Juwel rio300

holder på med å sette opp en rio300, foreløpig er det satt inn en juwel rock bakgrunn og det er kjøpt inn et eheim 2028 utvendig filter + et amtop 3336 utvendig filter som tilsammen gir en ytelse på 1850l/t som jeg håper er nok til mitt bruk. Så skal jeg ha en sera 300w varmekolbe i det.

Og nå til spørsmålet mitt angående dette, jeg har tenkt å bruke en fres på baksiden av bakgrunnen for å felle inn innsug og utblås slangene. Dette tror jeg vil gå veldig greit, men jeg har også lyst til å felle inn varmekolben og lurer på om det er noen som vet om dette er i det hele tatt mulig...

visst ikke tenker jeg på varmekabel i bunn istedet, men vil helst bruke det jeg har.

ellers skal karet fylles med en tynn isoporplate i bunn og blåsesand som bunnsubtrat.

det skal videre settes opp med ganske mye røtter og skifer, samt en del skiferhuler jeg lager selv.... Broderen lager kokosnøtthuler som jeg nok kommer til å bruke noen av i tillegg, men da vil jeg dekke dem helt med mose av en eller annen type jeg får tak i...

her ble det så mye etter hvert at jeg føler jeg skulle skrevet dette som blogg, men admin er velkommen til å flytte denne der dersom de føler den passer bedre et annet sted....

rekner med de fleste forsto at dette skal være mallekar når det er ferdig, men kommer også til å sette oppi noen scalarer og garantert noen tetra etter hvert....

når maller angår er jeg veldig usikker på hvilke jeg vil ha, men blir først en gruppe l-144 og l-270/260 (usikkerpåhvilken det var) yngel oppi det, deretter håper jeg på å få tak i noen fine på storauksonen til jak i februar.

men dere er velkomne til å komme med forslag.

håper det er mange som vil gi meg all slags input på dette prosjektet nå fremover, har sett for meg at karret skal stå ferdig innkjørt til januar/februar skiftet senest...

gleder meg veldig til dette og kommer til å legge inn en del bilder etter hvert under prosessen, skal også legge inn noen bilder av en 54l ancistrus lekskar jeg har satt opp som miniatyr av det jeg håper dette karret blir som
må og spørreom råd til masse inni disse filterne, har ikke så veldig mye peiling på dette egentlig.... så håper det er noen som har mer peiling på det her inne..... spesifikasjoner om eheim pumpen finnes på de fleste nettbutikker, mens spesifikasjoner på amtop filtert finnes på akvasia
har også tenkt å smelte sand nedi ei isoporplate slik jeg så i en annen tråd her inne tidligere, på den måten ble plata tynnere og hardere og dersom fiskene graver i sanden slipper det å komme frem en hvit isoporplate i bunnen.

noen som vet noe om hvor mye sand som trengs i dette karret, tror det er 120*60 i flaten
har også lurt på å lage terrasse bak i det, noen som har noen råd angående det?

ps, er så gira på dette nå at det ble veldig mange spørsmål uten noen svar, men håper noen gidder lese på det etter hvert
Å felle inn varmekolben er problematisk. Dette er en varmekilde som krever at vannet sirkulerer fritt rundt denne, og da vil den neppe ha noen særlig effekt om den er helt bortgjemt fra både synsfelt og vannbevegelsen.
Varmekabler har liten nytte de også, da de fleste kabler verken er termostatstyrt, eller kraftige nok. I tillegg vil de bli temmelig hett i sanda om en kjører på med det tilstrekkelige antall W for å varme ett kar i denne størrelsen.

Skal du ha sjult varme, er det slik jeg ser det to løsninger; filter med integrert varme, eller en bakgrunn med plass bak, slik at kolben settes i sirkulerende vann bak bakgrunnen.

Når det gjelder fiskevalget, er dette noe jeg ikke legger meg borti Men scalarer i såpass vannbevegelse er trolig ikke det beste sjakk-trekker Disse vil slite stygt, og trolig aldri helt kunne være seg selv.
Gå heller for en stor stim med tetra-er, personlig har jeg falt pladask for glødebåndstetra.
I dette karet, om det ikke settes inn for mye ruvende røtter, bør en stim på 100 individer ha det som plommen i egget

Sandmengden bestemmes av hvor tykt bunnlag du tenker å ha. Til ett godt beplanta kar, ville jeg hatt ett snittlag på 5cm.
Til ett kar med hovedsaklig annen dekor, ville jeg nøyet meg med 3cm.

Med 5cm, går det med 36L, med 3cm går det med tett på 22L.
Egenvekta til blåsesanden er ca 1,4kg pr L, og du trenger da ett par sekker(1 sekk= 25kg\ nesten 18L), og har mer enn nok til fremtidig etterfylling om noe skulle finne veien til sluken når du bytter vann

Glemte nesten: Juwel sine bakgrunner er meget lett å bearbeide. Bruk en kniv i stedet for fres, det er like effektivt.
takker for svar sålangt, men slik jeg hadde tenkt med varmekolben var å "frese" ut litt godt der den skulle være og tilslutt borre mange små hull gjennom resten av bakgrunnen... tror du ikke det er nok sirkulasjon da heller*?
Jeg ser ikke for meg det du ser for deg, og kan derfor ikke svare på om dette kan være funksjonelt eller ikke.

Forstår jeg deg rett i at:
Kolben skal plasseres bak bakgrunnen, i en utfresing, slik at bakgrunnen kan limes til glasset?
Det vil da på ingen måte bli særlig sirkulasjon, dersom du ikke bruker noe som gir denne.

Eller skal du sette bakgrunnen litt fra bakglasset, slik at du skaper ett kamer på baksiden, der vannet faktisk sirkulerer til filtrene?

Lag gjerne en skisse eller noe som viser bildet du ser i ditt eget hode
hmm, ja skal verfall ta bilder av karret nå etter hvert.
men kolben kan jeg nok få gjemt bak røtter ol. det skal det en delav i karret...

tror rett og slett jeg gårned ikjelleren og tar bilder med en gang jeg
hadde egentlig håpet på langt mer respons her, bli med å tips om hvordan sette opp et nytt kar da vel
Følger med på tråden din, men har ikke så mye "vettugt" å komme med. Men henger meg vel på Frank sitt innlegg om å pakke inn varmekolben, denne bør vel stå fritt i den sunne fornuften sin verden
Å gjemme inn- / utsug skulle vel gå greit (har sett mange tråder angående dette).
Ellers har du fått deg et kar jeg "sikler" etter, så jeg kommer til å følge med på tråden din for å se hvordan du setter det opp
Lykke til
i morgen får jeg hjem den store eheim pumpen, nå blir det saker...
tenker jeg begynner å skjære litt i bakgrunnen i morgen
etter å ha lest litt om pumper som kan tette seg må jeg nesten spørre om noen her vet sikkert om det går å felle inn innsuget tilpumpene i bakgrunnen og bare borre hull inn til det?
og isåfall hvor store hull må jeg lage?
hadde egentlig tenkt å lage så små hull som overhodet mulig, men en MANGE av dem... men da klarer den kanskje ikke å suge partiklene igjennom de hullene...

håper noen kan hjelpe til her
legger også ved bilder av den lille pumpen...

røret til utblås har også mange hull, trodde sirkulasjon kom ut fra bare ett hull slik som på innvendige pumper..Merk. dette er min første utvendige pumpe....
noen flere bilder av innfellingen av den lillepumpen

ps noen som vet om jeg må ha den der kurv greia på innsuget? er redd jeg må skjære helt igjennom for å få den helt innfelt, og da er jo poenget med dette plutselig borte
Isopor bunn
i dag skulle jeg da prøve og smelte ned sand i en isoporplate til å ha i bunn, som beskrevet i forum innlegget "Smelte sand på isopor" i "gjør det selv"...

det fikk jeg forøvrig ikke til, så det ble til at jeg limte sanden på med silikon istedet....

legger ved bilder senere
haugi
noen flere bilder av innfellingen av den lillepumpen ps noen som vet om jeg må ha den der kurv greia på innsuget? er redd jeg må skjære helt igjennom for å få den helt innfelt, og da er jo poenget med dette plutselig borte


Hva med og skjule varmekolben på denne måten? Husk bare at kolben må ha litt vann mellom bakgrunn og bakglass
haugi
noen flere bilder av innfellingen av den lillepumpen ps noen som vet om jeg må ha den der kurv greia på innsuget? er redd jeg må skjære helt igjennom for å få den helt innfelt, og da er jo poenget med dette plutselig borte


Så nå at du hadde lagd et innsugshull.. Du vil nok ha en rist el. som sperrer for fisk og planterester..,

Husker hvordan det var å være ny i dette "gamet".. Er ikke noe gøy, men læringskurven stiger fort når man mekker... Du finner ganske fort ut av hva som fungerer, og hva som går til h....
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap