Lønn for strevet;).

Nå rett før jul rigget jeg ned et malle kar som jeg hadde 2 forskjellige arter i, og lagde artskarr-for åfå opptimale forhold til begge typene.

Så nå har jeg 2 stk artskarr innebygd i stueveggen.

Idag fikk jeg lønn for arbeidet, jeg så 2 stk yngler i L144 karret-sikkert de 2 første som har rømt fra hulen.
For hannen ligger fortsatt i hule åpningen og passer på, så jeg er virkelig spent på hvor mange yngler det er.

Så nå er det bare L134ene som må få opp farten, så det blir noen yngler der og.
Spennende a Ken.
Håper på noen L144 jeg også snart
De kommer de.
har nå telt 5-6 stk, hittil.
Nå har L144 ynglene vært uten for hulen i 7-9 dager, jeg har telt mellom 12-15 stk-så noen er det jo.
Dagen etter at hannen hadde sluppet ut ynglene så la en annen hunne nye egge i hulen hans.
Og idag formiddag så så jeg den første ynglene av det kullet.
Stakkars liten den hadde forvillet seg ut av hulen altfor tidlig. Den hang på ruten med en "stor"plommesekk på maven, så det var ikke gamle karen.
Lurer spent på hvor stort dette kullet er jeg.

Så nå venter jeg bare på de "forbaskete" L134ene, skjer fortsatt ikke noe i det karret.
nå i januar har mine L144 fått 2 kull med yngler. Så nå svirrer det rundt 20-30 stk yngler sammen de 10 stk voksene jeg har i arts karret mitt.
De eldste ynglene er ca 5 uker nå, og de har vokst bra. Ser ihvertfall veldig forskjell på de som er 4 uker og de som er 2 uker gamle.
moro når mange av ynglene har kommet over den kritiske perioden. Hadde noen dødsfall på ynglene dem første 2 ukene. Kan tenke meg at 10 stk bare døde sånn uten vidre. Ikke alle på en dag da.
men det store flertallet har greid seg fram til nå. Var ikke så store kull dem fikk 15-20 stk ihvert kull.
Har merket at hannene vokser mye fortere enn hunnene-har noen som er ca 1 1/2 år og der er hannene 6-7 cm og har begynt åfå barter, mens hunnene er knapt 5 cm.

Den samme tendensen har jeg også på L134ene hannene vokser vesentlig fortere enn hunnene der og. er det vanlig på de fleste maller/fisker?
Må vel være noen her som har erfaring med oppforing av div L maller.

Det jeg lurer på er om det er normalt at hannene vokser kjappere enn hunnene.
I mine artskarr med L134 og L144 så virker det som om hannene vokser vesentlig kjappere enn hunnene. Derfor lurer jeg på om andre har samme erfaring på L maller.
L089 er hannene betydelig større. om det er generisk bestemt eller om hunnene bruker energien på noe annet enn å vokse vet jeg ikke.

Mine L134 er begge kjønn tilnærmet lik, hunnene kanskje noe mindre. Det samme på L002 og L204.

På L180 er nok hunnene størst mens L183 er motsatt. På ancistrus sp er kjønnene ganske like ihverfall frem til kjønnsmoden alder.

På hyperancistrusene L046-066-129-136-199-201-333-400 og 411 er det ei salig blanding av størrelser, men de fleste gruppene er VF. Jeg ser ikke noen spesiell variasjon på yngelen, men disse er under 1,5 år.
Oki, takker for informasjonen.
Som voksene så er nok L134 og L144 like store, men ser at hannene vokser betydelig kjappere i mine karr på ungfisker. På et år så er hannene (L144)opptil 2-3 cm større enn hunnene. Så erfaringen min tilsier at hannene vokser mye kjappere.
Også på L134 har jeg samme erfaring, dvs at hannene vokser betydelig fortere enn hunnene.
Ser på de siste 7 stk L134 jeg hentet for snart 3 mnd siden(VF), der har hannene vokst mye, mens det jeg tror er hunner så vidt har vokst.
Så det er litt spennende å følge med på, og se om det er riktig det jeg opplever i karrene. Kan jo ikke være 100% sikker på kjønnene på L134ene enda.
Det er nok genetisk, og ikke noe ukjent fenomen at hanner vokser fortere enn hunner. Det er kanskje fordi de tidlig trenger krefter og størrelse for å kjempe om revir o.l.? Jeg tror observasjonene dine stemmer bra, Ken. Hannene vokser fortere enn hunnene. Det har jeg lagt merke til på L144 også (som jeg har hatt flest av mht L-maller).

