Fransines 300, 83, og 64 litre. så langt da....

da har jeg fått 300 literen i hus. Karet ble solg som det var med sand og fisk og alt. enheim pro 2 står det på pumpa. kjøpt i fjor til ca 2500(sikkert butikkpris og ikke nettpris)

det fulgte med:
1 stor diskus(om et tefat! ) sølvfarvet med litt sorte prikker samt noen sorte streker ved ryggfinnen/piggene?(aner ikke sort men finner det vel ut etterhvert)
1 stor ciklide, brunlig, vel 15 cm lang.
1 delfinciklide ca 12-13 cm (vakker fisk altså)
2 stk stripete orange/svart med pussig munn. ser ut til å være små pigger/følehorn.ca 8 cm. (muligens botia? kan de ha det godt hos meg som ikke har snegler da?)
1 stk stripete Orange/svart med lang munn. stripene er vannrette, tror den ligner på baracuda i formen. ca 14 cm.
3 stk jeg synes ligner på regnbuefisk, men de er blasse i fargen. ca 5cm
1 stk algespiser av noe slag. stygg fisk. sandfarvet/skittenflekket ca 7 cm

1 stk hann ancistrus!!! HURRA FOR JEG HAR EN HUNN FRA FØR!!! de går i 83 literen alene nå

Den store brune cikliden jager den fine delfincikliden. så en av de må bort i allefall.
Jeg er usikker på hvordan karet skal bli til slutt. noen som har ideer eller synspunkter så blir jeg glad for å høre

Jeg skal i allefall skrubbe røttene som fulgte med. Samt kjøpe slik plastbakgrunn til å klistre på som en begynnelse. Jeg regner med at vi flytter i april så da kan jeg ta anledningen til å fikse ordenlig bakgrunn. Falt veldig for den ideen om å silikonere stein fast i bakglasset. Og dessuten vil jeg jo ved flytting ha et rimelig godt argument om hvorfor fyttingen blir lettere dersom vi kjøper ett akvarium til slik at vi kan flytte fiskene først, så akvariumet, i stedet for å ha de i poser mens vi fikser flytting og bakgrunn og lignende. håper kjæresten min ikke ser dette innlegget altså. faktisk burde vi kjøpe et nytt før vi flytter slik at vi kan øve-innrede i detførst heheheheh.
Ta bilder av fiskene, så skal vi alltids finne ut hva det er for noe.
ja det skal jeg skal bare få ungene i seng i kveld slik at jeg får gjøre det i fred samt gnikke bort litt vannmerker på utsiden :o så får vannet ogstå å klarne litt. ble litt grumsete etter flyttinga.

og låne ledning til kameraet... jeg er et surrehue og har surret den bort. heldigvis har svigermor samme ledning. så det kommer bilder i løpet av kvelden/natta forhåpentligvis
Jeg må bare spørre;
- hvordan flyttet dere det fra forrige eier?
- tok flyttingen lang tid?
Fisken i poser, sanden i poser, røttene i poser, alle deler satt i slike plastoppbevaringsbokser. Tømte karet mens vi spadde opp grusen slik at sanden er ganske nyskrubbet bare av det. Sanden har jeg ikke skylt av her hjemme for å beholde mest mulig av floraen. Heller ikke røttene er skylt eller skrubbet. Vi bor rett i nærheten av selger så vannet her er fra samme anlegg.

Bar det tomme karet og resten av greien ut i bilen og kjørte hjem Tok et par timer bare. Pumpen har jeg ikke gort noe med. Bare satt i kontakten og startet etter at vi fikk vann nok i karet her hjemme. Skulle nok fått med litt mer av orginalvannet men jeg tror dette går fint. Pumpen var kanskje avslått et par timer men det tåler den den nok.
Vi har heldigvis stor bil(crv) så karet og bordet fikk fint plass på hver sin tur. Tar bare to tre minutter å kjøre her i mellom da. alle fiskene ser ut til å ha tatt flyttingen pent. tok nok ikke lengre tid dette en en skikkelig rengjøring av karet. Karet var rengjort et par tre uker før i dag så jeg såg ingen grunn til å gjøre det.
vannet her har endel bobler så det ser nok mer grumsete ut enn det er. slik er det alltid når jeg bytter vann i de to andre karene og. Det har alltid gått bra å ta vann rett fra springen her. jeg tror ikke jeg kommer til å gidde å ha bøtter stående over natten for å ta bort luftboblene. i allefall om det ikke dreier seg om svært verdifulle fisker eller oppdrett.
Hvor lenge stod pumpen uten vann da? I utvendige pumper bukker filterbakteriene under rimelig fort når de ikke får tilførsel av vann.
tømte ikke pumpen for vann. den tømtes nemlig utover gulvet rett før jeg slo den på her hjemme... ups. jeg tror dette går bare fint jeg. men jeg skal være flink å sjekke vannverdien jevnlig i en liten stund framover i tilfelle skulle det mot formodning ikke gå bra kan jeg tilføre bakterier fra 83 literen. den har vært svært stabil helt siden den ble innkjørt.

jeg beklager at bilder ikke kom igår. der var jo lørdag og plutselig var der festligheter.

jeg har forresten tatt ut den brune stor cikliden. den spiste en bit av øyet til discusen samt at den bare jaget delfincikliden. jeg må finne på noe lurt for å kvitte meg med den. er det noen i nærheten ( ca mo i rana, sandnessjøen, kanskje bodø går og. jeg bor på træna) som vil ha en stor mobbende ciklide så si ifra.

ancistrus hannen har rommestert og flyttet rundt på en stor mengde sand rundt kokosnøtta i natt. nå ligger han inni den. jeg er ikke sikker på om hunnen ser tynnere ut eller om det er ønsketenking. jeg har så sinnsykt lyst å ta en titt i nøtta. men jeg får vel vente... hula står slik at man kan se litt inn i den men jeg ser bare hannen som henger fast i huletaket. jeg skal sende avgårde en bestilling på litt utstyr nå snart.skal bestille en slik skiferhule da.
æsj. går det ikke ant å begynne på nytt? er 2 år siden jeg begynte på denne tråden. nå er jo ståa helt anderledes. nåvel jeg får prøve å skrive litt dagbok så kanskje jeg klarer å holde orden på når div skjer i allefall

vel vel.
530liter - litt fiskesuppe da det fulgte med noen og vi har fått noen fisk. men hovedsaklig cyrtocara moorii og et par VF juvelciklider(bimaculatus)
skulle gjerne byttet dette i en reol egentlig...

300 literen- 12 kjempeeplesnegler, ca en million guppy og noen ancistrus i varierende størrelse. skulle gjerne blitt kvitt guppyen ja! fint karfor ancistrusen å vokse i.

83 liter- gule eplesnegler og et lekspar ancistrus+eventuell yngel+posthorn(brune fra mix tror jeg)

64 liter- lillagul hunn eplesnegle+ 2 hanner. blå og en blå med striper(viltfarvet?) +rosa posthorn og over 51 eplebabysnegler.
helt klart mitt favorittkar! kom en klase nå i natt

ca 54 liter: ancistrus lekspar + noen blå og stripede eplesneglehanner+ rød posthorn

og en foreløpig tom ca 60 liter. skal være rent sneglekar.

akkurat nå sliter jeg endel med lav klekkeprosent hos eplesneglene og litt treg lek på et av ancistrusparrene.




jeg er litt bekymret og litt glad nå.

bekymret for den vakre lillagule hunneplesneglen for den bare ligger i ro nå. den lever men har ikke rørt seg siden igår. håper det er noe forbigående.

men så er jeg glad for jeg har åpenbart tatt feil av kjønnet på den vitlfarvede eplesneglehannen som går sammen med henne. det er nemlig en hunn... og den legger egg. egentlig burde jeg skjønt det før. har kommet usansynlig mange klaser her i det siste i forhold til at der var bare en hunn ja...

bare synd det ikke ser ut til å klekke noe særlig... er kun en klase jeg ser mørkne. håper den klekker!

velvel. siden det er to hunner og en hann slipper jeg oppi en lilla hann og.

er en stund siden ancistrusene hadde egg. og nå lærte jeg jo nettopp av Pål at en hann godt kan ligge på to klyser så nå skal jeg på fisketur å flytte tilbake en hunn så han får to damer igjen

har 11 ancistrus småyngel 83l. og de er blitt så store at jeg tar sjangsen på å flytte de til 300 literen. i det andre lekskarret er det vel ca 20-30 yngel men de er bare litt over centimeteren så de får gå der de er.

har lyst å ha noen ancistrusyngel i sneglekarret men jeg er så skrekkelig bekymret for de eplebabyene jeg har. må ikke tilstøte de noe med den sørgelige klekkeprosenten de har.
har lyst å ha noen ancistrusyngel i sneglekarret men jeg er så skrekkelig bekymret for de eplebabyene jeg har. må ikke tilstøte de noe med den sørgelige klekkeprosenten de har.

Skal gå bra det
Hei... snubla innom
En eplesnegle kan godt finne på å ta det med ro noen dager...
Ihvertfall om den legger egg, det er en stor påkjenning for dem.
Gamlemora mi gjorde ikke det & jeg er overrasket over at hun lever ennå.

Har du dekkglass i karet ditt?Eggene trenger fuktighet & varme for å klekke, men ikke nærme lyset seff da tørker de.

Håper dette hjalp deg litt & lykke til med eggene
Dekkglass og dekkglass... Det er sånn heldekkende armatur. Og sneglen legger egg oppi armaturet.

Hadde eplesnegler for ett års tid siden og de la egg i armaturet og alle klekkte. (desverre ble babyene spist av fisk den gang)

Men nå har jeg måtte kaste 3 klaser og 2 har klekt. Der klekkte en idag hurra!

Blir det bedre med dekkglass i mellom armaturet og vannet tror dere?
Armaturet er limt fast i akvariet så det går ikke an å legge dekkglass i det.. Men jeg kan kanskje omrokkere slik at eplene bor i ett kar med dekkglass mellom vannet og armaturet. Om noen tror at det er årsaken.
Kan jo være at det blir for varmt der, om du har et akvarie hvor du kan senke vannstanden ca 10 cm og ha dekkglass tror jeg at klekke %'n vil øke

Mvh Per
Som Blondi sier, kan du prøve å senke avstanden...
Men min erfaring er at det blir ca 50 små babyer ut av en klase.
Min vakre lillagule hunnsnegle døde
Men det ser ut for at jeg har minst to små kopier på over halvcentimeteren i karret De er veldig fine. De har slikt perlomorsskjær i skallet liksom. Håper der er flere med samme farve men de er så små at det er vanskelig å si enda. men er garantert alle farver bortsett fra rosa. fant tilogmed en grønn en. noen ser veldig mørke ut og. nesten sort. regner med de blir stripete etterhvert.

Det ser dårlig ut i de klasene som henger... de mørkner ikke slik som de to som klekte gjorde. og jeg har ikke fått fatt i plexiglass for å skjære til å ha i det karret som det går ant å ha det i. jaja der må nå være over 100 babyer til sammen i fra de to klasene som klekte. de minste er bittebittesmå enda blir morro å se de vokse

Idag har jeg foret med rekemix i alle kar. Det er jammen morsomt.

OG-butikken fikk inn L144! så nå har jeg tre stk!!! HURRA! håper på å få kjøpe noen fler av en privatperson slik at jeg får laget par.
De er sååå fine med de blå øynene!!!






Godt at du har barn etter ho da. Heldig du som ikke har kloreker sammen med snilene, her overlever desverre bare ca 20%. Kunne jeg bare fått råd til bordet til 325 liter'n så skulle snilene få ha 68 liter'n for seg selv, men men det blir vel ei råd etterhvert
slamsugd og byttet noen bøtter vann i småkarrene idag. Samt byttet ut noe av blåsvampene.

og så mitt beste bytte vann tips: HVITE bøtter. da ser man om der havner småfisk eller andre greier man ikke vil skal havne i doet.
merk bøttene med kraftig sprit tusj på utsiden. Ellers bruker andre bøttene dine til alt mulig... med såpe...

mallefar greide ikke å få frem yngel denne gangen heller. Neste gang han får egg skal jeg isolere han totalt! tror han blir stresset av hunnen eller litt større yngel. han greide det fint og fikk frem over 60 yngel for noen måneder siden. men etter det har det gått bare galt. de gule eplesneglene får og flytte på seg da. selv om jeg egentlig ikke liker å flytte sneglene fra kar til kar. synes det blir sånn teit stripe på skallet liksom.
Sorgens dag idag. En av mine 3 L144 er død. Aner ikke av hva. Veldig ergelig! Lurer på hva den døde av.

Det klekte i en eggeklase igår. kom bare 5 småsnegler av den klasen. jaja.
ser utfor at der er en til klase som klekker snart.

2 av eplesneglene på 5 mm ser ut for å ha underlig farve. En mørk blålilla med blå fot. og en ser ut til å få brun fot og enten hvitt eller lys brunt skall. Må studere de nærmere altså. det er sikkert noe de vokser av seg?
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap