Lys til ca 600l kar

Vi har nå kjøpt et 600 l akvastabil kar, det fulgte med tre alu.fargete lystopper. MEN en av de funker ikke, og jeg vurderer da å kjøpt nytt istedenfor å prøve på reperasjon,osv. Men hvilket bør jeg satse på? Hvor viktig er egentli T5 mot T8? Og hvilket lysrør bør jeg ha?Så i butikken at det var flere forskjellige typer lysrør, noen som hjalp fisken mer enn plantene, og noen som visstnok funket like bra på begge deler, + noe andre greier.
I de lyskassene jeg har nå er det to som kun er med et rør, og et med to rør. Er dette nok?
T5 bruker mindre strøm og lyser mer enn T8
noen her som kan fortelle mer???
Om det er nok lys eller ikke, tja, det er det vanskelig å si noe om uten mer informasjon
Hvor lyskrevende planter en har, hvor dypt karet er, og hvor mange W rørene er på er de mest relevante faktore.
Regner med at karet ditt er 60cm dypt, og det trenges da en del lys for å nå ned.
Men jeg aner verken hvilke rør, eller hvilken W-styrke rørene dine er på.
Om jeg skal gjette, er det 150cm lange rør på 58W.
4 slike, vil da gi ett lysutbytte på ca 0,38W pr liter.
Dette er for lite til en del planter, og passe for en del. Tilpasser en plantene etter lyset, går det fint. Tilpasser en lyset etter plantene, blir det fint

Ang T5 vs. T8:
T8 er en standard med rør som har eksistert både vel og lenge. Disse drives på to ulike måter:
Elektronisk forkobling, dvs uten tenner. Dette er en mer effektiv, og skånsom måte enn den mer vanlige typen forkobling.
Ett T8-rør som drives elektronisk, gir gjerne 10-12% mer lys fra seg enn ett som drives på den gammeldagse "flimre-måten"
Med elektronisk drift varer røret lengre i tillegg.

T5 drives kun elektronisk, enten med en dimbar eller en ikke-dimbar forkobling.
Den store forskjellen mellom T5 og T8 med første øyekast, er tykkelsen og lengden på rørene. T5 er 12mm tynnere enn T8, uten at dette egentlig betyr noe som helst.
Måten rørene drives på er også mer effektiv, slik at en kan trykke flere W inn i hver cm rør.
Eksempelvis er ett T8-rør på 58W tett på like langt som ett T5-rør på 80W.
En henter derfor i overkant av 25% mer lys pr meter med T5, med noen avvik.
Lyset pr W er også mer intenst, slik at en får mer lys pr W en betaler for.
Ett 39W T5-rør gir gjerne tett på dobbelt så mye lys som ett 30W T8-rør med tilnærmet lik lengde.

Den store ulempen med T5, er at utvalget av rør ikke er helt perfekt ennå. Det er tre størrelser som det er greit nok utvalg i, resten er mer bob-bob...
Størrelsene en kan velge å vrake godt blandt, er 24, 39 og 54W.
Til ditt kar ville det normalt sett vært mest hensiktsmessig med 80W rør (2 eller flere, alt etter hvor stort behov en har for lys). Her er utvalget så slett, at jeg selv har lagt planene om å bytte om til 80W rør i 375litern på fryselager.
På den andre siden; T8 på 58W er heller ikke en størrelse det bugner over av gode alternativer til rør for...
Prismessig er gjerne T5-rør noe dyrere enn T8. Men det er totalt urelevant for min del i alle fall

Ang "rør for fisk, rør for planter ect".
Tja, det er vel mulig å si at ett rør kan være kjekt for fisken. Det som er riktig, er alltids at enkelte rør fremmer fargene på fisken bedre enn andre. Dette er det du som akvarist som tjener på.
Rør til plantene, det er noe de færreste ikke trenger. Kjører selv nå med ett spesialrør for planter i det ene karet, og om en ser bort i fra at fargene blir bananas, kan jeg ikke akkurat si at jeg merker at plantene vokser spesielt mye bedre enn ett helt tradisjonelt dagslysrør.

Forteller du litt mer om hvor mange W rørene er på, er det lettere å komme med råd som er verdt noe. Gjetting, det får en ta med Norsk Tipping, syntes jeg
Lys, planter og fisk:)
Lysrørene i disse er nok ca 150 cm, hele lyskassene er ca 158cm så
Lysrørene som står i nå er på bare 36 w, antar dette bli for lite så vil tro vi kjøper 60-80w lysrør imorgen. (Uansett er lysrørene som er i, gåen
Karet er høvelig dypt, ca 60 cm helt ned(ikke medregnet isoporen, grusen og avstanden opp til lysene)

Vi har planlagt Asia-biotop i dette karet, med høvelige hardføre planter(er ikke helt sikker på hvilke planter som vil egne seg, og som kanskje er fra asia-omr-.) Fiskene blir jo også kun ifra asia, ingen under 9-10 cm.

Forresten om det er noen her som har forslag til fisk som kan være fine er vi åpne for forslag(men kun fisker fra Asia, ingen spesifikke omr innenfor det)
Takker så mye for svar!
Om det er 36w som står i, kan du ikke bruke noe annet, Et 36w lysrør er 120 cm, mens et 58w som er neste steg opp er 150 cm. Skal du ha mer lys må du skifte innfatningen.
Sjekka lysan nu
Ojsann, sjekka lysan litt bedre nå. Det er 36 w lys i armaturet med to stykker i, de er vel 120 cm lang. Mens i de to andre armaturene er lysrørene 150 cm lang.

Hvordan er det å få skifta disse "hullene" som lysrørene sitter fast i? I et av lysrørene er den ødelagt på ene siden, i tillegg vil jeg tro det blir for lite med 2x36 og 2x60-80w, i et så stort og dypt kar??
Med hullene røret sitter i, antar jeg du mener festet\ koblingsenheten?
Det er flere ulike varianter på markedet.

Er dine tredd på rørene som en slags kåpe? Slike er ikke å få tak i i løs vekt.
Er det skrudd en plastgreie over selve koblingen, slik at det blir ett tett oppsett, eller er holderen åpen slik holderne i kjøkkenarmaturer er?
Sistnevnte er en billig og enkel sak å få tak i. Førstnevnte koster 60-70 daler, her til lands er det vel kun aquamanias som selger slike i løsvekt.

Husk at ett T5-rør ikke kan benyttes verken i holderne, eller opp mot elektronikken til T8.
Du må derfor enten holde deg til dine 36(noen leverer 120cm rør i 40W) og 58W rør, eller bytte ut det aller meste i armaturet.

36*2+58*2=188W fordelt på 600L vann = snaut for det meste av planter.
Vi har kjøpt nytt!
vi har gjort det veldig enkelt, vi har rett og slett bestilt oss nytt armatur, både til 300l og 600 l! Til 300l har vi bestilt oss et 125x50 cm med 4x40w lys. Og omtrent det samme til 600 l, bare større selvsagt! Skal prøve senere å få fixa de armaturene vi har til 600l, men det får bli etterhvert.(i tilfelle vi får bruk for de, om det f.eks skulle bli for lite med 4x40w)

Takker for all hjelp! Jeg har nok lært litt, f,eks forskjellen mellom T5 og T8
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap