Hva er MÅ HA

Det jeg lurer litt på er hva er et "must" av teknisk utstyr for å holde høy-standard. Jeg tenker å ha piraya av noe slag i karret eller en annen rov-fisk. Det jeg har til nå er; Eheim Pro 3 2076 Electronic filter, Trixie 21 l/h luftpumpe, 2 orginale lysrør til jewel akvarie, vanntemp måler klistret på siden av karret og en varmekolbe. Har prøvd å lese meg litt frem på forumet her på tilsetting av C02, men ble igrunnen ikke noe klokere på om jeg egentlig trenger det. Finst det noen gode elektroniske måleelementer for de mest vanlige verdiene. Vet at når jeg var med på å sette i gang automatikken på havforskningsinstituttet og sealab så brukte vi måleprober til både ph,klor,redox og salinitet (sikkert flere jeg ikke husker akkurat nå). Jeg lurer igrunnen på å sette inn en PLS i systemet og styre temperatur, sirkulasjon og diverse målinger, men det meste av måleprober jeg har funnet koster jo skjorta og et par laken. Akvariet jeg har stående er et 240liters kar med stein bakgrunn(falsk),sand/kalksten i bunnen (kommer til å fjerne sanden og kalken om jeg finner ut at det ødelegger med for høy ph) og en fem/seks planter.
Hva en må ha, kommer ann på hva en har i karet.
Skal du ha f.eks piraya, er dette noe en skjelden har i tett beplanta kar, og da er både Co2 og lysmengden relativt lite en satser mye penger på.
Filtreringen derimot, ville jeg ikke kimset med i det hele tatt, og satset hardt fra dag en.

En 2076 bør kunne håndtere det avfallet rovfisker vil produsere i ett såpass lite kar som 240L (lite i form av plassbehov slike fisk ofte har).

Ikke gjør det hele mer komplisert enn det trenger å være
div
Frank Angell
Ikke gjør det hele mer komplisert enn det trenger å være ;)


Det hadde bare vært artig og fått det opp med overvåking fra internett på målinger og litt forskjellig styring da jeg er veldig mye ute og reiser. Må man over 1000kr pr. probe for å få noe som er brukende elektronisk?

Og så var det avsporingen min da. Jeg har sett at det er et litt for lite kar, men tenker at jeg får heller ha de når de er små og selge dem igjen om plassen blir altfor liten (eventuelt kjøpe et større kar om denne hobbyen fenger meg ). Burde det ikke gå bra om jeg bare hadde en 3-4stk eller blir det for lite siden de egentlig er stim-fisk
Prober til å måle med blir nok dyrere enn 1000kr stk vil jeg tro, hvorfor skal du følge med verdiene når du er ute og reiser? Er vel ikke så mye du kan gjøre med de da alikevel
Nå vet jeg selvsagt ikke alt her i verden, men jeg har tilgode å finne prober som kan måle mange av vannverdiene på permanent basis, og som kan kobles opp mot f.eks en PC.

Det finnes sikkert overvåkningsutstyr, men jeg tror prislappen blir så høy at en like godt kan leie seg en person til å teste daglig i mange år, for så å sende resultatet pr SMS til deg
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap