Uventa terrorist i akvariet.

Oppdaga no at spesielt hannguppyen blir kjeppjaga av en Knurregurami.
Har et par Knurregurami som eg flytta over i 120l. Ser og at Ottoane blir jaga av og til. Men hannguppyen er livredd, og periodevis ligg han på botnen og rista/skelv. Så snart han bevega seg rundt så er hannguramien og jaga.
Har lest at dette skal vere fredelig fisk, men ser ikkje slik ut lenger.
Desse to Guramiane gekk ilag med Kampfisken,men flytta dei da Kampfisken tok en bit av den tredje Guramien. ( Den dauda).
Bør eg flytte dei igjen eller snare haudet av dei?

Har flytta over Knurreguramiparet til 54l.
Hadde nok aldri vridd haudet av dei,vis noken trudde det.
Men trudde aldri en så liten fisk skulle jage andre. Dei går fint ilag med Corydorasane så langt.
Har også noen sånne knurreguramier. Hannen jager av og til etter hunnene, men ikke mer enn det. Men, jeg hadde en stim med neon tetras. Etter at guramiene kom, forvant det 1 eller flere tetras hver natt. I butikken sier dem at det ikke er uvanlig at de om natten angriper andre, mindre fisk. Kan det være noe sant i det? De føste ukene spiste knurraguramiene nesten ikke. De holdt seg litt skult og spyttet alt flakfor ut igjen. Nå spiser det rimelig bra, og antall tetras har stabilisert seg. Har noen tilsvarerende erfaringer?
Enda noen mord?
Jeg hadde også en ensom sebrafisk i samme akvarie. Leste at de kan bli mere agressiv når de ikke går i stim, så jeg kjøpte derfor noen til. Nå skjer det samme igjen. En sebra er forsvunnet, en annen har mistet en brystfinne og ser dårlig ut. Videre fant jeg en knurregurami (hunfisk?) død i dag. Kan knurreguramien (hanfisken) være morderen? Har ellers kun Sewellia lineolata i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap