- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Guppy, platy og sebrafisk. går de sammen?
Guppy, platy og sebrafisk. går de sammen?
Postet 27.01.08 kl 13:55
Postet 27.01.08 kl 21:27
Postet 28.01.08 kl 14:06
Postet 02.02.08 kl 14:25
Alle disse fisken holder seg mye i overflaten, selv om Platy og guppy vel stort sett går overalt. Anbefaler å ha f.eks noen pansemaller og en Ancistrus eller to på bunnen. Ancistrusen spiser alger, og en liten gruppe Pansermaller er utrolig morsome fisker. Du bør ha minst 5-6 stykker i en 80-liter, opp mot 8 går greit. Selv om de legger egg, er det en del av dem som kan formere seg i et vanlig selskapsakvarium. Mine lekte ofte etter vannbytte, og har en noen tette planter, kan det vokse opp en og annen yngel i selskapsakvariet, det gjorde det hos meg. En gang fant jeg yngel i pumpa også.
Postet 02.02.08 kl 18:06
Postet 02.02.08 kl 18:09
Postet 02.02.08 kl 18:10
Endret: 02.02.08 kl 18:17
Alle disse fisken holder seg mye i overflaten, selv om Platy og guppy vel stort sett går overalt. Anbefaler å ha f.eks noen pansemaller og en Ancistrus eller to på bunnen. Ancistrusen spiser alger, og en liten gruppe Pansermaller er utrolig morsome fisker. Du bør ha minst 5-6 stykker i en 80-liter, opp mot 8 går greit. Selv om de legger egg, er det en del av dem som kan formere seg i et vanlig selskapsakvarium. Mine lekte ofte etter vannbytte, og har en noen tette planter, kan det vokse opp en og annen yngel i selskapsakvariet, det gjorde det hos meg. En gang fant jeg yngel i pumpa også.
Postet 02.02.08 kl 18:11
Postet 02.02.08 kl 18:12
Når du starter et nytt akvarium er hurtigvoksende stengelplanter av ulike slag eller Amazonsverdplanter et must. Javamose kan også være greit, for å redde egg og yngel som ellers lett blir spist. Plantene danner skjulesteder og gir noe oksygen i vannet, i tillegg til at de renser vannet. De er jo også pene å se på. Ancistrus må ha en rot å gnage på, og gjerne en hule hver. Pansermaller trives best på sand eller rundkornet grus som f.eks engelsk elvegrus.
Postet 02.02.08 kl 18:22
Postet 03.02.08 kl 00:11
Standardgrus??
Vet ikke hva slags butikker de har på dine kanter, men her omkrig selges det mye grus i småposer, og det er ikke engelsk elvegrus i alle fall..... Det er masse forskjellig, mye har skarpe kanter og det finnes en tråd her inne om at en del av disse grustypene påvirker vannkvaliteten. Det er et medlem som har gjort forsøk med dette. Engelsk elvegrus og engelsk sjøsand er lignende grustyper, den første har rundere fasong enn den siste. Elvegrus finnes i tre ulike kornstørrelser så vidt jeg husker, og kan kjøpes i 5 og 20 kg sekker, og noen steder også i løs vekt. Mulig det er 10 kg i de mindre sekkene forresten, det husker jeg ikke helt, da det er lenge siden jeg så på dem, og jeg bare har kjøpt 20 kilos sekker.
Mener det finnes minst ti ulike typer grus med planet- og stjernenavn som Saturn, Uranus, Pollux osv. Disse har ulike farger grus blandet sammen, en er ensfarget svart, og noen er av typen turkis, sjokkrosa osv. Disse er da kunstig farget så klart....
Mener det finnes minst ti ulike typer grus med planet- og stjernenavn som Saturn, Uranus, Pollux osv. Disse har ulike farger grus blandet sammen, en er ensfarget svart, og noen er av typen turkis, sjokkrosa osv. Disse er da kunstig farget så klart....
Postet 04.02.08 kl 04:26
Endret: 04.02.08 kl 04:27
Postet 04.02.08 kl 15:57
Endret: 04.02.08 kl 16:09
Postet 05.02.08 kl 04:24
Endret: 05.02.08 kl 04:30
Postet 06.02.08 kl 20:33