Ikkje fornøgd med fluval2 pumpa.


Er plaga med dårlig sirkulasjon med pumpa. Gjorde reint i pumpehaudet for 2 daga sida. Da vart den bedre. Så slo eg av pumpa idag når eg skifta ut litt vatn. Etter det blir den dårligare. Den grønne tappen er ikkje heilt oppe.
Filteret har eg skylla litt så det kan ikkje vere tett. Har aldri likt pumpa,for dårlig sirkulasjon. Står konstant på full utblåsing,men altfor dårlig. Karet er 54l. og kun svak bevegelse i vatnet.
Bør eg kanskje skifte blåfilteret som er i?? Er ikkje sikker men trur det har gått ca 7mnd.
Du trenger nok ikke skifte blåfilteret men du kan jo heller kryste og vri det godt, lenge og vel, i en bøtte med akvarievann. Har du ikke gjort dette på sju måneder så er det nok her problemet ligger vil jeg tro....

Har en orginal 2+ i etn 60 liter, og er fornøyd med vannstrømmen. Har vurdert blåfilterendringen, men er rimelig fornøyd med pumpen som den er - den er dog liten, og har jeg plass vil jeg nok ikke kjøpt den igjen, men heller 3+.

Renset den senest for noen få dager siden da den var blitt litt treg - men den er fin nå. Svampene er gamle men funker helt fint. Karet er lavt belastet, p.t. bor det kun tre kloreker i det.
Ettersom du skriver blåfilter, antar jeg at det ikke er det originale filtermaterialet som står i. Hvor grov er svampen som står i nå? Og et merkelig spørsmål: hva slags fisk har du i akvariet? Grunnen til at jeg spør om dette, er at jeg har erfaring med at filtre i akvarier med corydoras og L-maller går tett temmelig ofte (jeg har mange Fluvalfiltre gående, både 2, 3 og 4, men det er ikke bare Fluval som rammes av dette). Det hjelper ikke å bare forsiktig skylle det. Man må faktisk gjøre som Bjarne sier
Hei
eg e ekstrempt fornøyd med fluval 2+ pumpa mi! har den i 98 liters akvarium.
Har selv rimelig hard belastning i 54 litern med modifisert F.2+. Da med den fineste blåfilteret. Blir tett raskere enn jeg renser det. Men så har jeg da holdt på i sanda en del i det siste også da. + at karet er fult av bunnfisker som roter noe forferdelig.
Kan med trygghet si at jeg ikke var fornøyd med filtreringsevnen til orginalfilteret. Blir fort tett, og har egentlig ganske lite filtervolum.
Jeg tror det at det går tett, ikke er spesielt knyttet til Fluval. Jeg har hørt at folk klager over at Fluvalfilter blir fort tette, men bruker selv Fluvalfiltre i 75 % av akvariene mine. Og i corykarene gikk det bare Fluval - inntil jeg putta i en Eheim Aquaball (et filter jeg ikke er fornøyd med). Det filteret hadde gått og surra i nesten ett år, og aldri hadde det gått tett. Så flytta jeg det over til et kar med corydoras, og *puff* gikk det tett. Jeg renset opp i det, og noen få dager etter var det tett igjen. Nå har jeg i tillegg satt inn en umodifisert Fluval 2, og den har delvis løst problemet. De går fortsatt tett, men ikke med så ekstremt korte mellomrom som i begynnelsen. Så i dette tilfellet var det coryene som faktisk var problemet. Det var forøvrig noen superdigre super-arcuatus, og de har et heftig nesegrev å rote i sanda med, og det gjør det lettere for filtre å gå tett.
Bella Donna, siden du snakker om et veletablert kar: Gi blåsvampen god juling under godt varmt vann. Bakteriene som man jo ikke skal miste har du allerede i blant annet substratet.

Likevel anbefaler eg deg (og andre) å ikke ta mitt råd for god fisk!
Les nøye om dette i forumet før dere går til verks...

Har et grovt blåfilter i. Og av fisk er der 6 stk. Corydoras (små) og 2 små Knurregurami. Det er alt. Ja og 5 små Ottoa.
Huska da pumpa var ny, da måtte eg stille ned utblåset,medan no står det på fullt. Er så redd å skylle filteret for godt da eg tidligare i lang tid var plaga med nitrit. Har flytta over fisk så vatnet er heilt ok no.
Skulle tru en slik svamp skulle halde i minst 1 år.
JEG ER FAKTISK GANSKE FORNØYD MED DEN PUMPA.
nå har jeg ikke originalsvampene, men det er ikke modda som i artikkelen.
men dette står i et 54l med 2 ancistrus (prøver å få i lek)
det er også innredet med sand så det måtte jo gå tett føreller seinere og det gjorde det i går, åpnet det å så at filten jeg hadde i toppen var problemet.
tok ut den og pumpen blåste som bare det
donna
Er plaga med dårlig sirkulasjon med pumpa. Gjorde reint i pumpehaudet for 2 daga sida. Da vart den bedre. Så slo eg av pumpa idag når eg skifta ut litt vatn. Etter det blir den dårligare. Den grønne tappen er ikkje heilt oppe. Filteret har eg skylla litt så det kan ikkje vere tett. Har aldri likt pumpa,for dårlig sirkulasjon. Står konstant på full utblåsing,men altfor dårlig. Karet er 54l. og kun svak bevegelse i vatnet. Bør eg kanskje skifte blåfilteret som er i?? Er ikkje sikker men trur det har gått ca 7mnd.


Jeg opplever også at den grønne eller gule tappen ikke er helt oppe. Mulig at noe er ødelagt når det gjelder akkurat dette. Jeg setter fingeren foran for å kjenne etter vannstrømmen i stedet for å se om tappen er nede eller oppe.

No har eg skylt filteret under rennende vatn.(lunka)
Og no må eg faktisk skru ned utblåset, likevel er det god bevegelse.
Håper eg ikkje har drept alle basseluskane.
donna
No har eg skylt filteret under rennende vatn.(lunka) Og no må eg faktisk skru ned utblåset, likevel er det god bevegelse. Håper eg ikkje har drept alle basseluskane.
Så lenge du er klar over at du har fjernet en del bakterier, er det ikke noen krise.
Det gjelder å ta det litt rolig med fôringa noen dager, og å holde seg unna med slamsugeren i ett par uker, så er en over "kneika"
Tilfeldig bekjentskap
© Anette Tøgard
Reklame for plussmedlemskap