Hva slags type lysrør ?

Har ett lysrør (t5)hvor det står følgende: Osram 49 W FQ 49 W/865 HO Lumilux cool daylight max. 4600 lm.

Er dette ett bra lysrør, og hvor mange kelvin er det ?

Røret har 6500 Kelvin og er dermed dagslys. Dette lyset plasserer en gjerne lengst frem der man har minst planter.
Hva slags malawi har du ?
Hvor mange kelvin/fargenr. bør da de innerste ha ?
(Har plass til 4 rør)
Kjører du med HE-rør?
De fleste av oss velger HO-rør, da disse har mye mer W pr cm.

49W er om dette da ikke er ett spesialrør av dimensjoner, like langt som 80W.

Se om elektronikken støtter rør som er av mer normal standard for akvarier
Jeg lurer litt på det samme, hvilken type lysrør skal man ha bakerst/over plantene ?

I mitt 125 l Juwelkar fulgte det med to T5 High lite Day 590 mm 28W på 9000 kelvin. Har fått litt brunalger bakerst på noen planten og tenkte at det kanskje ville være bedre med en kombinasjon av rør. jeg kan da velge enten Colour med 6800 kelvin eller Natur på 4100 kelvin. Hvilken blir best ?
Brunalger dukker gjerne opp i starten, enten har det ene eller det andre lyset i karet.
Problemet løser seg oftest selv, etter noen ukers drift.

Ingen av rørene til Juwel, bør gi unormal algevekst. Grunnen til at en gjerne velger mellom de ulike rørene, er for å belyse karet på mest mulig hensiktsmessige måte.

Skal en f.eks ha en sortvannsbiotop, er det skjelden lurt å ha høyere kelvin på røret enn 7-8000K.
Skal en ha ett malawikar, med dertil lyse\ kjølige forhold, er det skjelden lurt å velge røret med lav K.

Selv hadde jeg nok beholdt minst ett av rørene på 9000K (Highlite Day), da dette er det mest lyssterke røret i serien.
Hadde trolig kjørt dette sammen med ett Colour, mest for å få dekket fargespekteret bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap