Igjen, ang lys til store kar:)

Heisann!
Har nå bestilt nytt armatur til vårt 600 l akvastabil kar
[URL=http://www.aquamanias.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=178&sok=ja&produktid=1548&HKatID=][/URL]

Ikke herfra vi har bestilt det, men er ihvertfall et slikt et. Med 4 x 40w
Det jeg lurer på er om det er nok lys til nesten 600 l kar?(Asia-biotop med noen hardføre planter, anubias kanskje)

Så i en annen tråd her ang. reflektor, hva er dette ? Og er det noe jeg bør investere i til 600 og 300 l?

Vi har også bestilt nytt armatur til 300l.[URL=http://www.aquamanias.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=178&sok=ja&produktid=1542&HKatID=][/URL]
Tror det er noe slikt som dette, med 4 x 40 w her og. Er dette nok? Reflektor?



Har sett flere har hatt en aldri så matematisk formulering og regning på antall watt til antall liter vann? (Hehe Bare så det er sagt, i løpet av mine få år på skolen har jeg ikke hatt særlig matte, og er direkte superblond på dette!)

Håper det er noen her som har veldig lyst til å forklare meg litt om dette

Slenger med et lite bilde av stor-karene våre. De står i sofakroken vår, slik at det ikke er mulig å overse de!(Kremt, hvordan er det egentlig mulig å overse ca 900 l vann?)
Noen?
"bump" er vel på sin plass
Armaturet til 600litern, bør fint kunne belyse karet om en ikke har de alt for krevende plantene.
Med 4*40W får dere 160W, eller ca 0,28W pr liter vann (det er vel ikke 600L vann i karet).
Husk at dette er ett armatur uten noen tilstrekkelig IP-faktor. Dette betyr at dekk-glass må brukes, ellers vil festene til rørene eire i filler på kort tid.
Reflektor er absolutt å anbefale. Mye av lyset vil ellers bli dårlig utnyttet i karet.
Jeg ville uten å tvile skaffet reflektore.

Til det mindre armaturet, er det aldri i livet 40W rør som er brukt. De er rett å slett 10cm lengre enn armaturet
Det er maksimalt 4*30W som er å finne i disse armaturene.
Med 120W (om det er 4*30W) vil dere ha ca ca 0,44W pr liter vann, som er helt kurant også for de planter som er litt mer kravstore av seg.
Også dette trenger dekkglass av samme grunn som over
takktakk

Ja, du har rett. Det er ikke 4x40w, men 4x30w Beklager feilen der.

Ikke helt sikker på hva du mener med IP-faktor, men dekkglass er/blir kjøpt både til 600 og 300.. Det er nok ikke mer enn toppen 550 l vann i storkaret, dermed blir det jo litt ekstra
Vi fikk beskjed idag om at det i disse armaturene VAR reflektorer, det skal vel da ikke være nødvendig å kjøpe ekstra.



Hvilke lysrør er bra å bruke til disse karene?

IP-faktor er rett å slett en beskrivelse av hvor mye juling noe tåler før det streiker (elektriske ting).
I de fleste armaturer er det fester med skruvefatninger på rørene, disse har en IP-faktor på 67. Dette betyr at det ikke er noen krise om dette plumper nedi karet ett kort øyeblikk (om det hadde vært krise, hadde jeg vært dau både titt og ofte :p)
I armaturet du har er det vel IP 23, noe som tilsvarer at det ikke tåler verken damp eller sprut.
Så det er bra du skal ha dekk-glass

Selv foretrekker jeg Life-gloII til mine kar. Dette er etter min mening det beste av det beste, men det er dertil prislapp på røret sammenlignet med f.eks biltema dagslysrør.
Life-gloII er ett dagslysrør med høy fargegjengivelse (hvor naturlig fargene virker).
Ønskes ett noe varmere preg på karet, f.eks ved sortvannsbiotoper, anbefaler jeg røret i sammen med Sun-glo

Ønskes ett relativt kjølig lys i karet, kan en gå for power-glo. Dette passer etter min mening best der en har enten sort, eller helt lyst bunnlag. Med rødere bunnlag som rådasand, syntes jeg det rett å slett blir for rødt.

For å gjøre det enkelt; her er en omtale over rørene fra produsenten. Der kan du jo se hva jeg har skrevet om de ulike modellene
Husk at 40W leveres i 2 lengder. Det er den på 120cm du skal ha
Takker så mye for svar Frank! Uvurderlig hjelp fra deg, ikke bare på denne tråden

Skal spørre neste gang jeg skal til butikken hvilken IP faktor disse har, bare for å vite liksom

Skal se meg litt rundt for hvilke lysrør som er best. Antar at de vi kan kjøpe på f.eks Bohus, Møbelringen og andre slike butikker muligens er ubrukelige til akvarier? Eller har det noen stor betydning i å med at alt er på 40 w?

Er det billigere å kjøpe lysrør fra nettbutikker(hvilke vil du anbefale da?, enn å kjøpe i butikk? Så i butikken "min" at de største life-lysrørene, på 40w/120cm kosta 300,-!
Det meste som selges av rør i vanlige butikker, har en alt for lav fargetemperatur for vår del. 2700K er under halvparten av hva en bør ha.
Ser da bort i fra andre ulemper som fargesammensetting og algeproblemer, slike er jo ganske urelevante (kremt...)

Selv bestiller jeg alltid rør, dette er både billigere, og ofte raskere enn at de lokale sjappene skal kunne skaffe slikt. Noen butikker har selvsagt godt utvalg av rør, men det er vel mer i de store byene der de har sjangs på å selge en kartong på 25rør på kortere tid enn 25 år

Hagen sine rør kan bestilles i alle fall fra Tropefisk og Aquamanias. Aquariuszoo hadde disse, men butikken eksisterer ikke lengre. Dahl`s dyrerike har overtatt, men jeg finner ikke noen nettbutikk hos disse.

Har knallgode erfaringer med begge butikker, både på lysrør og annet.
Skal vel nesten nevne at det ikke tok mange dagene for aquamanias å levere noen T5-rør i høst, selv om dette var noe han ikke hadde på lager.
Hvilke lysrør
hmmm, så mye klokere man blir på dette forumet altså

Jeg har veldig lyst til å bestille skikkelige lysrør, ihvertfall til storkaret. MEN har noe problemer med å overtale samboer at disse er bedre enn de vi kan kjøpe til en billiger penge på f,eks bohus og lign. butikker.....??

Hvilken lysrør tror du vil være bra til 600l?(Asia-biotop, hardføre planter som ikke treng all verdens lys)?

Det jeg har tenkt(gode ide eller dårlig ide, vet ikke er to stk life-glo lysrør, med to stk enten sun-glo eller flora-glo
Jeg hadde selv gått for 3*Life-gloII og ett Sun-glo til dette karet.

Når det gjelder overtalelsen av din kjære, har jeg vel ikke alt for mye å bidra med.
Du kan jo printe artikkelen om plantelys til han, slik at han får tilstrekkelig å lese på til at han heller gir etter?
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap