Fisker i en 63-liter

Inaktiv bruker
Kan jeg ha et par med Kakadue-ciklider, en stim med Kobbertetra og et par med Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ i en 63-liter eller blir det for mye?
Kakadue + Ancistrus
Det med kakaduene og Anc. sammen kan slå litt begge veier. Voksne Anc. kan finne på å bli litt kranglete i forbindelse med plassmangel til revir. Men med nok gjemmeplasser tror jeg muligheten er god for at det funker. Noen er mere kranglete en andre. Kobbertetraene er no problemo
Jeg er redd at så snart kakaduene finner ut at de vil bli flere, kommer samtlige fisk ellers i karet til å få AS Grisejuling til frokost, lunsj, middag og kvelds...
Dvergciklider kan være ekstremt revirhevdende og beskyttende når de leker, og da trenger en masse plass i karet om en skal ha andre arter.
Inaktiv bruker
Takker for svar.
Hva med ottoer da? Jeg må jo ha algespisere.
Andre tips til algespisere da?
Alle vil få deng, så det er jo å finne de som tåler dette best
Personlig ville jeg heller hatt Ottoer, dels fordi jeg liker de bedre enn ansictrus, dels fordi jeg syntes ansictrus blir alt, alt for store til 63L.
Inaktiv bruker
Okey.
Da må jeg i tenkeboksen igjen.
Karet er ikke satt opp enda så det er ikke noe hast.
Har store planer for dette karet så det kan ta litt tid.
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=7408
Såpass ja.
No offense Frank, men det er ganske mange som har lignende oppsett der det går helt fint. Alle ciklider blir vel noen bråkebøtter under egglegginga, men de bruker da å finne sin plass. Blir litt kjedeli med bare et par dvergciklider i kar på den størrelsen synes nå iallefall jeg. Det er vel ikke snakk om oppdrett her.....
Jeg sier bare det jeg mener, Morten Jeg hadde aldri i verden plassert dvergciklider i kar av denne størrelsen sammen med andre fisk - nettopp på grunn av faren for at fiskene har andre tanker om oppdrett enn det eieren har.
Hva andre velger å gjøre, er opp til hver enkelt.
Min mening tilsier også at en ikke trenger å stappe karene med fisk for at de skal være interessante... (Dette ser en fort om en tar turen innom profilen min)
Skjønner.
Hehe, Skjønner den tankegangen også Frank. Husker de første oppsettene mine da jeg proppa full karene så mye som bare muli. Var stas ja! Virker som det der forandrer seg med tida. Jobber i dyrebutikk så jeg merker det der veldi godt. De som skal ha sitt første kar skal helst ha så mye og så stor fisk som mulig. Kan bare nevne oppsett som 120l med diskus + ildbuk + så mye forskjellig stimfisk som mulig og selvfølgelig en stor og flott gibbiceps må du skjønne!(Frarådet seff dette på det sterkeste) For ikke å snakke om den evinnelige gullfisken i bolle.... Syns nok personlig også det er penere med litt mindre en mere fisk. Folk kommer ofte frem til dette selv etterhvert som oppsettene kommer og går.
Men jeg tror Håvards oppsett vil funke fint. Bare et tips Håvard; Grei deg med en anc. , ha kokosnøtthule i et hjørne, rot til ancistrusen i andre hjørnet og masse planter og steiner i mellom.
Inaktiv bruker
Jeg tror jeg vil gå for noen ottoer. Jeg har et ancistrus-par i 112-literen som jeg tenkte å ha i 63-litern, men tror de får være der de er.
Hvor mange ottoer bør man ha siden de er stimfisk?
Og hvor mange kobbertetraer bør man ha minimum?
Ottoer er mye kulere enn store feite maller :P

Du bør nok kjøpe deg 5-6 av dem. Spør hvor lenge de har vært i butikken, ikke kjøp noen som er skrale. Se at de har litt mage, så overlever de forhåpentligvis lengre enn ei uke. De vil også være ømfintlige for variable vannverdier, så vent til karet er i slag før du skaffer dem.

Jeg kaller dem ikke stimfisk, men gruppefisk. Samme tingen på noen måter, men de stimer ikke, i begrepets form

Jeg har selv 20 kobbertetra i en 54 liter, men det er ikke der de skal bo, de skal i en 125l. Ville sagt 10-12 er nok til et kar rundt 60 liter. Crazy fisker, hehe.
Antall fisk
Personlig ville jeg kjøpt 5 otto og 10 kobbertetra (Vi har begge artene og 10% på 5 og 20% på 10 fisk på Dyrenes Verden)

Uppsann, sorry bixen, så ikke at du allerede hadde svart
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap