Tips ang. snegleyngel

Hei!

Jeg er rimelig fersk når det gjelder snegleoppdrett, men det ser jammen ut som om sneglene mine har fått lagt en klase i skjul:P
Så da er jeg jo bare nødt til å få meg noen raske erfaringer ang oppdrett da..

Har dere noen tips og/eller råd for hvordan yngelen skal vokse opp?
Trenger de mer kalk i vannet enn de større? Mer eller oftere mat? Oftere vannbytte? Må de bo i ett eget kar? Og hvor fort vokser dem?
Har fått høre litt av hvert ja.. Men har sett det er en god del her som har erfaringer med dette, så jeg håper på svar

- Malene

Malene
hvor fort vokser dem?

Det kommer an på hvor mye mat de får. Får de lite mat vokser de seinere...

Antar at det er eplesnegle du snakker om?
Malene
Hei! Jeg er rimelig fersk når det gjelder snegleoppdrett, men det ser jammen ut som om sneglene mine har fått lagt en klase i skjul:P Så da er jeg jo bare nødt til å få meg noen raske erfaringer ang oppdrett da.. Har dere noen tips og/eller råd for hvordan yngelen skal vokse opp? Trenger de mer kalk i vannet enn de større? Mer eller oftere mat? Oftere vannbytte? Må de bo i ett eget kar? Og hvor fort vokser dem? Har fått høre litt av hvert ja.. Men har sett det er en god del her som har erfaringer med dette, så jeg håper på svar:) - Malene

Hvis du har små fisker som f. eks. neontetra og masse planter i karet så behøver du ikke å gjøre noe ting. Bare føler vanlig rutiner med mat og vannbytting. Hvis du har større fisker i karet bør snegleklasen flyttes til eget kar. Du behøver ikke å flytte klasen før du ser at den begynner å blir hvite i skallen (mindre rosa farge), ca. 1,5 til 2 uker etter egglegging. Det tar ca. 2 til 3 uker før de klekkes avhenger av varme og fuktighet. Små eplesnegler er deilig mat for de fleste fisker.
Ja, det er eplesnegler jeg har ja:P

Takk for svar
Malene
Har dere noen tips og/eller råd for hvordan yngelen skal vokse opp?
Dette greier de fint selv, så lenge de har tilgang på nok næring.
Malene
Trenger de mer kalk i vannet enn de større?
Sålenge det er tilstrekkelig med kalsium i vannet til å bygge sneglehusene, er dette ikke noe problem.
Men en bør ved stor tettet av snegler følge med på vannverdiene.
Har selv opplevd at sneglene "brukte opp" det aller meste av kalsium i vannet, med 0 i Gh og en skrekkelig lav pH som resultat.
Malene
Mer eller oftere mat? Oftere vannbytte?
Jo mer mat de har tilgjendelig, jo bedre vekst er det. Hyppig fôring er fordelaktig.
Bruker selv en del malletabletter som løser seg forholdsvis seint opp i vannet, slik at jeg slipper å fôre ørten ganger i døgnet.
Vannbyttene må stå i samsvar med mengden fôr en dytter inn i karet.
Malene
Må de bo i ett eget kar?
Nei, ikke om det er plass til en hærskare av snegler i hovedkaret.
Malene
Og hvor fort vokser dem?
Kommer mye ann på temperatur i vannet, og tilgang på næring.
Hos meg pleier de den første måneden å bli 7-8mm, for så å ha en eksplosiv vekst opp mot 2cm (måned 2). Deretter dabber det hele av.
Okey Tusen takk for svaret!
Flytte eggklase??!!
Hvordan flytter en eggklasen.

Har nå oppdaget selv en klase fra mine lilla mysteriesnegler og ønsker å få frem nye. Har hatt en eggklase for lenge siden med eplesnegler i det samme karet, men alle forsvant etter kort tid. Karet er elskapsakvarie på 325 liter og har forskjellige fisk. De største er scalare og ildbuk.
Klasen løsnes forsiktig fra underlaget, og plasseres på en isoprobit i det karet eggene skal klekke.
Noen egg går gjerne med i dragsuget, men det er i de fleste klaser mer enn nok snegler
Blir kh høyre av å tilsette natron?
RunarH
Blir kh høyre av å tilsette natron?
Ja.
Ok. Så hvis jeg har et sneglekar med lav ph bør jeg tilsette natron så blir det mer kh og ph? Kan ka bli for høy for snegler?
RunarH
Ok. Så hvis jeg har et sneglekar med lav ph bør jeg tilsette natron så blir det mer kh og ph? Kan ka bli for høy for snegler?

Enten det er snegler, eller fisk, som lever vann med for lav pH, vil de dra nytte av at en tilsetter natron.
Sørg for at pH legger seg på det nivået som er anbefalt for artene.

Du finner forøvrig nok materiell om natron her på AF, til å fylle en ringperm (har ikke testa, blir ikke å teste, men tar en råflott gjetting :p)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap