scalrene sluttet med parringsleken...

jeg har 11 scalarer som til nå har gått i et 170L karr, de har trivdes godt og vokst seg store og fine, etterhvert dannet det seg et par som begynnte med parringslek, de fant seg en plante i midten av karret de beskyttet med livet som innsats, de jagde alt som kom i nærheten, og det endte med at alle de andre scalarene ble klumpet sammen mot den ene veggen i karret. de begynnte å pusse på bladene på denne planten, spesielt et, og var svært hissig mot alle de andre. da flyttet jeg alle scalarene over i et annet karr, bortsett fra leksparret. men det ser ut som de sluttet med parringsleken så fort jeg flyttet de andre vekk. jeg er veldig sikker på at jeg ikke flyttet over feil scalarer, jeg kan se forskjell på de.

noen som har noen tips til hvordan jeg kan få de i gang med leken igjen? jeg har skiftet vann, matet de med mygglarver hver dag og renset bunn.
legget med et bilde av scalare parret, mest for morro skyld.
Parringslek
Jeg forstår det nesten som om de ikke har vært i lek før (?), om de ikke har vært det så kan du bare ta det helt med ro. De trenger ofte 2-3 forsøk før de får sving på det. Når de først er igang så kan du være sikker på at de vil prøve igjen. Ofte (ikke alltid) med et par ukers mellomrom.
Gi dem tid å venne seg til at de plutslig er alene og ro etter at du har røsket rundt med håven oppi hjemmet deres. Gi dem en uke før du starter med et godt kaldtvannsbytte etterfulgt av godt med røde mygglarver noen dager så skal du se at de legger kort tid etter dette.
takk for svar
det stemmer, dette er første gangen det har dannet seg par av scalarene og se har begynnt å leke, jeg har nettop flyttet inn til kjæresten, og da brukte vi mitt karr til alle skalarene, (han hadde en del fra før), så dette har blitt nesten et rent scalare karr, bortsett fra 3 corydoras aeneus albino, 3 eplesnegler og en golden nugget.
det er omtrent en uke siden jeg flyttet de andre scalarene, men får vel gi dem litt mer tid, jeg håper virkelig de begynner på leken igjen, hadde vært morsomt med yndel på de.
har også nettop fått egg på oscarene våre også, så det blir kjempe morsomt å se om det blir noe av. men takk for svar...
dette har ikke noe med scalarene å gjøre, men ville bare komme med en gladmelding... oscarene har fått yngel nå det er mange små bobler som ligger i en grop på glasset å vifter med halene sine, og oscarene er mer hissig en noen sinne, de flyr på glasset med en gang jeg nærmer meg...
har satt i gang et prøveprosjekt på artemia klekking (må jo se hvordan det fungerer før vi setter igeng for fullt...) har ikke for store forhåpninger, men håper virkelig de overlever, selv om dette er første gang de har lagt egg....
fisk er kjempemorro
da var de i gang igjen...
nå har de endelig kommet i gang med leken, så i går kveld at drev å pusset blader igjen, og i dag tidlig var det masse masse egg på et sverdplante blad, planten har blitt revet av og flyter i overflaten, men det gjør vel ikke noe...

og da er oscar ynglene 6 dager i dag, så de forventes å svømme hvert øyeblikk... de skal vist begynne å svømme når de er 6-7 dager gamle... tror dere de har en sjanse for å overleve? de har gått sammen med foreldrene i et 620L kar hele tiden, og skal fortsette å la foreldrene passe på de. de er kjempe flinke foreldre...

bildet er av ynglene til oscar, du kan se det er litt mugg der, men foreldrene har flyttet de bort fra muggen nå. vi fikk ikke lov til å røre...
Nina marie
og i dag tidlig var det masse masse egg på et sverdplante blad, planten har blitt revet av og flyter i overflaten, men det gjør vel ikke noe...


Scalarene greier ikke passe eggene om de flyter i overflaten. Da kan du like gjerne ta dem ut og klekke dem separat.
Evt kan du ta en klesklype og feste bladet loddrett et sted i akvariet der de kan passe dem. Helst litt høyt oppe i karet.

Eggene bruker fire til fem døgn på å klekke, litt avhengig av temperatur.
det er altså planten som har løsnet fra bunnen og flyter i toppen, ikke bare det bladet, og den ligger i ro hele tiden, så jeg tror det skal gå greit... men er litt bekymret for eplesneglene mine, er redd for at scalarene ikke klarer å jage de bort hvis de bestemmer seg for å gå på planten, vet noen om eplesnegler spiser egg??
jeg har noen problemer scalarene mine, de har lagt egg! blir eggene spist eller burde jeg flytte de?

mvh bernad
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap