Hvite prikker, hjelp!

Heisann. Jeg har ett 240l akvarium og merket at fiskene mine hadde fått hvite prikker på torsdag.. jeg kjøpte derfor punktol og håpet det skulle bli bedre. På søndag hadde mange av fiskene mine død.. altså 1 golden nugget, 2 sølvhai og 10 kardinaltetra. Idag, mandag, døde 10 kardinaltetra og 1 scalare...Derfor lurer jeg på hva kan jeg gjøre for å redde resten av fiskene mine?
hvis du har lest her tror jeg det meste står der.
mere enn det kan ikke jeg si sorry.
Inaktiv bruker
Hørtes ut som en dårlig medisin...... men tetra er veldig skjør for prikkesyken, du har vel oppdaget sykdomen når den var kommet for langt.
Merkelig at golden nuggeten døde...Prøv costapur neste gang.
for å gi deg håp jeg har 13 av 15 kardinaltetra som har overlevd prikkesyken tre gange. har hatt d ei flere åralltid håp! tom en praktbotiasom har overlevd, og ungått å fått den selv om resten hadde, det er ikke værst:P
tror praktbotia er ganske hard-føre fisk.
hadde ne sykdom i akvariet, den gikk inn på alle untatt praktbotiane og den ene kinesiske kinesiske merket jeg litt på men de to praktbotiane må jeg si taklet det litt for godt, den var like fin hele tiden. men ga alle medisin for sikkerhet da.
Praktbotia er gjerne ganske sensitive ovenfor mange av medisinene, og de kan ha bukket under på grunn av disse.
Punktol inneholder riktignok ikke det virkestoffet de er mest sensitive for, så en kan bli litt usikker her.

At så mange fisk stryker med på kort tid, er slett ikke bra.
Men det kan være en rekke årsaker, så jeg må nesten spørre litt for å finne årsaken.

De som dauer, puster de unormalt fort? (kan tyde på lite O2 i vannet, evt at fiskene er svært syke)
Har du økt vannbevegelsen i overflata noe i forbindelse med kuren? (medisin fortrenger O2 fra vannet)
Har du målt annomiakk og nitritt? (medisinen kan drepe en del filterbakterier)
Hvilken dossering har du fulgt?
Hvilken temp er det i vannet? (høy temp= lite O2 i vannet)
Hvor hardt rammet er fiskene, noen prikker her og der, eller ser de ut som de har tatt seg en tur i sukkerpakken?
Er det forskjell mellom hvor mange som dauer nattestid kontra på dagtid? (om flere dauer på natta enn på dagen, kan det tyde på lite O2 det også).

Som du sikkert ser, er det mest trolig at fiskene sliter med O2-mangel.
Inaktiv bruker
Hallo grunnen er at sykdommen ble oppdaget forsent, mistet selv 40 kardinaler og 12 rosentetra, alle de andre overlevde tetra er svært sensitiv for denne sykdomen. Det kommer av gjelde størrelse i forhold til krops volum.
Hvitprikker-den parasitten er jo noe av det enkleste å bli kvitt i denne hobbyen(tenker da seff på sykdommer).
Alle akvarister bør ha et medisinskap hjemme som inneholder litt forskjellige typer medisiner.
Gunnart
Hallo grunnen er at sykdommen ble oppdaget forsent, mistet selv 40 kardinaler og 12 rosentetra, alle de andre overlevde tetra er svært sensitiv for denne sykdomen. Det kommer av gjelde størrelse i forhold til krops volum.

Dette må du fortelle mer om
Er første gang at jeg har sett noen hevde at fisk med små gjeller blir lettere syke enn andre, av denne parasitten.

Sier ikke at jeg ikke tror deg, men siden du er første, er det jo kjekt om dette utdypes
Inaktiv bruker
Hei, jeg fikk denne forklaringen i dyrebutikken, grunnen er jo at parasittene setter seg i gjeldene så fisken blir kvalt, du kan jo tenke deg folk med bare en lunge som blir utsatt for feks lungebetennelse.
Samme med tetraer de blir lettere tilstoppet i gjeldende, det er jo rart da at alle andre fisk overlevde utenom tetraene altså kardinal og rosen tetra, når det er sakt så overlevde faktisk en av rosen tetraene. men som sagt alt annet overlevde.
Gunnart
Hei, jeg fikk denne forklaringen i dyrebutikken, grunnen er jo at parasittene setter seg i gjeldene så fisken blir kvalt, du kan jo tenke deg folk med bare en lunge som blir utsatt for feks lungebetennelse. Samme med tetraer de blir lettere tilstoppet i gjeldende, det er jo rart da at alle andre fisk overlevde utenom tetraene altså kardinal og rosen tetra, når det er sakt så overlevde faktisk en av rosen tetraene. men som sagt alt annet overlevde.

De snakker nok om en annen parasitt (gjellemark), eller langt over evne dersom dette skulle være grunnen
Hvitprikk angriper først finner, og deretter vanlig "hud", der de borrer seg fast og lever av fiskens blod.
Det er meget skjelden at gjellene angripes, kan ikke si at jeg vet om ett eneste tilfelle der dette er dokumentert.

Selv ikke gjellemark vil "tette" gjellene slik at fisken kveles. Disse beiter også på blodet til fisken, og fisken dør da på en måte av kveling, siden den fort vil få anemi (for lite røde blodlegemer til å transportere O2 i systemet)
Inaktiv bruker
Hmmm, dette var rart, jeg har hørt den forklaringe fra flere, altså at fisken blir kvalt når den er nok angrepet, kardinalene mine var helt bombardert av hvit prikker, han i butikken samt bekjentskaper sier at når de er nokk angrepet får de det også i gjellene, derfor er tetraene veldig utsatt for denne sykdommen, på rosentetraene var det nesten ingen prikker men 12 av 13 døde, ingen andre fisker en kardinalene og rosentetraene døde, og i dette akvariet har jeg mange fisker det er et 530L, men kan hende du har rett, for det er jo så mye meninger rundt om. Men hvorfor tror du at kun tetraene døde mens ingen andre døde?
Inaktiv bruker
Må også forresten legge til at å heve temperaturen under behandling ikke er bra da det blir frigjort oksygen. og så må jeg også si til de som følger diskusjonen at brusesten er noe forbannet vås folk tror at boblene som blir tilført vannet blir "dispersed" kan ikke ordet på norsk, det er boblenes bevegelse av overflate vannet som fører til mer oksygen i vannet, det er bedre å sette en liten pumpe i overflaten.
Hilse doktor i fluid dynnamikk.
så enig med Frank. Har aldri lest noe som i det hele tatt antyder at hvitprikk parasitten angripper hjelene på fisk.
så det er tullball fram til jeg evt får noen dokumentasjon/forskning på det området.
Og å øke tempen er helt bortkastet vis den da ikke blir økt til over 32 grader. Da dreper faktisk tempraturen parasitt"jævelen".

Og hvorfor tetraen døde og ingen andre, er for at tetrean er en "pingle"fisk som tåler disse parasittene dårlig.
For 2 år siden hadde jeg hvitprikk i et selskaps"suppe"karr-der forsvant/døde alle neontetraene, og de hadde ikke noe flere priker enn de andre.
Bare å lese om andres erfaringer med spesielt neon/kardinal tetra, de dør som fluer-ofte uten grunn også. Er utrolig mye dårlig fisk på markedet av disse tetraene.
Inaktiv bruker
Hmm ja
Da stemmer det nok da...merkelig en med 40 års erfaring med fisk sa dette, altså butikk mannen.

Men altså rosen tetraen døde også....?

Er Neontetraen bedre en kardinal? for jeg må jo ha en ny stim på 50 stk.
utrolig hva såkalte butikkansatte påstår-ofte så har de desverre ikke peiling. bar å be han komme med noen dokumentasjon på denne påstanden-tror han sliter med åfå tak i det.
Inaktiv bruker
skal scanne nettet å se om jeg finner ut av noe...

Men vet du om Neon tetra er bedre fisk? Må ha en flott stor stim.
Gunnart
Må også forresten legge til at å heve temperaturen under behandling ikke er bra da det blir frigjort oksygen.

Unnskyld, men har du skrevet feil her?? Det er stikk motsatt.
Det blir IKKE "frigjort" oksygen av temperaturheving i vannet. Varmt vann holder dårligere på oksygen, det blir altså oksygenfattig.

Hadde det blitt frigjort oksygen hadde jo alt vært bra.

Gunnart
Da stemmer det nok da...merkelig en med 40 års erfaring med fisk sa dette, altså butikk mannen.

Enkelte gamle gubber tviholder på gamle myter og gammel lærdom. Kanskje har man forsket litt mer og vet litt mer i dag enn for 40 år siden....? (men jeg har aldri undersøkt gjellene på fiskene når jeg har hatt hvitprikk-angrep i karantenekar)

Som gamle pensjonister i 70-års alderen sier; "Jeg har kjørt bil på denne måten siden før du ble født, så dette vet jeg bedre enn deg...!!" (og så snegle-kjører de i 50 km/t i en 80-sone...)
Inaktiv bruker
Stemmer det
Det var det jeg mente, frigjort oksygen betyr at det samles i bobler og går til overflaten.

Og dere som ikke trodde på at fisk blir kvalt av hvitprikk i gjellene les her: rett fra wikipedia:Når fisk blir infisert med hvitprikk, mister de ofte apetitten, gjemmer seg unormalt mye og/eller klør seg mot bunnen eller ting i karet.

Tropiske fisk er sårbare overfor et stort utvalg av sykdommer. Derfor bør man ikke iverksette behandling mot hvitprikk hvis ikke minst en av fiskene har de karakteristiske hvite prikkene.

[rediger] Hud
Hvitprikk-infeksjoner er vanligvis synlige i form av karakteristiske hvite prikker på siden av fisken. Prikkene er lommer av fiske-epiteler som inneholder hvitprikk-celler som suger næring fra vevet til verten, og kan vokse opp til 1 mm størrelse.

[rediger] Finner
Finnene klappes sammen og viser hvite prikker ca. 1 mm i diameter.

[rediger] Øyne
Øynene kan se tåkete ut.

[rediger] Gjeller
Infeksjon i gjellene vil føre til hurtig åndedrett, og fisken puster ofte ved overflaten. Undersøkelser av gjellene kan vise et antall hvite prikker.
Interessant det du sier om hvitprikk i gjellene. Det skal jeg huske. Selv om jeg håper jeg aldri får oppleve hvitprikk igjen på noen av fiskene mine, så skal jeg huske det OM det uheldigvis skjer. Da skal jeg ofre en fisk og få undersøkt gjellene på den. Noen skikkelige close-ups bilder av gjellene skal jeg også sikre meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap