Trebladede svevende alger??

Vi har fått uønsket besøk i et kar av noen små alger eller hva det nå enn er...
De har tre blader, nesten som et trekløver med en ca 2 cm lang tråd under. Disse flyter rundt på overflaten, og sprer seg som f....
Noen som vet hva dette er, og hvordan vi blir kvitt det??

Se artikler om alger, kanskje dette kan hjelpe.
aldri hørt om,, høres mest ut som andemat :P
høres ut som en av de flytende plantene som ligger i plantebasen ja.
ja, det er nok den mye omtalte andematen ja.....Takk for tipset. Ser det har blitt med noen oppi det nye scalarekaret nå, så da får vi se om det stemmer det jeg leste om at scalaren likte dette....hvis ikke blir det vel håving....og håving...
Var selv plaget med annemat i diskus karret mitt-der bor det også 3 store scalarer, de har faktisk spist opp alt sammen.
Så erfaringen min tilsier at det forsvinner når du har scalarer(jeg tok ut noe manuelt også, men scalarene ordnet resten).
Andemat og scalarer
Vi har andemat i et kar med 5 scalarer i konfirmasjonsalderen. De er ofte oppe og småsnafser mellom røttene på andematen, men tror ikke de spiser den, den øker i alle fall i mengde.
De som spiser andemat, er derimot eplesnegl. Så når det blir for mye i scalarkaret, øser vi noe over til snegle/rekekaret. Og alle er fornøyd
Gullfisk er flittige andemat-spisere... Men man skaffer seg jo ikke gullfisk bare av den grunn ;P

Jeg gir av og til bort litt til gullfisk-eiere, for det er et fint fórtilskudd.
Diskus karret mitt ble ihvertfall helt kvitt andematen, det holdt på å gro igjen-så jeg tok ut det jeg greide + litt ved hvert vannskifte, og scalarene gjorde resten.
Nå er det ikke en eneste andemat plante igjen.
Skal man bli kvitt andemat, må man være beredt på å ta en skikkelig dugnad som krever litt tid i noen dager....
Jeg bestemte meg for å utrydde den pesten i et par kar. Så jeg tok fatt. Først fjernet jeg armaturet på karet, sånn at jeg hadde fullstendig overblikk og tilgang til alle kriker og kroker.
Først håvet jeg ut alt jeg kunne få tak i av andemat med håv. Så gikk jeg over til å bruke kopp og fingrene. Vær spesielt nøye med å sjekke langs kantene og litt over vannlinja, i hjørnene og blant eventuelle flyteplanter eller annet som stikker litt opp i vannet. Rør litt rundt i overflaten i blant, og sjekk nøye om det flyter frem noen nye som har gjemt seg.

Så, når jeg mente jeg hadde fått tak i alt, tok jeg en pause. Men jeg la ikke på armaturet enda. Det lot jeg ligge. Kom tilbake til akvariet og tok en ny søkerunde noen timer senere. Da fant jeg 6-7 nye andemat. Ny pause, tilbake igjen et par timer senere. Fant enda noen små unnasnikere.

Deretter ga jeg meg for dagen, men neste dag gjentok jeg. Av med armaturet, og gransket nøye mosen som fløt i overflaten, kastet en del av den da den kan huse "andematfrø" (bittebittesmå spirer av andemat som ikke er synlige enda). Ny runde med fingrene for å fjerne unnasnikere.

Dette gjorde jeg hver dag i en uke, fjernet alt jeg så hver gang og gransket karet nøye, inkl. langs glasset og vannlinjen. Noen andemat blir nemlig klistret litt oppover glasset av sirkulasjonen. Tørk dem vekk! Ellers kan de bli skyllt ned igjen i vannet og vokse videre.

Etter en ukes intensiv jakt, tok jeg en ukes pause, og fjernet ikke armaturet før neste vannskift. Da var det av med det igjen, og saumfare karets kriker og kroker. Fant noen små, som ble fisket ut med fingrene.

Etter ca tre uker, kunne jeg ikke finne en eneste andemat lenger. Dette er noen mnd siden nå, og andematen er utryddet i begge karene.
Det gjelder altså å være pinlig nøye i jakten på dem, og ikke bare ta dem du ser i midten!
jeg vurdertye å skaffe meg andemat, men tror ikke det blir noe av nå, når jeg hører historiene deres
jeg ser det ikke på som noe problem å ha andemat i karene, hvis man vil ha det der da! kan sikkert bli ett problem å utrydde dem helt, men hvis man vil ha det der, er det bare til å øse ut litt å kaste når det blir formye!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap