Tyggende hestenese

For omtrent 14 dager siden begynte den ene hestenesehua å tygge egg. Alt har gått bra så langt jeg kan se og hannen har overtatt.

Desverre fikk jeg ikke loggført når det startet, men det er minst 14 dager siden. Akvariet mine hesteneser går i er ikke akkurat en sikker barnehage, så en viss inngripen er nok lurt.

Skal jeg "riste" hannen om noen dager, eller skal jeg fange ham nå og putte ham i et 250liters spyttekar og la ham spytte når han vil? Skal eventuellt hua bli med hannen til spyttekaret?

Er som dere skjønner ganske fersk i disse Tanganyika greiene.
Hej Håvard
Det är så att efter ca 10-12 dagar så tar hanen över larverna och när han har gjort det (som din har) Då kan du flytta han till ett spöttekar.
Jag tycker personligen inte att du skall riste han.
Tycker man skall låta han gå med sina yngel i ett spötte kar så han kan sätta sin prägel på ynglen så de i sin tur kanske blir goda föräldrar.

Ta och bygg en "hylla med tex sten ända upp till ytan som det kommer att växa alger på det gillar hästnosar.Kommer att beta där som kreatur

Prova att fånga hanen på natten(då är de lite avtrubbade och fattar ej vad som hänt)

Men jag måste få säga grattis detta är skoj!

Kan man se framtill en tråd kanske?

mvh Kjell som håller tummarna

âr det denna hästnos som jag lagt med på bild?
Eretmodus Cyanostictus Kasanga

Så morsomt!!

(Alt jeg har å komme med, beklager)
Gratulerer så mye, Håvard!

Kjell Begby
âr det denna hästnos som jag lagt med på bild? Eretmodus Cyanostictus Kasanga

Fiskene som jeg har 4 av er desverre uten lokasjon, men de er veldig fine for hva det er verdt

Tror faktisk jeg skal rigge blitzlampene og ta noen bilder i dag, så flytter jeg over hannen til spyttekaret i natt.

Hoppas det går bra !

Jag klarade inte att få framyngel men kom så långt som att hannen tog över ynglern!

Men när jag skulle flytta han så gjorde jag det för sent!

Men de gick inte i ett rent Tanganyika kar.Hade några malawi i där oxå.
Men har läst en del om detta och tycker att det är jätte intressant.
Och jag hoppas att det går bättre för dig.

Har idag inte kvar mina Eretmodus Cyanostictus Kasanga för att jag tycker inte att de hade det så som jag önskade ha det!
Det går ju mycket på det med plats...som man inte har!

Men det är en vacker härlig fisk att se på.
Mina gillade gurka (aggurk) de blev som tokiga av det.

Ser fram emot att se bilder på detta!

Lycka till och så håller jag tummarna
Takk Håper på det beste. Jeg flytter som sagt hannen i natt. Driver og fotograferer dem nå. Eksperimenterer med lysretning for å forhåpentligvis greie å se yngel gjennom haka. Vet ikke om de er gjennomskinnelige nok, men jeg prøver.
Krever litt oppfølging
Hei Håvard.
Hestneser har temmelig små yngel til munnruger å være. Ha en sats med nyklekket artemia klar når hannen slepper ungene ut. Fór ganske ofte til å begynne med. Gjerne en seks sju ganger om dagen. Begynn etter hvert å supplere med spirulinaflak, rekemiks, cyclops og etterhver alger hvis du kan få tak i det. Det er nok mulig å få frem yngel uten skillelig oppfølging men da er som regel dødeligheten opp mot 100%.
Mvh Atle
Takk for tipset Atle

Jeg skal prøve å gi dem litt ekstra oppmerksomhet de første ukene.
For å komplisere overflytting til spyttekar har et annet par bestemt seg for å stifte familie. Det er nå 2 av 4 fisk som går og tygger, og dem er nær sagt helt like. Greier ikke uten videre å se hvem som er hannen som skal flyttes.

Vurderer om jeg ganske enkelt og greit skal sette opp et artskar for alle 4. Synspunkt?
Jeg venter på bildene, jeg
Hesteneser er en av de mest fascinerende Tanganyikaene som finnes
Håper du får opp noen av ynglene, Håvard.
Bilder kommer. Knipset over 300 i går ettermiddag.

Når det gjelder oppdrett er jeg usikker på hvordan det vil gå. Greia er at jeg ikke får tak i hannen som tygger egg. Har prøvd litt forskjellige teknikker uten hell. Innredningen er ikke akkurat "funkis"

Slik et er nå må jeg basere meg på at jeg greier å redde yngel fra hodedkaret når dem blir spyttet om en ukes tis.

Synes forøvrig at gobyciclider er mer passende navn enn hesteneser. Jeg tenker mer på goby enn hest når jeg ser dem.

Dette må jeg si er veldig interresant. håper du lykkes og venter spent på fortsettelsen og bildene.
Jeg er skeptisk til om det går slik situasjonen på en måte har låst seg.

Her er gobyciclidene.
Så nydelige de er. Får lyst til å stryke dem på nesen. Ser jo akkurat ut som mulen på hesten.
De er veldig søte, og de blå prikkene gjør dem også pene. Det er allikevel ikke noen fargerik fisk når man ser dem på avstand.
hvordan har det gått med disse ynglene? Har selv en hann som går på de siste dagene nå, og vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre...
Jeg greier ikke å drette dem i karet dem går i. Planlegger å flytte det ene paret.
hvordan er foreldrene med yngelpleien?
hvorfor får du de ikke opp? Blir de spist eller dør de?
Vet ikke. Det er for mye fisk i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap