Erfaring/synspunkter innen å lage akvarie selv??

Har et 60liters akvarium som er for lite. Er på jakt etter et nytt, men ser jo at målene jeg ønsker ikke er å få kjøpt (hjørneakvarium og bare 40cm høyt) Så sambo og jeg har begynt å snakke om å bygge et selv. Har lest litt om dette, og er usikker på om jeg skal tørre??? Litt å gamble med da hvis noe skulle gå galt?! Noen som kan komme med litt råd ?
Spent på hva du får av tilbakemeldinger på dette, så jeg bumper denne opp litt. Jeg går selv med planer om å lage mitt eget akvarium, etter mine egne mål. Vet at en kan bestille akvarier på spesialmål fra akvarieudstyr.dk, men potensielt høye fraktkostnader skremmer meg litt...

Ringte en glassmester i Haugesund, og han var veldig positiv til å lage akvarier, kunne til og med muligens skaffe glass fra leverandør som var rimeligere enn listepris.. Så det går jo an å få glassmestere til å gjøre det for seg også...
Akkurat en tråd jeg trenger!
Det burde da fint være mulig. Jeg tenker f.eks på, 2 stk 15 litere, det må da gå ann å gjøre om dem til 1 stk 30 liter? En bør kanskje ha en helt underplate som ikke er limt, eller? Men resten burde da være mulig?

Ikke meningen å kapre tråd eller noe, men det kan da være at vi får svar på det meste uansett!
Det ligger ute minst en artikkel om dette, under gjør det selv.

Hadde selv planer men fant at kostnaden for et rent glasskar ble over det dobbelte av å kjøpe, og fortsatt vesentlig dyrere enn et laget til spesialmål.
Enig med Helge. Hvis man ikke har spesielle kontakter eller noen som skaffer glasset spesielt billig, så blir det å lage akvariene selv ofte en meget dyr affære. Og tenk nøye over det... det er ikke rom for å feile det grann! Da sitter man brått med mange liter vann utover stuegulvet...

Det lar seg gjøre å bestille akvarier etter mål fra veldig mange butikker, man må ikke til utlandet for å få det. www.tropefisk.no er forhandler for Aqualine, og de lager akvarier etter mål. Jeg har bestilt 6 helglass-akvarier etter spesialmål der. Rammekar fåes også etter spesialmål.

Det finnes også akvarie-entusiaster som lager akvarier etter mål. Blant annet Ronny fra Skien, som driver butikken Akvariekjelleren i Skien.
Send dem en email og spør etter pris på et kar med de målene du ønsker. Kanskje du blir overrasket
(dessverre vet jeg ikke hvor Strønstad ligger på Norgeskartet, kanskje det er milevis unna...)
mona o
(dessverre vet jeg ikke hvor Strønstad ligger på Norgeskartet, kanskje det er milevis unna...)

Hehe, Strønstad ligger i Vesterålen Ei bittelita bygd.
Takker for svar, skal sjekke litt rundt ang bestilling.
Vil jo egentlig kjøpe meg et 400liters akvarium, og ha mitt 120liters i tillegg...men det er ikke bare bygda jeg bor på som er liten...stua mi og
Lage selv
Lage kar selv, er egentlig ikke så vanskelig. Det kommer jo også an på hvor neve nyttig du er. Jeg har laget noen få kar her, og det var faktisk ikke så vanskelig. Ingen har lekket enda. Det er kar, i både glass og treverk. Det er mange gode tips å få på nettet om dette. Man blir også en erfaring rikere, med å lage selv. Sett opp en nøye plan først, så går det så det suser. Ganske så gøy er det også. Så er det bare å teste, før full drift.
goeril
Hehe, Strønstad ligger i Vesterålen :) Ei bittelita bygd. Takker for svar, skal sjekke litt rundt ang bestilling. :) Vil jo egentlig kjøpe meg et 400liters akvarium, og ha mitt 120liters i tillegg...men det er ikke bare bygda jeg bor på som er liten...stua mi og :)
Glass er sykt syrt her i væsterål`n, så jeg ville nok enten bestilt ett kar med standardmål, eller ett som er laget etter mål.

Å lage kar selv er sikkert gøy, for de som har tilgang på billige materialer.
Men såpass stygge som mange hjemmesnekra kar er, ville jeg nok kviet meg for å sette ett 1.gangskar i stua
....Ja, det er faktisk ganske så morro. Men det spørs jo hva du liker av oppgaver. Å skape noe selv, er ganske så morro. Om det blir stygt eller pent, kommer jo an på hvor dyktig du er. Goeril, er sikkert ikke dårligere enn andre. Men det er det vel ganske så enkelt å finne ut av? Å undervurdere seg selv, er vel heller ikke noe? Da kommer man i så fall ikke langt.

Jeg lager et kar nå, meget flott utført!! Ikke å få kjøpt i butikken. I så fall, meget dyrt.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Ellingsgård
Reklame for plussmedlemskap