- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- mye snegler i rekekaret..
mye snegler i rekekaret..
Har et 19-liters rekekar med 6 voksne røde krystallreker og et litt ubestemmelig antall rekebarn fra 2 forskjellige mødre (født for hhv. 2 og 1 uke siden). Tror rekene trives greit siden de både vokser og formerer seg.
Problemet med dette karet er at det er skikkelig oppblomstring av pestsnegler. De må ha kommet sammen med mosen jeg kjøpte, for jeg har ikke vært plaget med pestsnegler i karet jeg tok bunnsubstrat fra.
Leste litt her inne i forhold til eplesnegler sammen med reker. Er det sånn at et par eplesnegler kan "fortrenge" pestsneglene, eller er eneste mulighet for å få bort noen den berømte "knus og knip"-metoden? Hva vil eventuell "knus mange snegler mot glasset" gjøre med vannverdiene mine (siden knust sneglegugge kommer ut i vannet..)?
Takker for alt av tips på forhånd
Problemet med dette karet er at det er skikkelig oppblomstring av pestsnegler. De må ha kommet sammen med mosen jeg kjøpte, for jeg har ikke vært plaget med pestsnegler i karet jeg tok bunnsubstrat fra.
Leste litt her inne i forhold til eplesnegler sammen med reker. Er det sånn at et par eplesnegler kan "fortrenge" pestsneglene, eller er eneste mulighet for å få bort noen den berømte "knus og knip"-metoden? Hva vil eventuell "knus mange snegler mot glasset" gjøre med vannverdiene mine (siden knust sneglegugge kommer ut i vannet..)?
Takker for alt av tips på forhånd
Postet 07.12.07 kl 10:58
Jeg kan ikke akkurat si at jeg opplever færre pest-snegler i kar med eplesnegler, så dette er nok ikke noen god løsning for alle.
Eneste sneglene jeg kan med hånden på hjertet si utkonkurrerer pestsneglene er sandsnegler. Enkelte vil nok hevde at det er å velge mellom pest og kolera
Skviser en ett enormt stort antall snegler, er det klart at dette kan forringe vannkvaliteten noe. Jeg peier derfor å suge ut i alle fall det meste av snegler før jeg starter skvisinga, gjerne i forbindelse med vannbytte.
I kar der en ønsker mindre vannbytter, er det bare å la tappevannet gå i ei bøtte, og så helle det tilbake via en finmasket håv, som slipper vann men ikke snegler tilbake i karet.
Eneste sneglene jeg kan med hånden på hjertet si utkonkurrerer pestsneglene er sandsnegler. Enkelte vil nok hevde at det er å velge mellom pest og kolera
Skviser en ett enormt stort antall snegler, er det klart at dette kan forringe vannkvaliteten noe. Jeg peier derfor å suge ut i alle fall det meste av snegler før jeg starter skvisinga, gjerne i forbindelse med vannbytte.
I kar der en ønsker mindre vannbytter, er det bare å la tappevannet gå i ei bøtte, og så helle det tilbake via en finmasket håv, som slipper vann men ikke snegler tilbake i karet.
Postet 07.12.07 kl 12:17
Mulighet
Dersom du har kan du gjøre som meg: Ta en praktbotia på ferie der. Mine bor til vanlig i en 720l, men var noen uker på "ferie" i en 45 liter. Vips så var det tomt for pestsnegler. Jeg vet ikke om de spiser reker, mende har ikke rørt mine kloreker ihvertfall. De spiser desverre også eplesnegler av stor størrelse, så de havner ikke i 720 literen før de antas å nærme seg slutten.
Postet 07.12.07 kl 13:06
Postet 07.12.07 kl 13:39
Må spare meg en kommentar om praktbotia i ett rekekar...
Men hvis du vil redusere snegleplage kan du bruke en slags "rovsnegle". Sjekk her:
http://www.garnelen-paradies.de/product_info.php?info=p3579_Raub-Turmdeckelschnecke.html
Men ikke spør meg kor du kan kjøpe sånn snegle i norge. Men det er sikkert at de gjære jobben.
Men hvis du vil redusere snegleplage kan du bruke en slags "rovsnegle". Sjekk her:
http://www.garnelen-paradies.de/product_info.php?info=p3579_Raub-Turmdeckelschnecke.html
Men ikke spør meg kor du kan kjøpe sånn snegle i norge. Men det er sikkert at de gjære jobben.
Postet 07.12.07 kl 21:55
Takker for svar!
Får vel bare sette i gang med prosjekt "skvis en kvis" da... (i dette tilfellet er pestsneglene like kjedelige som en plutselig oppstått kvise var i ungdomstiden :P)
Kan hive meg med på begrepet "5 om dagen!", bare at i mitt tilfelle gjelder det å drepe 5 snegler om dagen, ikke det å fortære frukt..
*SKVIS*
Får vel bare sette i gang med prosjekt "skvis en kvis" da... (i dette tilfellet er pestsneglene like kjedelige som en plutselig oppstått kvise var i ungdomstiden :P)
Kan hive meg med på begrepet "5 om dagen!", bare at i mitt tilfelle gjelder det å drepe 5 snegler om dagen, ikke det å fortære frukt..
*SKVIS*
Postet 10.12.07 kl 10:59
Michael NiesarMå spare meg en kommentar om praktbotia i ett rekekar... Men hvis du vil redusere snegleplage kan du bruke en slags "rovsnegle". Sjekk her: http://www.garnelen-paradies.de/product_info.php?info=p3579_Raub-Turmdeckelschnecke.html Men ikke spør meg kor du kan kjøpe sånn snegle i norge. Men det er sikkert at de gjære jobben.
Formerer disse seg i ferskvann?
I så fall syns jeg du skal se det som et kall i livet å bestille slike, og spre de utover Norges land. Har lenge lurt på om det var mulig å skaffe slike.
Postet 10.12.07 kl 11:25
Formerer disse seg i ferskvann?
I så fall syns jeg du skal se det som et kall i livet å bestille slike, og spre de utover Norges land. Har lenge lurt på om det var mulig å skaffe slike.
Vel, eg er ikkje den store snegleenthusiast egentlig. Eg har sett disse hos en venn som har rekeoppdrett i Tyskland og han mener de er ganske effektiv å spise pestsnegler. Siden eg har fått pestsnegler også i noe kar kan det være en mission for 2008 å gjære en slik snegleimport.
Formering skal skjer i ferskvann. Kor lett det er har eg ingen anelse. Men eg kan prøve å skaffe litt informasjon om det...
Postet 10.12.07 kl 12:11
Postet 11.12.07 kl 14:57