Sandbunn, mørk eller lys?

Inaktiv bruker
Har tenkt å skifte fra grus til sandbunn. Det jeg har fått med meg er att veldig mange velger lys sand, er ikke sort eller mørk sand bunn det beste for fiskene?
Lys/hvit bunn er jo veldig vakkert, men kommer til å velge den bunn som fiskene trives best med.

Mvh

x-ray
Det er nok flere årsaker til dette - for min del er det slik at jeg velger sand for at de fiskene som siler sanden gjennom gjellene skal kunne ha mulighet til dette uten å skade seg.

Såvidt jeg vet finnes det da ikke annet enn lys sand normalt tilgjengelig - nemlig chinchillasand og biltema blåsesand. (I tillegg kan man jo bruke sand fra stranden, om man bor ved en)
Felles for disse er at denne sanden er temmelig lys.

Skal jeg velge mørkere sand, blir den dessverre skarp, og slett ikke egnet for f.eks corydoras.
Rådasand er visst litt mørkere og likevel egnet til corydoras. Har dessverre ingen egen erfaring med den selv, men ser at andre kommer med positive kommentarer. Den fås kjøpt på dyrebutikker, men må vanligvis bestilles. Den finnes visst i flere størrelser så jeg anbefaler et søk om du vil lese mer om den. Mener å huske at Mona O bruker den i noen av karene sine.

Startet selv med mørk grus og skiftet til lys sand og er veldig fornøyd. Det er selvfølgelig avhengig av hvilke fisk og type innredning du skal ha, men jeg anbefaler planter, gjerne også flyteplanter, og røtter til å skygge for en del av bunnen. Virker som fiskene setter pris på slike skjermede partier enten det er mørk eller lys bunn.

Det viktigste er uansett at sanda eller grusen ikke er skarp og kantete og at den ikke øker ph/kh/gh i vesentlig grad (så sant du ikke har fisk som skal ha økte verdier). Dessverre ser det ut til at det meste av grusen som finnes hos zoohandlerne har ett eller flere av disse problemene.
Inaktiv bruker
Sandbunn
Får kanskje prøve biltemas blåsesand, skal vist være problem fri, eller?

Mvh

x-ray
Hvis du legger den forsiktig oppi er det ikke vits å vaske den. Lett å slamsuge, men er best med sandsnegler i, da de snur sanden og spiser dritt osv.

Jeg har helst Sør-amerikanske fisker, og bildene jeg har sett derfra ligna enormt på biltemasanden, så jeg ser ingen grunn til å ha noe annet.
Jeg driver og planlegger å skifte til sand, og da tenkte jeg å ta et rør å sende sanden gjennom for at den ikke skulle støve til vannet så mye.
Jeg har rådasand i 350 literen og biltemasand i 160 literen. Min erfaring er at rådasanden er "lettere å holde". I biltemasand viser smuss og dritt veldig lett. Denne er også mer finkornet enn rådasanden og jeg drar alltid med meg litt sand når jeg "støvsuger" dritten som ligger oppå. Hvis du drar på Biltema må du ikke la deg friste til å kjøpe den mørke sanden de har der. Den kan ikke brukes i akvarium. Når jeg skiftet til sand sist fylte jeg karet gjennom pumpehuset (Juwelakvarium). Hadde ikke støv i det hele tatt. Skal du fjerne bunnnlaget som er i karet fra før ville jeg heller tappet vannet i bøtter, skiftet bunnlaget og forsøkt å få vannet oppi igjen gjennom et rør eller via slamsugeren. Da vil ikke støvet fyke opp på samme måte som hvis du bare heller det rett i sanden.
Både chinchilla, blåsesand og rådasand er velegnede typer sand en kan bruke i akvariet. Rådasanden finnes i en rekke størrelser, alt fra fin sand til amunisjon til hempespretterten.
Rådasanden er litt rødere i fargen enn de to alternativene.

Ønskes ett mørkt bunnlag, finnes "rådasand" i sort. Denne er temmelig kvass i kantene, og leveres med kornstørrelse 0,2-1,4mm.
I denne tråden er det mer info om denne, se innlegg 8 og videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Renate Magnussen
Reklame for plussmedlemskap