Nå er jeg fortsatt ganske fersk i dette gamet, men føler at jeg begynner å få litt oversikt etterhvert. Men en ting som forvirrer meg litt er at de fleste skriver om ancistrus oppdrettsvariantEN ( altså bestemt form entall) som om det finnes bare en. Men slik jeg har forstått det så betyr SP species, altså en type.
Ancistrus sp= en type ancistrus. og betegnelsen ancistrus sp oppdrettsvariant betyr dermed at dette er en type ancistrus som er blitt til under oppdrett og ikke finnes i vill tilstand. Antagelig krysset av ulike typer som finnes på ulike steder geografisk i vill tilstand og dermed ikke ville klare å krysse seg.
Stemmer dette? At det dermed finnes flere former ancistrus sp, og det er feil å si OPPDRETTSVARIANTEN, men at man heller skal si EN AV OPPDRETTSVARIANTENE (i flertall) og at det derfor er ulike L nummer og ulike utseender på disse.
Selv har jeg ca 20-30 stk, og mange av disse har har ulik utseende. Alle har prikker, men noen er ganske mørke i grunnfargen og andre ganske lyse. Noen har også flekkete basisfarge litt lik Panaque L205 på kroppen.
Skal legge ut noen bilder av de ulike etterhvert