Jeg så det samme i mine kull med ciklider. Hannene vokser fortere enn hunnene, og forskjellen kunne være dramatisk innen samme kull. Skal man drive "culling" i et kull med scalarer for eksempel, må man være forsiktig så man ikke luker ut alle hunnene ved en misforståelse i den tro at de er "runts" (puslinger med dvergaktig, dårlig vekst)
For noen dager siden kom det enda et kull med L144, nå svirrer det rundt 40 stk yngler i artskarret mitt med L144.
Nå har jeg de i alle størrelser, fra 1 cm og opp til voksene.
moro når det virkelig har "løsnet"de yngler som fy.
Hannen ligger og vifter på enda en klasse med egg.
Så nå m¨å jeg rigge opp enda flere karr. Skal rigge opp et oppforings karr og et drette/artskarr til.
Nå har L144 stimen min vokst til 200-300 stk, så nå har jeg 4 karr i drift som bare inneholder L144.
Alle disse fiskene har kommet fra nyttår og fram til nå, utrolig produktive leksparr jeg har.
Jeg selger jo noen, men driver å bygger opp en stamme med store inndivider, før jeg begynner å "pumpe"de ut på markedet.
Etter noen år i akvarium bransjen så har jeg merket at det er store kjønnsmodene L144 markedet etterspørr.
veldig mange har yngler på rundt 3 cm tilsalgs, det er derfor jeg har bestemt meg for å fore opp noen hundre til de når kjønnsmodene eksemplarer.
For da kan jeg selge parr.
Selger seff ikke søsken som parr da.
Så fra høsten av så kommer det mange "voksene"inndivider på markedet, så bare begyn å sparr.
Kommer også til å selge leksparr, men det tar enda lengre tid, men regner med å ha leksparr tilsalgs utover vinteren(men det er jo lenge til).
Har solgt 2 leksparr av denne mallen i vår, og begge parrene la egg og fikk yngler hos de nye eierne rimlig fort, moro det.
Av ca 300 stk yngler så har jeg fått en som har 1/3 del av den ene siden dekket av en svart flekk, den fisken er veldig fin. Og kommer aldri til å selges.
Flekken vokser i takt med fisken, og fisken har hatt den flekken siden den klekket.
Litt moro og få et litt spesielt inndivid. Er en utrolig fin farge kombinasjon knall gul og svart.
lurer litt på om jeg skal prøve å drette vidre på den fisken, men er litt usikker på det.
Tenker jo litt på hva markedet vil si.
Er det noe interese for "rein"rasete l144 med svarte flekker?

Hva hadde dere malle"freakere"gjordt?
Hadde dere prøvd å drette vidre på det inndividet eller ikke?

Takker så mye vis dere malle"freakere"gidder å tenke på det spørsmålet og svare meg.
Selv så digger jeg jo den fisken, men hva mener dere?
Glemte jo å nevne at hannen min begynte å sleppe ut et nytt kull med yngler igår.
nå på morran så så jeg 15-20 stk henge på glasset/pumpen.
Fortsatt like moro åfå yngler, spesielt når man digger fiskene som yngler.

L-144
Hei Ken.Ang spmålet ditt så syns jeg selv det er fint med litt forandring,men er ikke sikker på at du får maller med svart flekk selv om du avler på den,har hatt en selv for noen år siden og den fikk rene gule L-144,men du kan jo være heldig daHar selv 2 lekspar hvor det ene paret yngler som fy,det andre paret er litt i sommermodus nå...Hold oss oppdatert om du setter i gang avl på" flekken" da

Mvh Frank
Tanken har slått meg ja, at det er langt ifra sikkert om "flekken"vil gi de genene vidre til avkommet.
Men jeg holder dere/forumet oppdatert jeg, vis det blir slik at jeg prøver å drette på "flekken".
Fisken er bare 6 mnd enda, så enda litt tid igjen før den er kjønnsmoden.
Kommer med et lite tips når det gjelder å beholde slike særtrekk i videre generasjoner. Mange vil nok steile ved tanken, men det har vært vanlig å gjøre det på denne måten innen avl på blant annet storfe og andre "produksjonsdyr". Der har det riktignok gått mindre på utseende, men mer på lønnsomme egenskaper, men prinsippet er det samme.

Du tar individet med egenskapen du ønsker å beholde og parrer denne med en ubeslektet hunn. Avkom etter denne kombinasjonen parres så tilbake på den av foreldrene som har den ønskede egenskapen. Avkom etter denne kombinasjonen parres nok en gang tilbake på den første du startet ut med. Dette kan gjentas enda en gang om nødvendig (totalt tre tilbake-parringer altså) før du er nødt til å parre ut på ubeslektede individ igjen.

De individene du sitter igjen med har nå en veldig stor del av genmassen til felles med den du startet med. Om de får de ønskede egenskapene er selvfølgelig avhengig av at dette er arvelig. En skal også være klar over at andre egenskaper hos startindividet også fremmes slik at eventuelle defekter som ligger i genene hos denne vil komme sterkere til uttrykk ved slik innavl.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap