Hva slags sverddrager?

Som overskriften sier; hva slags sverddrager er dette?
Det første bildet er hannen, de to andre er huer
Den på bilde 2 er vel en gutt, eller?
Den oransje, med svart hale?
Trudde det var "sverdet" som "bestemte" kjønnet jeg? I dyrebutikken sa dom hvertfall det(A)
Det er vel denne Sverddrageren du har!

Der står det:
Hannen har et sverd som også har gitt fisken navnet. I tillegg har hannen gonopodium der hunnen har sin gattfinne.

Kan det hende at den røde med svart hale er en Platy?
Malin.P
Kan det hende at den røde med svart hale er en [URLBLOCK1]?


Da er i så fall den gule og svarte en platy å, for de er veldig like. Men er det helt sikkert at det ikke er en sverddrage det å?(A) For jeg kjøpte de i stad, og da sa de at det var sverddrager. Og jeg trur jeg blir litt sur hvis vi har betalt for sverddrager og fått platy... :S
Hedda
Da er i så fall den gule og svarte en platy å, for de er veldig like. Men er det helt sikkert at det ikke er en sverddrage det å?(A) For jeg kjøpte de i stad, og da sa de at det var sverddrager. Og jeg trur jeg blir litt sur hvis vi har betalt for sverddrager og fått platy... :S


Det ser ut som at de to nedereste er platyer ja, ang pris pleier den å være det samme på platy og sverddrager, men jeg er helt enig med deg, når butikken selger deg tre stk sverddrager så er det det du skal ha...

Jeg ville enkelt og greit ha tatt platyene med tilbake til butikken og krevd å få nye. Og hvis du i tilleg sjekker profilen på platy og sverddragger her på forumet først så kan du selv kontrolere at de fanger riktig fisk til deg neste gang
Sondre
[QUOTE=Hedda]Da er i så fall den gule og svarte en platy å, for de er veldig like. Men er det helt sikkert at det ikke er en sverddrage det å?(A) For jeg kjøpte de i stad, og da sa de at det var sverddrager. Og jeg trur jeg blir litt sur hvis vi har betalt for sverddrager og fått platy... :S


Det ser ut som at de to nedereste er platyer ja, ang pris pleier den å være det samme på platy og sverddrager, men jeg er helt enig med deg, når butikken selger deg tre stk sverddrager så er det det du skal ha...

Jeg ville enkelt og greit ha tatt platyene med tilbake til butikken og krevd å få nye. Og hvis du i tilleg sjekker profilen på platy og sverddragger her på forumet først så kan du selv kontrolere at de fanger riktig fisk til deg neste gang

Men sitter å sammenligner bilder her, det ligner egentlig både på platy og sverddrage huene x)
Blir bare usikker jeg:P Vil ikke klage hvis det er svarddrager heller da(A)
Det er ikke platy dette her,de er for langstrakte til det.
Så du har 2 hanner og 1 jente.Den på bilde nr.2 er på vei til å få sin hale,en kan se fortykning nederst og det er antydning til sverd.Noen får sitt sverd senere,mens det på andre kommer tidlig.
frosken
Det er ikke platy dette her,de er for langstrakte til det. Så du har 2 hanner og 1 jente.Den på bilde nr.2 er på vei til å få sin hale,en kan se fortykning nederst og det er antydning til sverd.Noen får sitt sverd senere,mens det på andre kommer tidlig.


Ok, men da tar jeg en tur tilbake i morra eller på mandan jeg, og prøver å få bytta hannen til ei hu til istedet^^
Eller kjøpe en jente til ,litt avhengig av hvor stor plass du har i karet.
Det er fine farger på de du har kjøpt,ser det er en del fargevarianter i genene.Den med sort på bakkroppen mener jeg heter tuxedo.
Moro med sverddragere når du får de til,det er virkelig fisk med personlighet.

frosken
Eller kjøpe en jente til ;-),litt avhengig av hvor stor plass du har i karet. Det er fine farger på de du har kjøpt,ser det er en del fargevarianter i genene.Den med sort på bakkroppen mener jeg heter tuxedo. Moro med sverddragere når du får de til,det er virkelig fisk med personlighet.


Har 60 liter, og det er i tillegg til sverdragene ca 10 neontetra, 1 gibbi/pleco og 1 kampfisk, så noen unger blir det nok neppe med engang:P
Men etterhvert skal vi bytte ut 60 literen i stua med et hjørneakvarium, så d kansje det blir noen unger i 60 literen(A)
Men meiner jeg leste at sverddragene skulle ha 80 eller 100 liter...? men fikk liksom ikke sjekka det når vi kjøpte dem:P

Foresten; gener er jo alltid moro^^ men fiskegener kan jeg inegnting om x( (er kaningreier det går mest i, men er vel samme prinsippet så:P)
Sverddragere og platy er temmelig like. De kan også krysse seg, og i de ymse oppdrettsvariantene finnes det visst ofte både det ene og det andre.

Mine første fisker var fire "red tuxedo platy", lik de på bilde nummer to. Jeg gikk bevisst for platy ettersom de er mindre (og dermed mindre plasskrevende), og jeg synes på den tiden at disse sverdene på sverddragerne bare så tåpelig ut. Du kan tro jeg ble lang i maska da den ene etter en tid begynte å få sverd...

De jeg har i dag er vel ca 7. generasjon av denne gruppen sverddragere. Trivelige fisker - etter at jeg kom over den første skuffelsen har jeg ikke angret ett sekund!

Leifur
Sverddragere og platy er temmelig like. De kan også krysse seg, og i de ymse oppdrettsvariantene finnes det visst ofte både det ene og det andre. Mine første fisker var fire "red tuxedo platy", lik de på bilde nummer to. Jeg gikk bevisst for platy ettersom de er mindre (og dermed mindre plasskrevende), og jeg synes på den tiden at disse sverdene på sverddragerne bare så tåpelig ut. Du kan tro jeg ble lang i maska da den ene etter en tid begynte å få sverd... De jeg har i dag er vel ca 7. generasjon av denne gruppen sverddragere. Trivelige fisker - etter at jeg kom over den første skuffelsen har jeg ikke angret ett sekund!


Håper bare mine får sverd, har aldri vært noen platy-fan akkurat, er liksom sverdene som er fine^^ Men om det er blanding i mine er det greit bare de får beholde sverdet, haha:P
Hehe - smaken er som baken osv., vet du!

Men jeg har fått sansen for sverdet sånn etterhvert, så nå kunne jeg gjerne tenkt meg selveste sverdkongen - montezumasverddrageren.

Leifur
Hehe - smaken er som baken osv., vet du! Men jeg har fått sansen for sverdet sånn etterhvert, så nå kunne jeg gjerne tenkt meg selveste sverdkongen - [URLBLOCK1].


Ja den er vel det:P hehe

Den var skikkli rå da, sverdet var nesten lenger enn fisken jo^^
Har etterhvert sett at magen har vokst, og både den oransje og den gule fisken har fått skikkelig "bollemage", og det tyder vel på at de er gravide?
Så har inntil det motsatte er bevist, konkludert med at vi har to huer og en hann ;P
Den røde på bilde 2, MÅ være en han, den har jo gonopodium.
Malin.P
Den røde på bilde 2, MÅ være en han, den har jo gonopodium.


Men hvorfor er den så kjukk da? Den hannen med sverd er langt i fra så kjukk...
Den kan ha spist for mye, eller den kan være syk.

Men det kan også hende at det faktisk er en Platy, for de er mye rundere enn Sverddragere.
Den virker frisk ihvertfall, men jeg har ikke så veldig god kunnskap om fiskesykdommer så veit ikke helt jeg:P Kan godt være dn har spist for mye, men synes da det er rart at den gule og den oransje er like kjukke (har like rund mage) og den siste er normal.

Kan jo være platy, men de var ikke sånn da jeg kjøpte det, da var de som på bildet, nå buler magen ut... men veit ikke jeg :S :P

Men foresten, hva er gonopodium? (A)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap