Syk corydoras sterbai

Har en fisk her som ikke ser bra ut. Har sjekket vannkvaliteten. Temp 26. Ph 6.5. Gh 4 og Kh 3. Er et lekskar med sterbai med kun eplesnegler som selskap den har gått i. Godt beplantet. Har ikke sett så mye til denne fisken før den vagget seg ut i dag. De voksne sterbaiene i karet pleier å gjemme seg i plantene. Har plukket ut en død sterbai for 2 uker siden, den så helt normal ut så jeg regnet at den bare var blitt gammel.

Har hatt problemer med noen arcuatuser før som også har blitt feite, men ikke så ille som denne. Kan det være noe som har smittet fra arcuatusene er min tanke? Kan det være bukvannsott?

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Fisken på bildet lever og spiser, men jeg vurderer human avvliving... Hva sier dere?
Hva er det for slags corysyke som er ute og går for tiden? Først arcuatusene dine, så sterbaien din, og så en av leopardusene mine? Leopardusen min ser nå ut akkurat slik som arcuatusene dine så ut tidligere, bortsett fra at min ikke har problemer med bartene.
Jeg har ingen anelse om hva som forårsaker dette, men jeg kunne virkelig ønske jeg kunne hjelpe

Dette er et tilfelle der jeg hadde avlivet. Det ser forferdelig ut. Den ser ut til å kunne sprekke hvert øyeblikk.

PS!
Elin, jeg tok et kjapt søk på Google, søkte på frasen "bloated Corydoras".
Det kom opp forbløffende mange treff! Har ikke tid å lese så mye nå, men ta det samme søket du også og se om du finner noe som matcher! (og kanskje en diagnose/løsning/årsak?)

Good luck!
Forresten, ut fra utseendet ville jeg ha sagt bukvannssott. Jeg synes det ser ut som om det meste strutter på den stakkars fisken din.
Men det rimer ikke i det hele tatt hvis den faktisk fortsatt spiser. Det gjør forøvrig leopardusen min også.
Fy feite, er vel ett passende uttrykk...? Jeg ville selv gjort det Mona foreslår, nemlig å avlive fisken.

Ut i fra at den faktisk både lever (i alle fall tidligere i dag), og spiser, ville jeg personlig ikke tro at dette var bukvannsott. Manglende appetitt\ evne til å ete er det første en ser på fisk med bukvannsott som er på tur over i fiske-himmelen.
På den andre siden, kan det se ut som om beinplatene (i mangel av skjell) faktisk strutter.

Om du avliver fisken, har du mage\ hjerte til å åpne buken på denne, for å se om noen av organene er kraftig forstørret?
Et skudd i blinde, Elin. Hvordan skifter du vann? Mellomlagrer du vannet før det tappes inn i akvariet?
Vannbytte regimet skjer med kaldt vann rett fra springen. Bruker in and out, men kun til påfylling av karet. Bytter 30% ca en gang i uka. Ingen mellom lagring og jeg tilsetter kun natron hver tredje gang etter måling av kh. Har i det siste brukt utah stein til å øke gh. Har en bit i nesten alle karene mine.

Corydorasen lever enda i karantenekaret. :s Den har ikke spist i dag. Blir avvlivining i morgen. om den overlever natta. Skal åpne buken på den og se om jeg kan se forstørrede organer... Er ikke så lett, men jeg kan prøve. Vil gjerne vite hva dette er! Ganske skremmende og trist.
Øker du gh, sa du???

Nå fikk jeg en aha-opplevelse....
En gang jeg økte gh i et kar med Ancistrus, svulmet de opp som ballonger! Det dannet seg væske i buken på dem. De tåler ikke brå endringer i gh.
Og når man snakker om maller, så.... Corydoras er også maller, hvem vet om de også har en viss ømtålighet for dette med endringer i hardhet?

Det skulle ikke forandre meg det minste om gh-endringene har skylden her, Elin. For moro skyld; ta ut gh-steinene, og ikke bruk dem mer. Avvent minst et par mnd. for å se hva som skjer.
Da har vi ihvertfall én ting felles: vi bytter vann rett fra springen. Jeg bruker også In&Out. Grunnen til at jeg spurte, er at jeg har lest litt om noe som heter gas bubble disease. Ut fra det jeg har lest, så ligner det bare litt, og passer ikke helt til våre problemer, men det er ihvertfall en tanke...
Jeg øker ikke GH. Men jeg har foreløpig kun dette problemet med en fisk, så det kan jo være noe annet. Problemet er bare at den altså er skremmende lik slik som de arcuatusene så ut. Og det etter å ikke ha vært fôret på nesten 2 uker...
Elin Pedersen
Ok gh steinen er ute!


Et spørsmål til Elin; er disse fiskene relativt unge? Denne Sterbai'en, og de Arcuatusene som du hadde tidligere med samme, bulkete oppblåsthet?
Det er et eller annet med unge maller og deres evne til å justere/regulere det indre trykket (osmose???).... jeg har glemt det jeg leste om dette, men det gjelder spesielt unge fisk iallefall. Selv om voksne sikkert kan få det også, kan det se ut til at unge maller er mest sårbare for det.
Sterbaien er nok over 2 år. Arcuatusene er unge.
mona o
Øker du gh, sa du??? Nå fikk jeg en aha-opplevelse.... En gang jeg økte gh i et kar med Ancistrus, svulmet de opp som ballonger! Det dannet seg væske i buken på dem. De tåler ikke brå endringer i gh. Og når man snakker om maller, så.... Corydoras er også maller, hvem vet om de også har en viss ømtålighet for dette med endringer i hardhet? Det skulle ikke forandre meg det minste om gh-endringene har skylden her, Elin. For moro skyld; ta ut gh-steinene, og ikke bruk dem mer. Avvent minst et par mnd. for å se hva som skjer.


Nå har jeg tenkt og tenkt..
Jeg vet ikke om dette spiller noen rolle, men gH økning kan ikke være grunnen til at arcuatusene ble sprekkferdige for jeg tilsatte gh stein for en uke side og det er lenge siden de var gjennom denne rare oppblåstheten. Sterbaien kan ha reagert på gh økning, men det er jo rart siden steinen øker gh sakte og den bare er på 4.

Uansett nå skal jeg ned og avvlive stakkars fisken om den ikke mirakuløst ser bedre ut.
Nå er den i fiskehimmelen...

Bestemte meg for å kutte av hode på den. Føler meg som en barbar, men jeg tenkte at koking ja da får jeg ikke sett mye inni den.. Jeg er litt kvalm nå, men drept og partert er fisken. Selv etter at hodet var av sprellet den. Fysj!

Det som var kjemperart var at det eneste som kom ut av fisken når den ble åpnet var masse vann! Ser ikke ut som den har tatt til seg næring på lenge heller for magesekken var tom. Så igrunnen ganske tomt ut i det hele tatt inni der. Tok noen bilder som jeg skal legge ved. Er vel ikke noe for sarte sjeler, men de får se bort.

Jeg lurer fært på hva som var galt med den, men jeg har også dårlig samvittighet for å tatt livet dens for det var bare vann inni. Kanskje om jeg hadde saltet så hadde den blitt bra igjen. At værskebalansen hadde kommet seg tenker jeg..
Ved bukvannssott så får fiskene væske i buken, Elin. Så det kan være det som har feilt alle sammen.
Du sier det så ganske tomt ut inni der. Jeg ser ikke noen tarmer en gang jeg...? Er det ingen der? (skrekk og gru)
Jeg kan lite om bukvannssott, og enda mindre om Corydorasenes anatomi, men sykdommen går altså ut på at innvollene blir til væske i buken... og ingenting i verden kan sette sammen flytende innvoller igjen og få organene tilbake. Så du behøver ikke bekymre deg for at den ble avlivet i unøden. Salt ville ikke hjulpet.

Spørsmålet er hvorfor det skjer med så mange Corydoras hos deg. Mystisk.
Var ikke noe mer inni fisken nei.. Bukvannsott off. Jeg lurer også fælt på hva som skjer. Jeg har muligens to flaue fellesnevner mellom karene med feite corydoraser og det er bøtta og inandout slangen. Slangen er ikke i karene, men noe kan ha sprutet på den. Samme med bøtta.

Er bukvannsott så smittsomt? Bør jeg medisinere karet med Esha 2000? Arcuatusene har fått denne medisinen. I sterbai karet er det mange yngler og en liten haug sandsnegler og epliser så jeg er tilbakeholden med å medisinere. Kan jo bare vært denne ene stakkaren som hadde sykdom?
Jeg siterer fra sykdomsartikkelen her på AF (uthevelsene er mine): "Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gatåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene."

Hvis du ser på den siste uthevningen min, passer det dårlig med arcuatusene.
Dette var ett mysterium. Hadde regnet med å se kraftig forstørring av i alle fall leveren på denne fisken, men alle organene ser jo temmelig friske og fine ut.
Det kan ha vært bukvannsott, og det kan ha vært noe annet. Ikke godt å si.

Væsken som kom ut av buken, var denne klar som vann, eller var den mer matt\ misfarget? Merket du noe lukt (bakteriellt puss kan stinke noe helt for jæ....).

Selv ville jeg nok ikke gjort noe mer enn det du har gjort. Bukvannsott er noe jeg en gang har opplevd har smitta, da som følge av at jeg ikke rakk å kakke fisken som var syk i hue før jeg dro ut, og at de andre fiskene hadde ett festmåltid på denne mens jeg var ute.
Det var ett klart 4. stadie-tilfelle, så bakteriemengden var nok skyhøy i fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap