- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snailshop og regler om innføring av snegler
Snailshop og regler om innføring av snegler
Er det noen som vet om det er lov å innføre røde og posthornsnegler fra England (http://www.snailshop.co.uk)? Min pakke ble stoppet i postens godssenter i oslo. Jeg har ringt masse frem og tilbake, men nå er direktoratet for naturforvaltning stengt så jeg får ikke gjort noe mer før mandag... Har fått beskjed om at jeg må kontakte dem ang snegle art. Så da lurte jeg på om dere vet noe mer? Jeg gikk etter dette da jeg bestilte:
Når dere skal innføre akvakulturdyr, må forsendelsen oppfylle de dyrehelsemessige betingelser som er beskrevet i omsetningsforskriften. Forskriften omfatter ikke privat innførsel av akvariedyr som ikke er beregnet for videresalg. Dette innebærer bl.a. at det ikke stilles spesielle dyrehelsemessige krav når privatpersoner tar inn akvariefisk til eget akvarium.
Står her
Men så ble det sagt at det kom ann på sneglearten...
Nå dør de stakkars sneglene kanskje på posthuset Selv om jeg leste tråder på NA om at folk hadde fått dem i posten kjapt og at det gik greit å innføre akvariedyr til privat bruk.
Når dere skal innføre akvakulturdyr, må forsendelsen oppfylle de dyrehelsemessige betingelser som er beskrevet i omsetningsforskriften. Forskriften omfatter ikke privat innførsel av akvariedyr som ikke er beregnet for videresalg. Dette innebærer bl.a. at det ikke stilles spesielle dyrehelsemessige krav når privatpersoner tar inn akvariefisk til eget akvarium.
Står her
Men så ble det sagt at det kom ann på sneglearten...
Nå dør de stakkars sneglene kanskje på posthuset Selv om jeg leste tråder på NA om at folk hadde fått dem i posten kjapt og at det gik greit å innføre akvariedyr til privat bruk.
Postet 25.01.08 kl 15:41
Regner med at posten dumme som de er har sett på posthornsneglene som konkurenter og dermed beslaglagt de
Legg foresten merke til:
"Transport av dyr skal skje over kortest mulig tidsperiode i samsvar med dyrehelsemessige krav til transport og på en dyrevernmessig forsvarlig måte."
Det er jo lett med det toll/postvesent vi har i norge.
På tide med en underskriftskampanje eller noe :S
Legg foresten merke til:
"Transport av dyr skal skje over kortest mulig tidsperiode i samsvar med dyrehelsemessige krav til transport og på en dyrevernmessig forsvarlig måte."
Det er jo lett med det toll/postvesent vi har i norge.
På tide med en underskriftskampanje eller noe :S
Postet 25.01.08 kl 15:52
Endret: 25.01.08 kl 15:54
Postet 25.01.08 kl 15:53
Postet 25.01.08 kl 16:37
Legg merke til ordlyden;
Forskriften omfatter ikke privat innførsel av akvariedyr som ikke er beregnet for videresalg.
Dette betyr i praksis at de ikke har noen som helst rett til å sitte å ruge på sneglene, slik jeg oppfatter regelverket.
Men posten, de har jo gjerne sine egne oppfattninger om alt.
At de ikke gjør jobben sin, det er vist like vesentlig som været i australia er for min del
Forskriften omfatter ikke privat innførsel av akvariedyr som ikke er beregnet for videresalg.
Dette betyr i praksis at de ikke har noen som helst rett til å sitte å ruge på sneglene, slik jeg oppfatter regelverket.
Men posten, de har jo gjerne sine egne oppfattninger om alt.
At de ikke gjør jobben sin, det er vist like vesentlig som været i australia er for min del
Postet 28.01.08 kl 13:57
I dag etter å ha prata med direktoratet for naturforvaltning og blitt sendt videre til mattilsynet måtte jeg tilslutt registere meg som importør på importmelding.no for at de skulle sende de stakkars sneglene.
Direktoratet hadde bare med om sneglene var cites som posthornsnegler ikke er hehe. Mattillsynet måtte ha melding slik at de vet hva man importerer. Akkurat som om de vet det da hehe. Ellers skulle de ha beskjed 30 dager før man importerer, men det skulle da gå greit denne gangen.
Håper jeg! Krysser fingrene for sneglene jeg..
Skal si ifra hvordan det går.
Direktoratet hadde bare med om sneglene var cites som posthornsnegler ikke er hehe. Mattillsynet måtte ha melding slik at de vet hva man importerer. Akkurat som om de vet det da hehe. Ellers skulle de ha beskjed 30 dager før man importerer, men det skulle da gå greit denne gangen.
Håper jeg! Krysser fingrene for sneglene jeg..
Skal si ifra hvordan det går.
Postet 28.01.08 kl 16:52
Postet 28.01.08 kl 23:44
froskenViktig ordlyd:sneglene er til lukket ferskvannstank (akvarium)
Hjelper ingenting for mattilsynet vil fremdeles helst ha full kontroll med hva som innføres og det skal registreres om det har med dyr å gjøre. Skal meldes 30 dager før innførsel. Men det er lovlig å innføre og blir ikke stoppet, man må bare fylle ut skjema, for skjema det er viktig det. Uten skjema stopper Norge :p
Direktoratet for naturforvalting kommer snart med en ny regelblekke om import av bløtdyr o.l visstnok så her er det bare å følge med. Forhåpentligvis gjør denne loven ting letter, og mest tenkelig vanskeligre.
Postet 29.01.08 kl 04:51
Først i dag kom sneglene og alle er i live mot alle odds!
Var litt av en sjau å få dem hit. Var direktoratet for naturforvaltning som måtte godkjenne at de virkelig kunne innføres. De magiske ordene var at de er ferskvannssnegler og fordi det ikke finnes noe regelverk kunne de innføres. Når regelverket kommer vet jeg ikke hvordan det går. Er hvertfall siste gang jeg gidder dette. Selv om sneglene var fine de.
Var litt av en sjau å få dem hit. Var direktoratet for naturforvaltning som måtte godkjenne at de virkelig kunne innføres. De magiske ordene var at de er ferskvannssnegler og fordi det ikke finnes noe regelverk kunne de innføres. Når regelverket kommer vet jeg ikke hvordan det går. Er hvertfall siste gang jeg gidder dette. Selv om sneglene var fine de.
Postet 04.02.08 kl 21:27
Inaktiv bruker
Jeg sjøner ikke va det mattilsynet har med kjæledyr å jøre
jeg håper at mattilsynet mister noe av den makta jeg mener at det heler skule vert en egen gruppe som tar seg av alt som har med kjæledyr.
Postet 31.03.08 kl 22:07
Postet 01.04.08 kl 05:54