Rare utvekster i munviken til ancistrus sp
Hei.
Oppdaget for ca en uke siden en rar hvit utvekst i munnviken til Ancistrusen min, men tenkte ikke noe mer over det, tenkte kanskje det var et matflak e.l da det var mens jeg matet.
Men oppdaget i går at det er der fortsatt. Hun virker ikke syk på noen måte, men ser at munnviken er litt slitt/ skadet der hvor utvekstene er.
Tok to bilder. Noen som har forslag til hva det kan være og hvordan å fikse?
Oppdaget for ca en uke siden en rar hvit utvekst i munnviken til Ancistrusen min, men tenkte ikke noe mer over det, tenkte kanskje det var et matflak e.l da det var mens jeg matet.
Men oppdaget i går at det er der fortsatt. Hun virker ikke syk på noen måte, men ser at munnviken er litt slitt/ skadet der hvor utvekstene er.
Tok to bilder. Noen som har forslag til hva det kan være og hvordan å fikse?
Postet 12.01.08 kl 16:38
Postet 13.01.08 kl 01:54
Postet 13.01.08 kl 02:53
Endret: 13.01.08 kl 02:54
Ligner litt på det denne fisken har på halen syns jeg.
[IMG]http://i34.photobucket.com/albums/d111/walaboom/Fish%20Disease/lymphocystis5.jpg[/IMG]
[IMG]http://i34.photobucket.com/albums/d111/walaboom/Fish%20Disease/lymphocystis5.jpg[/IMG]
Postet 13.01.08 kl 15:38
Postet 13.01.08 kl 17:14
Postet 14.01.08 kl 10:02
Basert på bildet fra Tante Astrid har jeg funnet følgende artikler:
http://www.vet.uga.edu/vpp/clerk/Kurkjian/
og
http://www.aquarticles.com/articles/management/Lawler_Lymphocystis.html
Ser ut til at dette er det vi har ja.
http://www.vet.uga.edu/vpp/clerk/Kurkjian/
og
http://www.aquarticles.com/articles/management/Lawler_Lymphocystis.html
Ser ut til at dette er det vi har ja.
Postet 14.01.08 kl 12:29
Virus kan komme fra de fleste kilder. Siden fiskevirus ofte er spesialisert på en enkelt art, er det ikke uvanlig at utbruddet skyldes smitte som har ligget latent i fisken.
Det er umulig å se på en fisk om den har virus i seg eller ikke, før det bryter ut, og dette blir derfor en del av "sjarmen"
Optimale forhold er grepene dine, samt gjerne snadderfôr og vitamintilsetting i vannet.
Det er umulig å se på en fisk om den har virus i seg eller ikke, før det bryter ut, og dette blir derfor en del av "sjarmen"
Optimale forhold er grepene dine, samt gjerne snadderfôr og vitamintilsetting i vannet.
Postet 14.01.08 kl 14:55
Bare en oppmuntring. Jeg fikk virusangrep på mine 3 L-200. En av dem var virkelig hardt angrepet, og jeg var overbevist om at jeg kom til å miste den. Alle tre kom seg igjen. Like etterpå hadde jeg en filterkatastrofe, og mistet to av mallene. Gjett hvem som overlevde! Den fisken som hadde vært som sykest! Den har nå fått navnet Jesus, ettersom den oppstod fra de døde under filterkatastrofen
Postet 14.01.08 kl 15:53
Postet 14.01.08 kl 20:31
Ansictrus liker gjerne agurk, squash og andre letttygde grønnsaker.
Røde mygglarver og annet frossetfôr er ofte noe som faller i smak hos de fleste fisk, også maller.
Jeg er ikke helt overbevist om at du har en vanlig ansictrus ut fra bildene, men er heller ikke den som er mest oppegående på alle variantene av denne.
Om det ikke er en ansictrus, kan snadderlysten være etter noe annet
Å si at det ikke finnes vitamintilsettinger til akvariet er like oppdatert som å si at fisk ikke trenger vann
Blandt annet eSHa har to varianter med rene vitaminer. I tillegg finnes det en rekke vanntilsettinger som inneholder vitaminer som ett tilleggsmiddel.
Men at det er mange dårlig oppdaterte butikk-ansatte, det er ikke noe som kommer som en høyeksposiv bombe
Røde mygglarver og annet frossetfôr er ofte noe som faller i smak hos de fleste fisk, også maller.
Jeg er ikke helt overbevist om at du har en vanlig ansictrus ut fra bildene, men er heller ikke den som er mest oppegående på alle variantene av denne.
Om det ikke er en ansictrus, kan snadderlysten være etter noe annet
Å si at det ikke finnes vitamintilsettinger til akvariet er like oppdatert som å si at fisk ikke trenger vann
Blandt annet eSHa har to varianter med rene vitaminer. I tillegg finnes det en rekke vanntilsettinger som inneholder vitaminer som ett tilleggsmiddel.
Men at det er mange dårlig oppdaterte butikk-ansatte, det er ikke noe som kommer som en høyeksposiv bombe
Postet 14.01.08 kl 20:55
Som vanlig så har ikke dyrebutikken peiling på hva de snakker om
Enkelte dyreforretninger selger faktisk vitaminer har jeg sett, men anbefaler egentlig at du handler disse på nett. Eshas sine vitaminer Minaroll eller Optima er veldig bra og ikke så dyre heller.
Snadder for en ancistrus er feks frosne erter hvor skallet er fjernet, agurk eller squash
EDIT: . . .og der kom Frank meg i forkjøpet, ja
Enkelte dyreforretninger selger faktisk vitaminer har jeg sett, men anbefaler egentlig at du handler disse på nett. Eshas sine vitaminer Minaroll eller Optima er veldig bra og ikke så dyre heller.
Snadder for en ancistrus er feks frosne erter hvor skallet er fjernet, agurk eller squash
EDIT: . . .og der kom Frank meg i forkjøpet, ja
Postet 14.01.08 kl 20:58
Endret: 14.01.08 kl 21:00
Frank AngellJeg er ikke helt overbevist om at du har en vanlig ansictrus ut fra bildene
Jeg er helt enig Frank, så du er ikke helt på jordet. Min første tanke da jeg så bildene, var at dette er en L-001. Jeg har en av disse selv, og det er pene maller. Men de blir store!
Postet 15.01.08 kl 00:34
He he(nervøs latter). hvis dere har rett er det jo ganske skummelt! Blir en kjempefisk! 40cm!!! Hun (eller han) er vel ca 10 cm nå og trodde hun var nesten fullvoksen. men om dere har rett må jeg snart begynne å se meg om etter større kar. Om hvor lenge har hun vokst ut av 100 litern? Har hatt henne i ca et år nå.
Hvordan sjekker jeg om du har rett? er det noe spesifikt jeg kan kikke etter utenom mønsteret? Eller er det bare å vente og se til hun dekker halve bunnflaten i akvariet
Har jo slått meg at jeg syntes hun var usedvanlig pen i forhold til de ancistrusene på bildene i basen men så syntes man jo alltid at sine egne er penest
Takk for snackstips. Hun pleier jo å få en agurkbit med (u)jevne mellomrom, får skjemme henne ekstra bort nå
Hvordan sjekker jeg om du har rett? er det noe spesifikt jeg kan kikke etter utenom mønsteret? Eller er det bare å vente og se til hun dekker halve bunnflaten i akvariet
Har jo slått meg at jeg syntes hun var usedvanlig pen i forhold til de ancistrusene på bildene i basen men så syntes man jo alltid at sine egne er penest
Takk for snackstips. Hun pleier jo å få en agurkbit med (u)jevne mellomrom, får skjemme henne ekstra bort nå
Postet 15.01.08 kl 11:05
Det enkleste er oftest å ta noen gode bilder, der farger, mønster, og helst finnene vises fram slik de er.Elisabeth HaukelandHvordan sjekker jeg om du har rett? er det noe spesifikt jeg kan kikke etter utenom mønsteret? Eller er det bare å vente og se til hun dekker halve bunnflaten i akvariet ;)
Deretter starter man en tråd der malle-krabaten identifiseres
Postet 15.01.08 kl 14:25
Hva med litt ektozon?
Han i Dyrego zoo i Oslo city anbefalte også at jeg tilsetter litt ektozon i vannet for å unngå sekundærinfeksjoner.
Hva tror dere? Er det verdt et forsøk eller kommer jeg til å gjøre mer skade enn nytte?
Hva tror dere? Er det verdt et forsøk eller kommer jeg til å gjøre mer skade enn nytte?
Postet 15.01.08 kl 20:44
Postet 15.01.08 kl 20:58
Dyrebutikker anbefaler alltid salt! Men det betyr ikke at det er riktig. Sugemaller er, som nevnt over, følsomme i forhold til salt, men de tåler det i en kort periode. Men saltet i seg selv vil ikke hjelpe mot infeksjoner. Jeg siterer fra sykdomsartikkelen her på AF:
"Saltet vil ikke drepe noen bakterier eller parasitter, med de doser som anbefales (maks 0,4 %, helst ikke over 0,3 %).
Det som er, er at alle ferskvannsfisker har ett saltinnhold i alle kroppens celler på mellom 0,6 og 0,9 %. Fisken bruker derfor hele tiden energi på å opprettholde likevekt med vannet utenfor. Dette gjøres ved hele tiden å forsøke å sende salt ut av kroppen, mens vann trenger inn. Dette er enkel osmose. Ved økt saltkonsentrasjon i vannet blir det derfor brukt mindre energi på dette. Denne energien kan fisken bruke på styrking av immunforsvaret, og til å bli frisk."
"Saltet vil ikke drepe noen bakterier eller parasitter, med de doser som anbefales (maks 0,4 %, helst ikke over 0,3 %).
Det som er, er at alle ferskvannsfisker har ett saltinnhold i alle kroppens celler på mellom 0,6 og 0,9 %. Fisken bruker derfor hele tiden energi på å opprettholde likevekt med vannet utenfor. Dette gjøres ved hele tiden å forsøke å sende salt ut av kroppen, mens vann trenger inn. Dette er enkel osmose. Ved økt saltkonsentrasjon i vannet blir det derfor brukt mindre energi på dette. Denne energien kan fisken bruke på styrking av immunforsvaret, og til å bli frisk."
Postet 15.01.08 kl 22:42
Det er minimal sjangse for sekundære infeksjoner når det er virus på gang.
Skal en setteigang tiltak for å forbygge slike, er rent vann det rette å gjøre.
Salt bør kun brukes:
-Som støttebehandling ved enkelte sykdommer
-Som korttidsbehandling ved langvarig No2-forgiftning.
-Som korttidsbad utenfor karet.
Ectozon er forøvrig 99,756% indentisk med Jozo - med unntak av prisen.
Med andre ord; Ectozon er noe dyrt, og ofte ubrukelig lureri.
Skal en setteigang tiltak for å forbygge slike, er rent vann det rette å gjøre.
Salt bør kun brukes:
-Som støttebehandling ved enkelte sykdommer
-Som korttidsbehandling ved langvarig No2-forgiftning.
-Som korttidsbad utenfor karet.
Ectozon er forøvrig 99,756% indentisk med Jozo - med unntak av prisen.
Med andre ord; Ectozon er noe dyrt, og ofte ubrukelig lureri.
Postet 16.01.08 kl 12:41
To uker er gått og utvekstene er der fortsatt. hverken mer eller mindre.
L001en (som det nå er etablert at den er) virker fin og frisk.
Blir noen ganger fristet av tanken på å ta ut fisken å prøve å manuelt fjerne veksten, men skyver det raskt fra meg som dumhet.
Noen nye ideer til hva som kan gjøres? Bare lene meg tilbake og akseptere utvekstene?
L001en (som det nå er etablert at den er) virker fin og frisk.
Blir noen ganger fristet av tanken på å ta ut fisken å prøve å manuelt fjerne veksten, men skyver det raskt fra meg som dumhet.
Noen nye ideer til hva som kan gjøres? Bare lene meg tilbake og akseptere utvekstene?
Postet 30.01.08 kl 18:17