Glass til å fikse akvarium

Hvor tykt og hva slags type glass bør jeg velge når jeg skal fikse bunnen i et 105-liters akvarium? Og hvor mange mm bør jeg ha i klaring til veggene når glassplata skal måles til?
Mål innsiden av akvariet og trekk fra en 8mm i x og y, slik at det blir 4mm klaring på begge sider. Du kan velge å lime den nye bunnen oppå den ødelagte eller ta bort den gamle og erstatte med den nye. Sistnevnte er tungt og tidkrevende, men da blir karet som nytt.

Glasstykkelsen på et 105 liters rammeakvarium er sannsynligvis 5mm fra før. Jeg ville vurdert å bruke 6mm siden det sikkert ikke er noe særlig prisforskjell. Pass godt på fingrene når du håndterer glass.

Ofte kan det være best å ganske enkelt kassere et ødelagt akvarium. Det får du vurdere selv.
Takk, takk

Nei, jeg har faktisk ikke råd til å kjøpe nytt (evt. brukt). Og dessuten vil det være lærerikt å gjøre det. Det er alltid nyttig å lære nye ting
Etter å ha målt karet, kom jeg fram til at karet var 125 liter (jippiii! sånne overraskelser liker jeg), og ikke 105. Vil dette ha noe å si for glasstykkelsen jeg må i bunnen? (takk og pris at jeg ikke bestilte glasset før jeg hadde målt på nytt...).

Men i morgen jeg reparere det. Fiskene som skal bo der har allerede kommet hit, og bor for øyeblikket i vannstampen min (som heldigvis er bred og lang, i stedet for høy og smal). Jeg tror ikke de lider noen nød der. De har både filter og varmekolbe, og sand i bunnen, litt planter (som riktignok flyter rundt) og eikeløv (6 store coryer dette). Må man bo i stampen, selv for noen få dager, så skal de likevel ha det sånn noenlunde greit Det er nok verst for eieren, som ikke får sjansen til å studere sine nyanskaffelser.
Dessuten ankommer det en ny bøling med monstercoryer (vel, nesten-coryer, for å være eksakt - det er brochiser multiradiatus, den største brochis-arten) trolig i helga, og her er det meget trangt om plassen for tiden. Så da passet det meget fint at dette karet var litt større enn jeg trodde

Sorry, ble litt overtrøttbabling.
Spørsmålet er altså, vil 0,6 i glasstykkelse duge som bunn i en 125-liter?

Jeg gleder meg faktisk litt til å sette igang. Jeg liker å kunne gjøre sånt selv. Da føler man seg så dyktig
Siden bunnen er den delen av karet som er utsatt for mest juling, ville jeg selv valgt 8mm glass. Kun for å være på den sikre siden
Men de fleste kar er vel produsert med 6mm i bunnen, i denne størrelsen. Så det er tvilsomt kritisk med denne differansen
Jeg bestilte 6 mm. Men jeg vil tro at siden jeg ikke tar ut den knuste bunnen, at den også vil gi bittelitt støtte?
Bare et siste spørsmål: Nå er glasset på plass og (forhåpentligvis) silikonet på plass. Når jeg har det gamle glasset under, og dette er et rammeakvarium, bærer silikonet i seg selv noe vekt? Dvs. er det en viss tykkelse silikonet må ha, eller duger det at det bare er tett? Det ble litt varierende tykkelse på silikonet, og dette er et bunnglass. (Puh! Nybegynner med silikonsprøyta. Måtte til sist ta fingrene til hjelp).
Fingrene er ett must når en griser med slikt

Joda, siliconet bærer en del av trykket, men siden det hviler ett dårlig glass under, bør det ikke ha spesielt mye å si at fugene varierer noe i tykkelse.

Spør bare for sikkerhets skyld; har du lagt fuger mellom det nye bunnglasset og sideveggene, eller kun smurt på mellom det gamle og det nye bunnglasset?
Sistnevnte (har sett tilfeller der dette har vært gjort) holder tvilsomt alene.
Eller holder og holder. Holder jo på vannet en stund, og ikke alt samtidig
Karet jeg så dette gjort på, sildra som en liten vinterbekk i påskesola :p
Fugene er lagt mellom det nye glasset og sideveggene. Såpass skjønner jeg heldigvis Det ville ha blitt vått ellers, ja.
Dyrehagen
Fugene er lagt mellom det nye glasset og sideveggene. :-) Såpass skjønner jeg heldigvis ;-) Det ville ha blitt vått ellers, ja.
Regnet med det
Noen ganger spør jeg heller teit, men dette skyldes gjerne at mange tråder kan være relevante for andre enn trådstarter. Og slett ikke alle har like mye erfaring\ innsikt, og da velger jeg å heller virke teit & masete, enn at de kommer i ettertid å hyler "Frank sa jo at det gikk"
Frank Angell
"Frank sa jo at det gikk" ;)

Det kommer nok aldri jeg til å hyle. Jeg er mer av typen: "IDIOT Inger Anne!". Gjør jeg feil (og det gjør jeg en hel del av), så er det min egen feil 95 % av gangene. Men jeg skjønner poenget ditt.

Jeg sa at det var de to siste spørsmålene, men jeg har ett til:
Normalt lar jeg akvariesilikon tørke i 24 timer før jeg lar det komme i kontakt med vann. Bør jeg vente lengre, så som det er en såpass stor jobb (med ganske mye silikon) som er gjort?
Det skader neppe å vente litt til. Siliconet herder med 2-3mm i døgnet under gode forhold, og med en slik jobb, er det jo mange ganger at tykkelsen er langt over dette.

Men for den del, siliconet herder fint under vann, selv om det vil avgi noe eddiksyre.
Siden styrken i halvveis herdet silicon ikke er som i helt herdet silicon, ville jeg personlig venta så til det var herda.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap