Malawi vannbytter?

Hei, har ønske om og sette opp malawi akvarie i fremtiden på 530 L

Spørsmålet var, viss jeg skal øke Ph til 8 og gh til 10 hva må jeg gjøre da. Holder det fks med og ha store mengder kalk stein i akvariet?

Må jeg i så fall bruke tilsettnings middler hver gang jeg bytter vann? ca 180l

er det noen som kan komme med erfaringer ?
I de fleste tilfeller er det ikke nok med kalkstein i vannet, for å få de ønskede verdiene.
Sier i de fleste tilfeller, da det er stor forskjell på kvaliteten på vannet fra sted til sted

Selv hadde jeg omlag 15kg faxekalk og 150L vann, og måtte på tross av dette dytte en del i vannet for å få løftet Kh og Gh til de akseptable nivåer.

For å øke Gh bruker mange etterhvert alabastergips. Søker du på dette, får du tilstrekkelig mange treff her på AF, til at du vet alt som trenges å vites.

For å øke Kh, bruker de fleste natron, enten de kjøper denne i 50g poser på dagligvarebutikken, eller i større (og billigere) kvanta fra f.eks webzoo.
Produktet er om jeg ikke husker feil listet som natriumbikarbonat der.
Siden NaHCo3 ikke kan overdosseres, er det ikke noe problem om du ender opp med en Kh på 20, pH vil alltid være på 8,3 når en går over streken

Selv justerer jeg vannet før jeg har det i karet, slik at fiskene slipper å få noen sjokkartede opplevelser.
Dette gjøres med å tappe vannet i 100L bøtter, som jeg lar stå over natta (eller lengre), slik at vannverdiene stabiliseres, og vannet blir passe lunket (bruker aldri beredervann).
Takk
Tusen takk, da må jeg nesten kjøpe et eget akvarie for vannbytter da

takker for kjappt svar frank.

skal sende unda sneglene og selger fiskene, så får vi see hvor eventyret går
Asgeir Ervik
Tusen takk, da må jeg nesten kjøpe et eget akvarie for vannbytter da :D
Det finnes billigere, mer plasseringsvennlige, og mer robuste alternativer enn ett nytt akvarie til dette formålet
Selv bruker jeg nå 100L vanntønner, som kan stables oppi hverandre.
Prisen var ca 330.- pr tønne, og er etter min mening absolutt verdt pengene
Juling tåler de også :p
Frank,
Hvor fikk du tak i de tønnene?

Hilsen Siv.
Supersiv
Frank, Hvor fikk du tak i de tønnene? Hilsen Siv.

Kjøpte mine hos en lokal liten butikk (ikke noe kjede), som har godt utvalg av ting for de som lager vin, og de som lager sterkere ting en vin (tran :p).

De fleste butikker som har en del dunker\ spann, kan bestille slike inn til kunden.
En kan også handle rett fra en av grossistene, har selv kjøpt en del fra Nordic Pack .
For min del ville det blitt dyrere å få sendt tønnene, kontra å kjøpe de lokalt. Er vel det eneste jeg har brukt penger på, som jeg har tjent på å handle lokalt :p
Vil nevne at Felleskjøpet har 60 l plastdbøtter (til hundefor), men det kan vel hende at dette blir litt smått i din sammenheng. Selv bruker jeg to slike bøtter til å skifte vann på vårt 375 l akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap