våre

Til venstre er en hann, til høyre en hunn....
Du har 2 hanner, ikke tvil om det. Ser det på "lang"ryggfinne + fargene(fargene er mere usikkert), men ikke tvil når du ser på finnene til fiskene dine. 2 stk HANNER.
Som ett par andre her sier, jeg er sikker på at det er to hanner du har der. Hunnene er gråaktige.. Hannene som har farger : P

Skal ikke si noe for sikkert, er ingen gurami ekspert, men mine øyne forteller meg at det er to hanner.
Inaktiv bruker
Hey
Det der ser ut som to hanner for meg =)
2 hanner, uten tvil.

Selv har jeg aldri forstått problemet med å se forskjell på kjønnene hos dverggurami. Man trenger ikke å si hva som er kjønnsforskjellene, de er rett og slett vidt forskjellig av utsende.
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap