Varmekolbe mareritt

så er marerittet blitt ett faktum.....

har et 54l med 2 ancistrus som kosa seg veldig sammen frem til i går, så i dag når jeg skulle ta et nytt kaldtvannsbytte samt gi de noe å tygge i ser jeg noe rart.

en merkelig hinne på den ene, ser etter nermere. hoa ligger rett bak, enda nermere hvorfor er piggene i hjellene ute på hannen? og hvorfor er det likt på hoa? og hvorfor ligger de egentlig så tett innpå hverandre i den ene enden de ikke pleier å ligge?
hmmm....

hannen ser død ut.... får plukke han opp.... WOW!!! VARMT!!!!!

ser på termostat 42GRADER!!!!!!

FA.N.........

favorittfiskene mine har kokt!!!

tar i kolben, den er varm som pokker!!!
tar den opp, den ryker som bare f...

sitter igjen med en ekkel følelse i kroppen...

har kjøpt helt nytt karr, satte ned en god pumpe m mye sirkulasjon slik at de skulle ha lyst til å yngle. innreder med 3 huler (godt å ha utvalg) setter inn en mangrove og en mopani rot til å tygge på(igjen godt med utvalg) og innreder videre med mye skifer som gir flere skjulesteder enn i en middels 200l..

MEN til slutt setter jeg inn en gammel kolbe som jeg fikk med et brukt kar tidligere, den funka fint i 2-3mnd... men resulterte i massedød....

nå skal jeg kjøpe ny kolbe... hvilken???
+ er det noen som kan avse noen voksne ancistrus? gjerne albino, men alt av interesse.... pris blir vi enige om...
Offa
stakkars..
tror jeg må gå å sjekke tempraturen på mitt etter på:S
Huff da.
Dette er desverre noe som kan skje i akvarieverden.
Derfor er det viktig og velge riktig str på varmekolbe, slik at dette ikke skjer hvis det går galt.

Det er mye bra på markedet om dagen. Jeg bruker Jæger og Akvastabil sine. Men i lengden er nok Jæger den beste synes jeg=)
Bruk jæger.
jeg opplevde det samme i sommer. kokte malawi ciklider for nesten 5000 kr. er utrolig leit når sånt skjer. jeg anbefaler jæger. dem er jeg veldig fornøyd med. mvh Jonas
Fredly
Huff da. Dette er desverre noe som kan skje i akvarieverden. Derfor er det viktig og velge riktig str på varmekolbe, slik at dette ikke skjer hvis det går galt. Det er mye bra på markedet om dagen. Jeg bruker Jæger og Akvastabil sine. Men i lengden er nok Jæger den beste synes jeg=)


dette var en akvastabil kolbe.... alder er ukjent så den har sikkert sett sine beste dager...
eller den HAR sett sine beste dager....nå går den rett i søppla

men en glanyhet er at jeg allerede har snakket med en som skal gi meg en voksen albino hunne (har alltid ønsket meg det) og muligens og muligens voksne vanlige hanner og hunner for en billig penge... samt han hadde nye kolber

takk og lov for hyggelige medakvarister
Jeg annbefaler jeger kolber.
Jeg har kun dårlige erfaringer med akvastabil varmekolber. På den annen side, har en et normalt varmt rom, og fisk som ikke krever 26-27 grader i vannet er varmekolbe ikke en nødvendighet. Må ærlig innrømme at jeg bruker varmekolbe kun i discuskaret mitt. Alle andre kar holder mere enn nok temperatur uten kolbe.
Ja
skulle ønske jeg slapp varmekolbe. men da hadde temp. blitt ustavil. gått opp å ned.
for akvariet står på stua. så er vindua åpent om natta for å lufte ut siden jeg ikke har vindu på sove rommet.
Du har min fulle medfølelse, haugi Det er mareritt, ja, å oppleve at varmekolben tørner og "koker" fisk. Huff.

Jeg har varmekolber her og der i mine kar, men heldigvis trenger jeg dem egentlig ikke. Alle mine akvarier er samlet i et eget rom, og sammen holder de temperaturen oppe i rommet så det er varmt nok uten bruk av kolber. Men enkelte kar (i reoler) som står lengst ned mot gulvet, kan bli litt småkjølige enkelte dager. Så i de akvariene har jeg plassert en varmekolbe.

Har notert meg at det var en Akvastabil varmekolbe som klikket hos deg. Verdt å merke seg sånt, slik at man kan forsøke å finne en fellesnevner om man hører om andre tilfeller senere. Da vet man hva slags merker man eventuelt skal unngå...

Blant annet har jeg lest om flere tilfeller der bunnen i store akvarier plutselig har falt ut eller slått sprekk med flom som resultat. Og merket på de akvariene har i 90-95 % av tilfellene vært Dala akvarium.... kun et tilfelle med annet merke.
Noe sier meg at jeg aldri i verden vil kjøpe et Dala akvarium.
Huff, det der er ikke moro. Du har min fulle medfølelse. Jeg har også vært igjennom det der. Og følelsen når man finner alle fiskene flytende i overflaten, er ikke morsom. Jeg gikk rundt og var lei meg lenge etterpå. I mitt tilfelle var det også en gammel varmekolbe, og jeg visste faktisk at den ikke var helt til å stole på. Så da er det jo min skyld at det skjedde.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap