gh

jeg må øke GH i karet, noen gode tips fra drevne akvarister?
GH Pulver
kan du jo alltids prøve, eller noe skjellsand.

Pulveret kan du tilsette ved vannbytte for å holde nivåene konstant, pleier å følge med en bruksanvisning for beregning.

dersom du bruker skjellsand så vil det bare ligge der å booste GHen ukontrollert, er min erfaring.
Anbefaler at du søker på forumet......

Et søk på "Gh" ga 9977 treff..... :o)
jeg får lesevansker av sånnt;P
Flere måter å gjøre dette på. Du får egne produkter i dyrebutikken til dette som ofte er knalldyre, eller du kan kjøpe alabastergips på panduro som er knallbillig. Ditt valg.

Anbefaler forøvrig at du kikker på artiklene her på nettsidene. Under "artikler" menyvalget øverst på siden finner du link til akvarieskolen. Det er en samling artikler som er veldig fine å ha lest og du får svar på mye der. Jeg har hatt mye nytte av disse artiklene. Bl.a. er det en artikkel om vannverdier som beskriver hva ph, gh, kh er og noen forslag til å justere disse. Ellers så er det aller meste av justering og løsninger på div situasjoner i forb. med vannverdier allerede debattert i mange tråder her på forumet så jeg tipper du finner mye om du søker. Kan være litt vanskelig å finne relevante svar blant søkene dessverre, men du får ofte fortere svar på det du lurer på om du leiter litt i eldre innlegg enn å skrive inn et innlegg og vente på svar på det.
Jon Arne Roies
jeg må øke GH i karet, noen gode tips fra drevne akvarister?

Hvor mye skal du øke den? Hvor stort er akvariet du vil øke gh i?

Dersom du har små behov for å øke gh, kan du gjøre som jeg:
kjøpe gh+ pulver på Webzoo. Siden jeg øker gh bare i et lite kar, og ellers om jeg skal bruke en medisin i andre kar som krever høyere gh enn jeg har, så varer en slik 200 grams boks en halv evighet hos meg. Disse boksene finnes i mange str som du ser av linken. Man kjøper den størrelsen som passer ens eget behov.

Dersom du skal øke gh i kranvannet ditt på fast basis hver uke ved vannbytte i et større akvarium, kan det lønne seg å kjøpe den gipsen som det tipses om i innlegget ovenfor. Men vær obs på at det kan være vanskelig å spe ut skikkelig og få løst ordentlig opp i vannet. Du bør blande det ut i bøtter på forhånd, så du slipper en hvit deigklump i akvariet av uoppløst gips.
200 liter. gh ligger på rundt 3. og jeg skulle gjerne hatt den rundt 10.

takker for alle tips så langt
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap