Ottosinkluss

er de flinke til å spise på planter?
Algeproblemer
viss det var det problemet med algene du nevnte i ett annet innlegg så kan jeg fortelle deg at otocinclus affinisis og SAE er gode på å ta alger for eksempel på blader, det er i alle fall mine...så vidt jeg vet spiser ikke otto på selve planten heller, ivertfall ikke om den finner noe annet rundt i akvariet
Otocinclus spiser mest brunalger og løse grønnalger og andre veldig små alger som sitter på planter og overflater. Spiser ikke slike fastgrodde alger og den slags.
det var jeg ikke klar over...mine går hele tiden på plantene mine og spiser...er det da løse grønnalger de spiser?
Otto
så det er de som lager hullene da, for maller har jeg ikke i plante karet
øyaværingen
det var jeg ikke klar over...mine går hele tiden på plantene mine og spiser...er det da løse grønnalger de spiser?

Mest sannsynlig, de spiser små bakterier og små alger også. Mange av de algene må man se virkelig nøye for å se i det hele tatt. Hjelper med noen makrobilder av bladene
Mons
så det er de som lager hullene da, for maller har jeg ikke i plante karet

Liten sjangse for det, men det er ikke umulig. Har aldri laget hull i mine planter, og jeg har mange ottoer. De spiser på overflaten av bladet, ikke selve bladet. Hullete blader kan du få av at plantene mangler næring som f.eks. jern. Blant annet. Mange som skylder på snegler og fisker i tilfeller det ikke alltid er det. Mange mulige hullgrunner

Har du ottoer som ikke får nok mat kan man ikke utelukke at noen planter er spisbare for dem. De bør gis agurkskiver eller squash regelmessig hvis du ikke har mye alger.
okey...da lærte jeg noe nytt i dag også:P
tror det for mine harde alger spiser de ikke..
Mons
tror det for mine harde alger spiser de ikke..

Nei. De spiser ikke harde alger fordi de ikke har skarpe nok "tenner". Derfor greier de heller ikke spise de fleste blader. Isåfall ville de bare gnagd litt i overflaten.
ok snakkes sernere, takk for infoen!
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap