Plantene mine brekker...

Hei!
Lurte på om noen har noen råd/tips til hva jeg skal gjøre.. jeg har en sverdplante, den vokser og gror som ett uvær, og stortrives, men kjøpte en anubias og alle stilkene faller av, en etter en.. utrolig kjedelig, når jeg må handle nye planter i hytt og gevær. kan man bruke stilkene og plante om på en måte? Har samlet på de i en bolle med vann. Kan jeg binde de sammen på noen måte?? jeg har en veldig aktiv pleco, han spiser ikke på plantene, men svømmer igjennom de, så de knekker. det er vel noe av grunnen, men han er ikke så mye bortpå at tre blander knekker på 3min! Hjelp en nybegynner

Silje
Hvordan har du plantet anubiasen? Rotstokken, den vannrette rota, skal nemlig ikke dekkes til. Dvs at den enten må vokse på en rot eller stein eller legge den oppå grusen og bare dytte de finere røttene ned i bunnlaget. Hvis du fremdeles har rotstokken så kan du prøve å plante den igjen og se om det kommer nye blad, kan ta lang tid

Anbefaler deg å lese i plantebasen når du skal kjøpe eller har kjøpt planter. Masse informasjon der om hvordan plantene skal behandles for å trives
jeg, dum som jeg nå i ettertid har lest meg til at jeg er har bare puttet den nedi har ikke tatt av potta engang!!! da skal jeg prøve på det du sa, men hva med alle stilkene? er det noe håp for de, eller skal jeg prøve meg? De ligger som sagt i en bolle... takk for svar
Grunnen til at anubiasen din mister stilkene, er det at du har satt hovedroten under busubstratet.

Det beste med Anubiasen, er og feste den på en rot.=)

Stilkene kan du bare kaste, de er det ikke noe håp for når de ikke får noe næring.
HerQ
jeg, dum som jeg nå i ettertid har lest meg til at jeg er har bare puttet den nedi:( har ikke tatt av potta engang!!! da skal jeg prøve på det du sa, men hva med alle stilkene? er det noe håp for de, eller skal jeg prøve meg? De ligger som sagt i en bolle... takk for svar:)

Du er nok ikke den første som har gjort den feilen

Som Fredly sier så er det ingen vits i å ta vare på stilkene, men hvis ikke rota er helt død så skulle det etterhvert dukke opp nye blad der. Lykke til!
Takker!
Jeg prøver å feste planten til en av røttene jeg har, så får vi se hvordan det går! Og stilkene går i søpla;D

Skal jeg bare ta av bomullen, og surre røttene rundt rota da eller???

Tusen tak for alle fine svar!
Ja, enten det eller stikke røttene inn i hulrom og sprekker. Siden du har en aktiv pleco så kan det lønne seg å feste rotstokken med strikk til å begynne med. Vanlige tynne, brune strikk fungerer helt greit. De vil etterhvert morkne og falle av, men da har forhåpentligvis planten allerede festet seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap