Noen som kan anbefale pumpe? 900liter..

Pumpa som var med passer til opptil 350 liter, så trenger noe med mer kraft i. Noen som vet hvor jeg bør gå for å finne et godt ett som passer bra?
Regner med noen her sitter med både gode og dårlige erfaringer
Selv ville jeg uten ett snev av tvil gått for 2 filtre. Dels for å fordele belastning\ renhold, dels som backup om den ene skulle få problemer en gang.
Jeg hadde med umåtelig stor sikkerhet gått for ett Eheim 2080, og ett 2180, sistnevnte kun for å få varmen med i oppsettet.
Joda, det koster jo ikke rent lite med 2 slike filtre + filtermasse, men jeg legger mer enn gjerne litt ekstra i filtreringen for å være helt safe.

Kan med 99,73% sikkerhet si at Fluval FX5 kommer til å bli nevnt i tråden Du kan jo lese litt av den ganske store mengden med info\ meninger om dette filteret her på AF før tipsene strømmer inn

Og ja, på tross av lavere pris på FX5-en, ville jeg fremdeles gått for eheim :p
Takktakk.
Det som er med er et eheim 2215, med kapasitet på ca.350liter. Det burde vel funke greit som filter nr2?
2215? Au dæffen, det var ikke rare filteret Jeg hadde ikke brukt dette selv i kar over 120L, så det sier vel sitt

Jeg hadde med andre ord heller ikke bruk dette som supplement til ett større filter.
Ser ikke bort i fra at jeg hadde solgt det til høystbydende over en 6-pakk med pils
Hva med denne
Eheim filter 2250 1000 l\t. under 2000 på webzoo
hva med denne for å senke kostnader litt???
eller bare den ene tidl. nevnte først for så å kjøpe en til ette hvert....

hadde ønsket mest de to filtrene som er nevnt selv, men jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpe to så dyre filter på en gang... er jo snakk om 6-7000 der...
Har du innvendig bakgrunn? I et 900 liters akvarie har du dybden vil jeg tro (75 cm?).. Hvorfor ikke lage en filterløsning bak evt bakgrunn eller i moduler?

Når man legger sammen utgiftene ved evt. to dyre eheimpumper blir dette endel.. ca 6000,- nypris..

Hvis du da heller kjøper deg to av de største Back to nature modulene og lar disse bli drevet av et par kraftige powerheads.. Som filtermatriale kan du bruke bioballer,blåsvamp,keramiske rør- det finns masse man kan bruke.. I danmark er lavastein et populært innslag fks..

Det jeg vil si er veldig positivt ved denne løsningen er at man får med en veldig pen og naturtro bakgrunn med på kjøpet! Akvariet blir i sin helhet mer stillegående og mindre rot rundt akvariet..

Jeg har et 720 liter under "bygging" omdagen og det skal ene og alene bli drevet av filteret bak bakgrunnen..

Har et 400 liters akvarie hvor jeg bruker en av de største modulene til Back to nature som biologisk filter og en av filtermodulene til mekanisk filter.. I dette akvariet har det vært på det meste 40 store tropheus med yngel og disse bæsjer endel for og si det sånn.. Ingen målbar nitritt, nitrat eller ammonium etter 10 dager uten vannskifte.. Som matriale har jeg blåsvamp i filtermodulen og keramiske rør,bioballer,lavastein,knust faxekalk og blåsvamp i den store biologiske modulen..

Her er et bilde av 400 literen
[External Image]
Ikke så lett og se filterløsningene men du ser den biologiske modulen(A modul) til høyre og den mekaniske filter modulen(C modul) er til venstre, der det er helt mørkt

Har noen bedre bilder hjemme, men det var kun det ene her som jeg hadde på photobucketen min..

Her ser du de forskjellige modulene..

Vet ikke om dette appelerer til deg i det heletatt, men jeg er veldig tilhenger av denne løsningen!
Fluval FX5 eller Eheim2080

Jeg ville gått for FX5'en jeg da.

Andreas
Vet ikke om dette appelerer til deg i det heletatt, men jeg er veldig tilhenger av denne løsningen!



Meget spennende. Nei, akvariet står akkurat nå helt tomt inntil vi kommer oss inn i ny leilighet.

Dette alternativet må jeg kikke nærmere på, virker slettes ikke dumt nei.


250x60x60
nubbe
Vet ikke om dette appelerer til deg i det heletatt, men jeg er veldig tilhenger av denne løsningen!



Meget spennende. Nei, akvariet står akkurat nå helt tomt inntil vi kommer oss inn i ny leilighet.

Dette alternativet må jeg kikke nærmere på, virker slettes ikke dumt nei.


250x60x60


Det er en fin størrelse

Med den lengden ville jeg ha satt moduler på begge endene med matchende steinoppbygninger, sand og kansje litt planter i midten.., og vips så har du plass til steinlekere,frittsvømmere og bunnfisk! Nå er ikke min kunnskap så stor utenfor tanganyikas grenser, men vil vel tro at de fleste biotoper kan by på dette Men ærlig talt; et sånt akvarie fortjener fisk fra tanganyika syns da jeg

Det som er gøy med denne løsningen er at du satt ditt personlige preg akvariet ditt, og jeg synes det er gøy og få "mekka" litt på akvariet..
Andreas Bjørvik
Fluval FX5 eller Eheim2080 Jeg ville gått for FX5'en jeg da. Andreas


Argh..
Føler med Andreas, min navnebror=)
Kjøp FX-5, 2 stk=)
Ikke noe og tvile på

God Jul
Så med andre ord, vil da filteret bli inni en av disse steiene? eller??

Så også et sånt prosjekt med blåsvampterninger bak bakgrunnen.....
Hadde helt klart gått for 1stk Eheim 2080 og 1stk 2180 som Frank sier...

Eheim er litt dyrere, men husk at Eheim er akvarie filterenes "Rolls Roys".

Har prøvd forskjellige filter og det er kun Eheim eg personleg er mest fornøyd med.
Hva med å prøve fluidized bed filter som hovedfilter til den biologiske nedbrytningen, og 2180 som "back-up"/ varme/ partikkel-filtrering?
Det filteret som fulgte med kunne jo evt fylles med svamp og filtervatt for partikkelfiltrering.
Fluidized bed filtrene ser ut som en meget billig løsning for biologisk filtrering i store kar.

Har selv lyst til å prøve et slikt filter i 400-litringen.

...og gratulerer med basenget! "litt" misunnelig!!
nubbe
Så med andre ord, vil da filteret bli inni en av disse steiene? eller?? Så også et sånt prosjekt med blåsvampterninger bak bakgrunnen.....


Helt korrekt! Skal få tatt litt bilder i morgen hvis jeg får tid..
Blåsvampterninger blir ofte brukt på samme måte som bioballer. Fordelen med dette filtermediet er at du får god flyt gjennom filteret.. Dette er nødvendig hvis du bruker et karftig powerhead til og trekke vannet igjennom filteret.. Det biologiske filteret (A modul) i min 400l har ikke mer en 1000 l\t så det har ikke mer en et par liter med terninger som flyter i overflaten,,. Det mekaniske filteret (C modulen) blir kjørt av et powerhead som yter 1500 l\t, her har jeg kun blåsvamp og må derfor rense dette ved hvert vannskift., ca hver uke.. Men det er jo litt av poenget med mekanisk filtrering- fjerne dritten ut av karet
Ikke i tvil-jeg hadde valgt 2 stk Fx5.
kommer opp flere interessante metoder her ja)

2 FX5 funker det... Har det selv til min 900L

Andreas
Om du har tenkt å ha innvendig bakgrunn i karet, så bør du helt klart tenke på filterløsning bak denne.

Se bare på Bjarne sin 375 liter.
Stort filter som trenger minimalt vedlikehold over flere år.

Her kan du også sette inn det du måtte ha behov for av teknisk utstyr , uten at det er synligt i karet.

Løsningen til Kristian Hennig er også helt glimrende.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap