Hjelp! Sykdom i akvariet!

Hei der ute, jeg har et kar på 40 L med fisk. for 3-4 dager siden kjøpte jeg 3 nye fisk. og nå på 2 dager har 2 mikkemis platy, 1 gurami og 4 yngel har dødd på den tiden jeg tror at det er fra det siste inskjøpet. Jeg medisinerer med varmekur og hvitprikk medesin nå men det er sikkert en annen sykdom. De har bare plutselig dødd og hvis noen hvet hva det kan være så hadde det vert fint om dere kunne svart meg. Takk.
synd med sykdomm i karret, det er helt sikkert.
Men å medisinere med hvitprikk medisin og varmekur, når du ikke ser hvitprikk er helt bortkastet, og det kan også være en medvirkende årsak til at såpass mange fisker har tatt "kvelden".
Man skal ikke tilsette medisiner i karret når sykdommen ikke er diagnosert...

Og det å både bruke medisiner og varmekur samtidig er også en dårlig løsning-for det første så fortrenger medisiner ofte oksygen fra vannet og det gjør også varmekuren, og så lenge du ikke ser hvitprikker så BØR du stoppe begge behandlingene.

Og vis du ikke ser noen sykdom på fiskene så bør du heller ikke tilsette noe annet.
Har du målt noen vannverdier da??
Hvis det ikke er hvite prikker på fiskene, hjelper det ikke å medisinere mot hvitprikk. Velger du likevel å holde høy temp i karet ditt, må du passe på at fiskene får nok oksygen. Kaldt vann holder mer oksygen enn varmt vann.
Jeg hadde sjekket vannverdiene mine, og tatt et vannbytte før jeg gjorde noe mer...
Tarmparasitt?
Flere fisker har tatt kvelden, og jeg har sjekket litt mer på akvaforum sine sider vedr. sykdom. Det kan se ut som om de har fått tarmparasitt. Avføringen henger i lange tråder og ser slimete ut. Med en lupe så ser jeg at det er små parasitter som beveger seg på glassruten. Ser at dette kan behandles med Flubenol 15, men at disse medisinene må importeres ulovlig fra utlandet. Kan det benyttes ett annet lovlig medikament som kan kjøpes på apotek eller dyreforetning? hvordan oppstår tarmparasitten? Takker for all informasjon på dette området!
Det som henger på ruten er nok mest sannsynlig helt ufarlige planarier. Hvis du vil vite mer om disse så søk på forumet.

Når det gjelder varmebehandling og medisinering mot hvitprikk så er det slik som de andre nevner at de ikke skal tas samtidig, og det har ihvertfall ingen hensikt når du ikke ser prikker.

I tillegg så er det slik at enkelte andre sykdommer faktisk kan forverres raskt ved høyere temperatur, og varme (og medisin) fortrenger en del oksygen fra vannet og belaster fisken enda mer.

At avføringen henger kan selvfølgelig komme av tarmparasitter, men mange fisker får også lignende symptomer av stress, og dine har blitt stresset både av nye fisk, varme og medisin.

Jeg vil råde deg til å avslutte behandlingen, senke temperaturen og ta daglige delvannsbytter til du er sikker på hva som feiler fiskene. Sjekk i tillegg vannverdiene dine, ihvertfall nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap