Blåsvamp filter

har fått tak i en eheim sirkulasjonspumpe på 3400l/t som jeg tenkte på å bruke i mitt 530 liters cichlidekar.
noen som har noen anbefalinger på hva jeg skal bruke som filter?
tenkte på å ha pumpen utenfor karet med slanger ned i karet og lage til noe med evt, blåsvamp.
har også vært inne på tanken på å lage et gedigent utvendig filter.
takknemlig for forslag
Jeg liker godt hjørnefilter med blåsvamp. Du mister litt plass i karet, men du får 3 ting:
1. Masse bevegelser i overflate gir masse oxigen i vann
2. Sett en liten slange i utblåserør og dermed får du gratis luftbobler i vann.
3. Et filter med storkapasitet.
Lykke til med prosjektet!
Hvilke ciklider er det snakk om? Det er varierende hvor kravstore\ grisete slike er.

I ett kar med denne størrelsen ville jeg enten gått for ett realt utvendig filter, med skikkelig filtermasse, eller ett digert filter bak en fet bakgrunn.
Ett stykke svamp med masse sirkulasjon vil neppe gjøre annet enn å fjerne partikler, og små mengder av avfallet vil kunne brytes ned.

For å trekke noen raske illistrasjoner;
1L ehfisubstrat pro har en overflate til bakteriene på ca 450m2.
Svamp, av medium grovhet, har en overflate på 6-7m2 pr liter.
Dette betyr at du trenger en uhorvelig stor mengde svamp for å kunne matche skikkelig filtermasse.

Selv hadde jeg valgt ett ferdiglaget utvendig filter, dette er det letteste å ha med å gjøre. Alternativet til dette, er å sette opp en stor sump under karet, som fylles med egnet filtermasse. Prisen blir nok noe billigere med sumpen, men det er fordeler og ulemper med slike.
Filter
har nå en eheim 2028 pro2 og en fluval 403 utv.
skal ha fluvalen i et 250 liters kar så tenkte å kombinere blåsvamp med 2028.
har en oscar,3midas,4 stk vieja et eller annet ,2 gibbiceps og 2 jaguar
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap