Ancistrus sp, flere forskjellige

Nå er jeg fortsatt ganske fersk i dette gamet, men føler at jeg begynner å få litt oversikt etterhvert. Men en ting som forvirrer meg litt er at de fleste skriver om ancistrus oppdrettsvariantEN ( altså bestemt form entall) som om det finnes bare en. Men slik jeg har forstått det så betyr SP species, altså en type.
Ancistrus sp= en type ancistrus. og betegnelsen ancistrus sp oppdrettsvariant betyr dermed at dette er en type ancistrus som er blitt til under oppdrett og ikke finnes i vill tilstand. Antagelig krysset av ulike typer som finnes på ulike steder geografisk i vill tilstand og dermed ikke ville klare å krysse seg.
Stemmer dette? At det dermed finnes flere former ancistrus sp, og det er feil å si OPPDRETTSVARIANTEN, men at man heller skal si EN AV OPPDRETTSVARIANTENE (i flertall) og at det derfor er ulike L nummer og ulike utseender på disse.
Selv har jeg ca 20-30 stk, og mange av disse har har ulik utseende. Alle har prikker, men noen er ganske mørke i grunnfargen og andre ganske lyse. Noen har også flekkete basisfarge litt lik Panaque L205 på kroppen.

Skal legge ut noen bilder av de ulike etterhvert
Feil
Og der gjorde jeg også en feil ved å kalle L205 for panaque. I kunnskapsbasen står det pecoltia.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hva som skiller familiene pecoltia, panaque og panaqolus... Trodde kanskje det var et visst system og mønster i L numrene der de lå noenlunde etterhverandre... Jeg kjøpte nylig 12 fisk i butikk som sto at det var L008, som er en pecoltia. Og etter et hyggelig møte med Erlend Bertelsen fikk jeg vite at disse fiskene er gjevnt fordelt på L205 og L226, altså både pecoltia og panagolus.. men de er ganske like i kroppsform...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap