Vil ha mere lys, men er ikke plass nok,hjelp anyone?

Jeg vil gjerne oppgradere lyset i 38literen, da jeg fokuserer mest på planter. Men iom at det er ett 8 kantet kar så blir ikke diameretern noe å snakke om. Har tidligere brukt arcadia sine sett til å montere ekstra lysrør men de er jo minst 50cm lange, og jeg har kun max 37cm å gå på! Noen som vet om det finnes så korte sett/lysrør til slik bruk?
Det er fra før montert T5rør men med ALT for liten W.
Må legge til at det ikke er dekkglass og heller ingen mulighet for dette..så utstyret må tåle fukt.
Kompaktlysrør er din venn Interpet har noen kit [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=248090+*+248091+*+248092+*+248093&t=temartic_e&userid=WHB5mp4BEdv4VFZNZ80EuD5zULNnRE7rKkS]her[/URL]
Nede på siden finner du link til passende lysrør.
Aha!! Takker! Disse kan kun bestilles på nett fra utlandet eller er de available her i landet også?
Det er akkurat slike lys som er i karet fra før også, men kun 14w,blir en smule lite gitt! Men det står ingen steder at de er vanntett/tåler fukt? Men regner med de gjør det?!
Det finnes lysrør på 8w og 6w. 8w er lett å få tak i, 6w måtte jeg bestille fra England.
Såvidt jeg kan se er det en gummimuffe på lysrørholderen, så disse kan godt monteres der det er litt fuktighet. Ballasten (den sorte boksen) tåler derimot ikke vann, så den må ligge utenfor akvariet, på gulvet etc - noe som også er meningen da det er lange ledninger til den.
Har ikke sett disse settene i norske butikker, men Aquaristikshop er en veldig grei butikk å handle fra.
Passer arcadia 15w til 14w rør?
Jeg har forresten den Arcadia
controlleren til 15w lysrør liggende. Passer 14w rørene til denne?Tenkte på Hagen sine rør, tror jeg kan kanskje få plass, men er litt usikker på hvor lange de rørene er. Har ca 39-40cm å gå på.
Hva med Hqi?
Du kan jo forsøke Hqi lys på 70w, slik jeg har gjort med mitt nanokar.Karet mitt er 40x25x25 lyset er knappe 21 cm bredt og gir 70w noe som burde holde til de mest lyskrevende planter.
Denne kan du bruke Aqua Medic Ocean Light
Om du er litt nevenyttig er det fullt mulig å bygge selv.Jeg kjøpte en billig armatur for butikkbelysning og lagde lampeoppheng selv, ballasten kan man montere inne i kabinett(om du har det) eller plassere på veggen ved siden av akvariet.Husk at du må ha CO2 tilsetning når du passerer 0.5w pr liter.
En annen fin ting med Hqi lys er den vakre skimmereffekten det gir ved litt overflatebevegelse, dette fordi lyskilden er punktformig.
Jeg ville selv gått for 8W T5-rør, siden dette er noe som er relativt lett å skaffe nye rør til.
Er jo mildt sagt kjedelig å måtte bestille inn før fra utlandet, med dertil fare for både ødelagte rør, og temmelig dyr frakt.

Med ett par sett med 4/6/8W kontroller fra arcadia (art.nr AC08). Dette settet har en IP-faktor på 64, og er derfor tilstrekkelig.
Med 2 slike får du 16W T5, som er markant mer enn 15W T8.
For å trekke en sammenligning, vil disse to rørene gi ca like mye lys som ett 25W tradisjonelt rør.

Av rør på 8W, har både Hagen og Arcadia kurante rør.
Hagen leverer rør i typene Sun-Glo, Power-glo, Aqua-glo og Flora-glo.
Takker for alle svar! Er litt usikker enda, om jeg skal benytte arcadia sitt utstyr eller rett og slett kompaktlysrør. Har leita litt å finner lysrør her til lands som også er egnet, trenger bare starteren og den var rimelig å kjøpe på nett. Jeg vil få bedre watt med kompaktlysrørene uansett tror jeg, da de har 24w.
Blei meget nysgjerrig nå, scnuppa, på hvilke rør du har funnet som egner seg
Er det kompaktrørene fra Webzoo?

Husk at det meste av sokler til kompaktrør har i beste fall en IP-faktor på 23, noe som ikke egner seg til vårt formål.

Bruker selv kompactrør til 11litern, her med glass limt til armaturet for å unngå at fukt kommer til. Jada, må skjære dette løs når det blir behov for å bytte rørene, men den tid den sorg
Hei Frank, glemte nesten på svare deg her! Det er denne jeg har funnet:

[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=248090+*+248091+*+248092+*+248093&t=temartic_e&userid=WHB5mp4BEdv4VFZNZ80EuD5zULNnRE7rKkS][/URL]

Tenker det er verdt å prøve da den ikke kosta skjorta allikevel! Iht til størrelsen så gikk jeg for 24w, den er underveis til meg nå så skal bli spennende å se!
Rørene står nederst på siden! Jeg fant noen,her ja men hvor var det!! Husker ikke, men kommer nok på det! ,
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Jon Vidar Aas
Reklame for plussmedlemskap