Drittlei! nå vil jeg bare gi opp alt....

For to uker siden, fikk jeg noe som lignet på hvitprikk i det ene karet... Selvsagt var jeg litt sløv og brukte samme hov i tre akvarier.. Dermed var det gjort. Helvetet var løs!

Virker etter hvert som det finneråte/fløyelssyke/hvitprikk.

Har prøvd alt mulig etter tur, men ingenting har funket i det heletatt..

* Varmekur funket ikke (klarte faktisk å koke noen fisk i forsøket)
* ESHA 2000 og ESHA EXIT (både hver for seg, og sammen). Både vanlig kur og sjokkdoser
*Sera Costapur
* En kur jeg fikk (hvitt pulver), husker ikke navnet

De dør en etter en...

Har mistet rundt 40stk neontetra, 4stk cor.julii (de ekte), 4stk cor. metae, 15stk dolkestikktetra, 40stk ancistrus-yngel, 10stk ancistruser (4-6cm), 2stk dverg-guramier, 40stk guppy, 4 stk L-144....er de jeg kommer på i farten nå

..i dette øyeblikk så har jeg gitt opp de to siste L-144, 5 neontetra og 5 guppyer; de kommer nok til å dø i løpet av kun kort tid..

Er så lei. Har følt meg skikkelig dårlig i to uker nå. så utrolig frustrert fordi jeg ikke aner hva jeg kan gjøre. Sett den ene etter den andre dø... Flere ganger sagt til meg selv at dør flere nå, så gir jeg opp.

Har nå den siste halvanne uken brukt over 5000kr på en 312liter med pumpe og kolbe, materialer til akvariebenk, samt utstyr til den nye benken, samt medisin, flere hover og termometre.
Nå er jeg langt i minus og dette går faktisk på bekostning av mat til meg...

I et siste tappert forsøk har jeg nå bestilt/kjøpt 25 cor. agassiizi og 40 rødmunntetra, som skal gå i 312-literen, men har ingenting annet bortsett fra sand, samt så har jeg 2stk 128litere som nå har blitt tomme, samt en 64-liter og 43liter som at the moment er karantenekar......

Er det noen som har altfor mange fisk til overs, og som har lyst til å hjelpe meg med å få tilbake lysten til å ha akvarier?

En liten bønn fra Kristiansand..

Christian (95780007)

http://blogg.sangereid.net
Vel, det er ikke så kult når masse fisker dør, uten tvil. Og det er ikke alltid kurene "tar". Men det hjelper vel ikke så mye å slenge masse nye fisker i en ny 312 liter som ikke er innkjørt?
Håper du samtidig tar litt vannbytter og slikt??
veldig kjedelig når slikt skjer. Men sånn skjer av og til i denne hobbyen, og du har sikkert lært masse av det.
Som jeg har sagt utrolig mange ganger på dette forumet-man må/bør ha eget utstyr til alle akvariumene man har i drift. Og dette eksempelet er et godt eksempel(synd men sant).
Hadde du hatt det så hadde sykdomen kun vært i det ene karret.

Så ikke gi opp, bare "dra"erfaringer av dette og fortsett vidre. Selvfølgelig er det kjedelig å miste mange fisker, men de får du tilbake, bare ta tiden til hjelp.
Kom til Mysen så skal du få noe "kjedelige"levende fødere fra konas fiske"suppe".

Men husk å innvestere i mere utsyr, slik at du har egen håv, bøtte, slang osv til hvert karr du har i drift-har dette selv og har omtrent ikke sykdom, og vis/når jeg får det så begrennser det seg ihvertfall til et karr.
Huff da. Dette var trist lesing. Donerer gjerne fisk til deg, men har bare malawi yngel. Vet ikke om dette er noe for deg, men hvis du er interessert så er de leveringsklare om ca 2 mnder.

Håper at alt går bedre denne gangen. Ikke moro når all fisken dør nei.

Mvh Linka
biXen
Vel, det er ikke så kult når masse fisker dør, uten tvil. Og det er ikke alltid kurene "tar". Men det hjelper vel ikke så mye å slenge masse nye fisker i en ny 312 liter som ikke er innkjørt?

Har en 128 liter der ikke har vært sykdom i (fordi jeg ikke har vært oppi med noe som helst annet utstyr enn det som er til det karet... Men de fiskene er solgt og forsvinner i løpet av dagen regner jeg med. Det er store fisk, som pr nå har altfor lite kar, og jeg vet med sikkerhet at de får det mye bedre i et større kar, hos hun som har kjøpt de.

I det karet, står en Eheim 2203 og en tetratec ex 1200. Førstnevnte har stått der i 2-3 måneder, men sistnevnte begynner å nærme seg en måned nå.
Eheimen skal over i 312-literen når jeg får den på plass i løpet av dagen eller morgendagen, så tapper jeg rent vann i det karet, lar det stå noen dager, og det er så godt som innkjørt når temperaturen får gjevnet seg ut.

Så jeg slenger ikk masse nye fisk i en 312-liter som er innkjørt.. Dessuten har jeg som sagt en stabil og ferdig innkjørt 128liter.
Dessuten tviler jeg på at jeg kommer til å få noen fisk i løpet av dagen.. Men ja, jeg er helt enig med deg.
Fredly
Håper du samtidig tar litt vannbytter og slikt??

Selvsagt. Vannkvalitet måles to ganger i uken, og vannbytter foretas med et lite vannbytte ukentlig, samtidig med test av vannkvalitet
Ken Myrseth
veldig kjedelig når slikt skjer. Men sånn skjer av og til i denne hobbyen, og du har sikkert lært masse av det. Som jeg har sagt utrolig mange ganger på dette forumet-man må/bør ha eget utstyr til alle akvariumene man har i drift. Og dette eksempelet er et godt eksempel(synd men sant). Hadde du hatt det så hadde sykdomen kun vært i det ene karret. Så ikke gi opp, bare "dra"erfaringer av dette og fortsett vidre. Selvfølgelig er det kjedelig å miste mange fisker, men de får du tilbake, bare ta tiden til hjelp. Kom til Mysen så skal du få noe "kjedelige"levende fødere fra konas fiske"suppe". Men husk å innvestere i mere utsyr, slik at du har egen håv, bøtte, slang osv til hvert karr du har i drift-har dette selv og har omtrent ikke sykdom, og vis/når jeg får det så begrennser det seg ihvertfall til et karr.

Nye hover kommer fra Dahls dyrerike seinere dag, sammen med 25 cor.agassiizi og 40 rødmunntetra, samt 2x39w T5, 10.000k og det jeg trenger for å koble på dette. Han skulle til Arendal idag, så da møter jeg han der. Har jo selvsagt ikke noen bil for øyeblikket, men ser ut til at jeg får lånt en bil, heldigvis.
Kan være jeg skal enda lengre østover, for å levere noen fisk som skal til Eidsvolls-området.. Men hvor langt, vet jeg ikke åssen det blir.. Men Risør er ingen umulighet at det blir
Linka
Huff da. Dette var trist lesing. Donerer gjerne fisk til deg, men har bare malawi yngel. Vet ikke om dette er noe for deg, men hvis du er interessert så er de leveringsklare om ca 2 mnder. Håper at alt går bedre denne gangen. Ikke moro når all fisken dør nei. Mvh Linka

Begynner å få øynene litt opp for ciklider, de er jo så utrolig fine, så det er absolutt interessant Jeg sier veldig gjerne tusen takk.. Men åssen er det med flere typer ciklider i ett eller to kar?
Har fått tilbud om noen ciklider (ildbuk og sebra), og ser at det er jo sabla fine fisk, så skal ikke se bort ifra at 250-literen blir et ciklide-kar
Heisann christian
Leit å høre om uflaksen din. Kjører du forbi Lillesand, så sponser jeg deg med noen sandsnegler..kanskje en eplesnegle og to også.
Mvh Marianne 92438562

Hyggelig at folk vil donere fisk, men dette hører egentlig til under rubrikker...

Forresten ville ikke jeg gjort det slikt, du får kanskje masse "impulskjøp" på den måten. Jeg ville i allefall tenkt gjennom hva slags fisker, og med det hva slags vannverdier, jeg ville satset på.
MC Darup
Hyggelig at folk vil donere fisk, men dette hører egentlig til under rubrikker... Forresten ville ikke jeg gjort det slikt, du får kanskje masse "impulskjøp" på den måten. Jeg ville i allefall tenkt gjennom hva slags fisker, og med det hva slags vannverdier, jeg ville satset på.

Jeg jobber med saken.. Noterer flittig, sjekker og sammenligner... og ikke minst; ser hvem som kan gå sammen med hvem hvor...
Christian80
[QUOTE=Linka]Huff da. Dette var trist lesing. Donerer gjerne fisk til deg, men har bare malawi yngel. Vet ikke om dette er noe for deg, men hvis du er interessert så er de leveringsklare om ca 2 mnder. Håper at alt går bedre denne gangen. Ikke moro når all fisken dør nei. Mvh Linka

Begynner å få øynene litt opp for ciklider, de er jo så utrolig fine, så det er absolutt interessant Jeg sier veldig gjerne tusen takk.. Men åssen er det med flere typer ciklider i ett eller to kar?
Har fått tilbud om noen ciklider (ildbuk og sebra), og ser at det er jo sabla fine fisk, så skal ikke se bort ifra at 250-literen blir et ciklide-kar

Har ikke stor erfaring med andre ciklider enn malawi, men hvis du spør noen som vet så er det bare å si ifra hvis du vil/ikke vil ha.
Ciklidene jeg har er Tropheops Chilumba, en nydelig ciklide. Mine er forholdsvis rolige, men så absolutt sjef til å ta igjen hvis den blir plukket på nesa.

Mvh Linka
Christian80
Så jeg slenger ikk masse nye fisk i en 312-liter som er innkjørt.. Dessuten har jeg som sagt en stabil og ferdig innkjørt 128liter. Dessuten tviler jeg på at jeg kommer til å få noen fisk i løpet av dagen.. Men ja, jeg er helt enig med deg.

Nei jeg visste forsåvidt at du kunne plukke filtergugg fra de andre filtrene om så var. Men er du da sikker på at det ikke er hvitprikksporer der? Ikke vet jeg
biXen
[QUOTE=Christian80] Så jeg slenger ikk masse nye fisk i en 312-liter som er innkjørt.. Dessuten har jeg som sagt en stabil og ferdig innkjørt 128liter. Dessuten tviler jeg på at jeg kommer til å få noen fisk i løpet av dagen.. Men ja, jeg er helt enig med deg.

Nei jeg visste forsåvidt at du kunne plukke filtergugg fra de andre filtrene om så var. Men er du da sikker på at det ikke er hvitprikksporer der? Ikke vet jeg

Jepp! Det er jeg 110% sikker på. De to karene det står dobbelt opp med utvendig filtre, har det ikke vært sykdom i det heletatt. Ble heller ikke satt inn fisk fra samme parti som i de andre karene
Linka
Har ikke stor erfaring med andre ciklider enn malawi, men hvis du spør noen som vet så er det bare å si ifra hvis du vil/ikke vil ha. Ciklidene jeg har er[URLBLOCK1], en nydelig ciklide. Mine er forholdsvis rolige, men så absolutt sjef til å ta igjen hvis den blir plukket på nesa. Mvh Linka

Har hvert fall hørt at malawi-fisk må gå i malawi-kar og Tangyaki (eller hvordan det skrives) må gå i et eget kar. Bør ikke mikse disse...
Tja, jeg hadde ikke mikset dem, men vet om flere som gjør det.
Er du sikker på at det er vanlig hvitprikk du har? Oodinium gir også prikker, men disse er mindre. Av og til kan de minne om finneråte fordi prikkene sitter så tett at de kan gi store hvite/ gule flater og finnene kan bli så svekket at de blir frynsete. Mot denne parasitten er det bare medisin som inneholder kobber som virker, noe som kan forklare hvorfor fiskene dine ikke er blitt friske.

Håper du blir kvitt problemet!

Ingunn
Ingunn Johnsen
Er du sikker på at det er vanlig hvitprikk du har? Oodinium gir også prikker, men disse er mindre. Av og til kan de minne om finneråte fordi prikkene sitter så tett at de kan gi store hvite/ gule flater og finnene kan bli så svekket at de blir frynsete. Mot denne parasitten er det bare medisin som inneholder kobber som virker, noe som kan forklare hvorfor fiskene dine ikke er blitt friske. Håper du blir kvitt problemet! Ingunn

Leste om det på nett, og det kan virke sånn ja, men siden stod på tysk og det var ikke alt som var like lett å oversette..

Du skulle sagt dette for to uker siden.. Så hadde jeg trolig klart å redde vesentlig flere fisk enn den lille håndfullen som er igjen.. Hihi...

Tok ut og reddet seks cor.aeneuser (som ikke har vist noen tegn til sykdom, og satte de i et eget kar, og tilsatte salt i resten. Ser faktisk ut til å gå bedre med de få som er igjen, men på en måte skulle jeg ønske at de også bare døde, så hadde jeg vært sikker på at jeg var kvitt problemet....

Men de skal overhodet ikke blandes med noen.. på veldig lenge
vel har i hvertfall lært noe av din tragedie. Har alltid brukt samme utstyret i alle kar. Hover og div. Skal prøve å ungå d nå. Kan jo donere bort et par ancistrus, men er jo fryktelig langt unna da.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap