Ballong sommerfuglciklide

Har om dagen så jeg en variant av sommerfuglciklider som jeg ikke har sett før. Jeg tror den het ballong sommerfuglciklide. Den var en god del rundere enn den vanlige arten.

Nå lurer jeg på om dette er en ekte art, eller om den er avlet frem og manipulert av mennesker?
Herregud, har de greid å ødelegge den fiskearten også med de morbide, menneskeskapte fasongene?
Jepp, der var den ja.

Egentlig en ganske fin fisk, men siden den het noe med sommerfuglciklide, så ringte klokkene hos meg.

Hvor den er fin, ser ikke jeg. Sommerfuglciklider er nydelige akkurat som de er, selvsagt regner jeg med at fargene dems ikke er fullt så sterke i det fri, men selv da er det finere enn disse ballongene synes nå jeg..
Frk. Marte
Hvor den er fin, ser ikke jeg. Sommerfuglciklider er nydelige akkurat som de er, selvsagt regner jeg med at fargene dems ikke er fullt så sterke i det fri, men selv da er det finere enn disse ballongene synes nå jeg..

Selvfølgelig.

Jeg så den først på avstand, og gikk bort til det karet, fordi det så fin ut. Men da jeg så navnet, og selvfølgelig likheten med den opprinnelige arten, så dalte interessen.

Sommerfuglene er jo nydelige, og jeg kan ikke fatte hvorfor de har måttet "pynte" på den slik.

Skjønner i det hele tatt ikke hvorfor de må fikse på noen fisk jeg da.
Fjernt. Overrasker meg ikke at de finner på sånt borti østen da, de viser jo flere ganger at de ikke har respekt for dyr. Flår hunder levende og hva de ikke gjør.
biXen
Fjernt. Overrasker meg ikke at de finner på sånt borti østen da, de viser jo flere ganger at de ikke har respekt for dyr. Flår hunder levende og hva de ikke gjør.
0

Jah. Alle som en.

Ser egentlig ikke at denne fisken sliter noe særlig. Det er jo ikke som en ballong-molly.
Da tror jeg faktisk den vestlige kampfisken er et verre ekspempel.

Eller selfangsten, der dyr også flås levende.
Kesol
Ser egentlig ikke at denne fisken sliter noe særlig. Det er jo ikke som en ballong-molly. Da tror jeg faktisk den vestlige kampfisken er et verre ekspempel. Eller selfangsten, der dyr også flås levende.

Fiskene utvikler seg bra nok på egenhånd om ikke vi skal tukle med dem. Om den ikke lider så er det likevel unødvendig. Forøvrig ikke sikkert det er verste eksemplet man ser der heller.

Selfangsten er ikke noe bedre nei. Mange dyr som blir behandlet levende for at folk betaler for "ferskest mulig". Men med tanke på hva mennesker også gjør med hverandre så er vel ikke noe så overraskende lengre.
Inaktiv bruker
Jeg sitter faktisk på to-tre sånne avvik sjøl jeg nå. Driv å fôrer opp diverse og jaggu kommer det ikke opp en og annen kromrygga og totalt missdanna stakkar... lurer på om jeg ikke skal prøve å avle litt.
Noen som ønsker seg pappegøye-ellioti? Eller hva med en seilfinne-nourissati??

Ciklide
jo sommerfugl cikliden du nesver Ballonf´g sommerfugl ciklider er nok fikset fra oss mennesker ja, har den på butikken jeg jobber i,fine farger og lange finer på de
Kesol
Jah. Alle som en. Ser egentlig ikke at denne fisken sliter noe særlig. Det er jo ikke som en ballong-molly. Da tror jeg faktisk den vestlige kampfisken er et verre ekspempel. Eller selfangsten, der dyr også flås levende.

Dette var da noen skikkelig flåsete betraktninger. Så lenge man finner værre eksempler så er et greelt eksempel som balongsommerfuglcicklide ikke så farlig.

Det å drege inn fordums selfangst som et argument holder ikke mål. Denne barbariske fangstmetoden er et avsluttet kapittel i hvertfall i norsk historie.

Jeg synes akvariebutikker burde holde seg for gode til å ta inn denne varianten. Så denne første gang i Bergen for et par år siden. Hvis alle står over å kjøpe den så orker ikke butikken å ta dn inn. Desverre er det slik at de pusher den på intetanende nybegynnere.
Huff, dette var et trist syn Ødelegge en av de vakreste dvergciklidene sånn. Googla "balloon ram" og den er tydeligvis blitt ganske vanlig i salg. Ligger masse bilder og info ute på nettet. Får håpe drevne akvarister boikotter og ikke kjøper.
biXen

biXen, vil bare minne deg på at verdensdelen Asia utgjør med sine 44,4 millioner km² ca 29,4 prosent av jordens landområde og er dermed den største verdensdelen. Med over 60 prosent av jordens befolking, over 4 milliarder mennesker, er den også den mest folkerike. Verdensdelen har 54 land. Regner med at det er dette du sikter til når du snakker om "de i østen".

Kesol
Jah. Alle som en.

Kesol, hvis sier du at alle disse 4.000.000.000 menneskene ikke har respekt for dyr og at alle flår hundene levende, lurer jeg på hvor dere henter denne noe mild sagt stigmatiserende opplysningen fra?

Kesol
Eller selfangsten, der dyr også flås levende.

Hvor har du dine kilder fra Kesol, når du påstår at det under selfangst blir levede dyr flådd? Hvis jeg ikke husker helt feil er det vel dette påstander fremsatt av Odd F. Lindberg etter at han hadde vært med M/S "Harmoni" på selfangst i Vestisen i 1987- og 1988-sesongen.

I februar 1989 ble det i britisk, svensk og dansk fjernsyn vist en film om norsk selfangst som i betydelig grad bygget på filmopptak som Lindberg hadde gjort. I fjernsynsfilmen ble det fremsatt påstander om ulovlige og sterkt klanderverdige fangstmetoder. Påstandene vakte stor oppmerksomhet både i utlandet og i Norge. Representanten Carl I. Hagen tok saken opp gjennom et spørsmål til statsministeren i Stortingets møte 14 februar 1989, og statsministeren uttalte at Regjeringen ville oppnevne en bredt sammensatt kommisjon, også med utenlandske eksperter, for å vurdere påstandene om overtredelser av fangstreglene.

Et viktig spørsmål for kommisjonen var hvilken bevisverdi Lindbergs opplysninger kunne tillegges. Selv om det generelt var grunn til å legge stor vekt på opplysninger fra en selfangstinspektør, forelå det flere forhold som medførte at kommisjonen ikke kunne bygge på Lindbergs opplysninger som eneste bevis når saksforholdet var omtvistet.

Lindberg hadde i forbindelse med sine to opphold på "Harmoni" og sin utførelse av inspektørvervet fremkommet dels med uttalelser som sto i innbyrdes motstrid, dels uttalelser som kommisjonen av andre grunner måtte stille seg skeptisk til. Enkelte av Lindbergs påstander om regelbrudd eller andre uheldige forhold om bord på "Harmoni" var direkte motbevist gjennom bevisførselen for kommisjonen.

Kommisjonen gjennomgikk fjernsynsfilmen og en annen film med opptak som Lindberg har gjort, og som ble vist i programmet "Antenne ti" i NRK-Fjernsynet. Scenene i disse filmene ble drøftet en for en, og kommisjonen fant at de aller fleste av dem ikke viser noe regelbrudd.

Seks av scenene viste overtredelser av fangstreglene, hvorav iallfall to må anses alvorlige.

"Imidlertid må det legges til grunn at det på enkelte punkter har skjedd overtredelser under fangsten. Av disse kan nevnes at det ikke konsekvent ble brukt hakapik på dyr som var
skutt, slik reglene foreskriver. Dette ble også erkjent av fangstfolkene. Likeledes ble det erkjent at det ikke alltid ble utført blodtapping så snart som reglene forutsetter. Av andre overtredelser nevnes at det i unntakstilfelle forekom at det ble vinsjet om bord dyr som viste seg å være i live. Det hendte under ungefangst at ungene ble slått direkte med hakapikens spisse ende, mens fangstforskriftene krever at hammersiden - den butte enden - skal brukes først. Det synes å ha forekommet uheldige episoder under fangst av blueback som ble forsvart av sine mødre, og kvitunger som ble forsvart av mødrene, kan ha blitt avlivet i strid med forbudet mot dette. De fleste og hyppigst forekommende av disse overtredelser har nok ikke medført lidelser for dyrene, men det er likevel viktig at reglene for avliving blir overholdt.

Påstander om en rekke andre former for overtredelser finner kommisjonen ikke grunnlag for. Det kan her særlig nevnes at det ikke er funnet grunnlag for påstander om flåing av levende sel eller om ihjelsparking av unger." Kilde NOU 1990:19

Lindberg ble dømt for ærekrenkelser, og til å betale erstatning til 19 selfangere. bl a for dette utsagnet som du løfter frem her, Kesol.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap