Mest humane avlivningsmåte?

hei. har hørt litt rundt og hørt en del foksjellig. hva er den beste avlivningsmåten på fisk når døden er siste utvei?
Har hørt at å koke opp vann og slippe fisken i det skal være en grei måte å gjøre det på.

Med små fisker bruker jeg kokende vann- metoden.
Større fisker er verre synes jeg, men har dessverre måttet avlive noen litt større fisker. Brukte en tung skarp kniv og ett hugg :S
nakke knekk og fungere umiddelbart
jeg skulle ta kokevann metoden en gang men det greide jeg ikke syntes det hørtes ille ut.
så jeg brukte den jeg alltid har brukt slå med no i hue, altså brekke nakken bare at jeg slår.
slå ved nakken da. DE jeg har drept er guppy ikke så lett å få tak i hue jeg brukte det første jeg fant det var håven :P så jeg sikted låkte øya og slo.
den døde den.
Avliving
Hei jeg har også prøvd avlivingsmetoden som mc darup sier både på gurami og molly , noe krampetrekkninger og så slutt . ikke noe fin jobb men en må jo være human oppi alt dette .
Jeg bruker kokende vann på småfisk. Koker opp en liter vann med vannkokeren på forhånd, tømmer det i en bøtte og hiver fisken rett oppi. Den er død før man får sukk for seg.

Jeg har vel i grunnen mest småfisk også, men noen større har jeg også hatt. Det verste er når man fysisk må ta i fisken og kverke den med egne hender - det har jeg ikke orket. Jeg overlater det til mannen min, som tar og snitter over nakken på dem med en skarp kniv. *zipp* så er det ferdig.

Man burde vel greie å gjøre sånt selv, men... det er noe med det der å skulle drepe noe man tidligere har gitt omsorg og stellt for. Kanskje fostret opp yngel og avkom fra den og sånt... typisk "jente-ting" å være pysete på sånt?
Vel, jeg blir vel litt mere seighudet med åra jeg også.

Husker da en av mine første coryer måtte avlives, en svær aenus.
Det måtte Tony gjøre mens jeg satt på stua og sippet..
Isvann funker bra, er over på knapt et par sekunder.
isvann var litt smart da.
hvertfall nå på vinteren bare ta litt snø i en bøtte ventel littt og hive fisken oppi. smart.
Snø? Det har jeg ikke sett.
Når en skal avlive en fisk med vann med unormal temperatur, må en tenke på at fisk er vekselvarme skapninger, som tilpasser seg tempen rundt seg.

Å fryse ihjel en fisk går, men det som egentlig skjer, er at en slår den i svime med det kalde vannet, for så at den mer eller mindre går i dvale.
Enkelte arter (vanligvis ikke tropiske), kan faktisk overleve lang tid i isvann, og risikerer da å våkne opp igjen, om en kaster den i dass....

Kokende vann til småfisk er meget effektivt, og gjerne mer renslig enn å kappe av hodet.
Begge metodene fører til at fisken er dau på 0,nix, og kan anbefales.
Til fisk med størrelse over 5cm, kan ett realt kakk i hue være tilstrekkelig. Sørg bare for å treffe...
Stor fisk, 20cm eller mer, bør først slås i svime med ett kakk i hue, for deretter å få hodet kappet av med en kvass kniv.
jeg slår ihjel alle fiskene med en hammer jeg. Et solid slag i hodet. død med engang.
Æsj, dette var en stygg tråd, liker ikke å lese sånnt, og liker heller ikke å utføre avlivinger.

Men når det ikke er noen vei utenom, pleier jeg å ta den i hoven og skylle den i iskald vann til jeg er sikker på at den er død, det tar bare et sekund, men jeg holder gjerne på litt lenger for sikkerhels skyld.

Vi har noen, eller ganske mange store fisker på over 20cm også, jeg håper vi slipper å ta livet av de, vi har ihvertfall sloppet det hittil.
Noen har dødd av seg selv da, uten at vi trengte å ta livet av de.
Det er trist når sånnt skjer. Vi hadde en gang en Redtail catfish som var blitt over 30 cm den var 10 da vi fikk den og kjempesøt, den klarte vandremalla vår å plage ihjel, den bet den i finnene og jeg tror den fikk infeksjon i sårene, skikkelig trist. Det samme skjedde Med den indiske knivfisken vår, som også var rundt 30cm.

Nå har vandremalla husarrest og må bo alene i et 100 liters kar, til den blir solgt, den trives ikke noe særlig nå, og er på jakt etter et hjem der den kan trives.
Nina marie
Men når det ikke er noen vei utenom, pleier jeg å ta den i hoven og skylle den i iskald vann til jeg er sikker på at den er død, det tar bare et sekund, men jeg holder gjerne på litt lenger for sikkerhels skyld.
Om du ser bittelitt lengre opp i tråden, ser du at fiskene ikke dør på denne måten
Vel mine lå nesten et døgn i en bolle etter jeg hadde puttet de i vann som holdt 0c... Da hadde vannet etter hvert fått romtemperatur. De var nok stein døde.

Slik jeg forstår det er det at de går i sjokk og at stoffskiftet stopper totalt opp, ergo hjertet slutter å slå.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap