Pumpe

Hei

Har et 180L kar av merket Juwel. Har lest side opp og ned men er usikker alikevel i forhold til mitt akvarium...
Jeg har ikke møkkete vann men er heller ikke helt klart vann, og jeg ser at det er litt partikler som sirkulerer i karet. Regner med at dette kommer av at den pumpen jeg har er for dårlig i forhold til alle de plantene og fisken jeg har i karet.(orginal innvendig pumpe) Har lest en del på forumet her med anbefaling av pumper til andre og konklusjonen min er vel at det virker som de fleste er forøyd med Ehim sin pumper.
Mitt spørsmål er : Vil Eheim 2026 holde til mitt kar?
Ser også at på Tropefisk sine sider averterer de med
Eheim Professional II 2026 Edition og Eheim Professional II 2026
Hva er forsjellen på sidde annet enn prisen ?
Jeg er helt "grønn" når det gjelder sånne tekniske ting så jeg håper noen kan hjelpe meg til å velge det riktige så jeg ikke kaster pengene ut av vinduet :o)
Jeg hadde tidligere juwel vision 180 l med eheim 2026. Det er en helt utmerket pumpe til 180 liter.

Den innvendige pumpen kan du bare ta vekk. Frigjør litt mer plass også...
Byttet nylig ut mine innvendige pumper med 2028, beste investeringen jeg har gjort. Vannet var "nytt" som etter vannskift løpet av 24timer. 2026 tror jeg vil passe utmerket til en 180liter. Forskjeller på butikker kan være at det følger med filtermedie til noen "pakker" mens andre er det ikke inkludert.
Hei

Da er det det er forskjellen tenker jeg. Med og uten filterremedier. Da er det bare å bestille den dyreste av de :o) Kommer til å ta ut den innvendige pumpen etter hvert men er vel lurt å kjøre begge 2 en stund samtidig pga bakterie floraen, men hvor lenge bør jeg kjøre disse før jeg tar ut det innvendige ?
Ja det går ann, eller om du søker etter "filtergugge" fra noen andre i nærheten av deg.....(hvis det er mulig)
Takk for hjelpen. Da er det bare å bestill ny pumpe og bruke mer penger....
Går mye penger i denne hobbyen også har jeg fått erfare, He He
Kom til å tenke på en annen ting..... Hvis jeg tar ut den innvendige pumpen må jo varmekolben også ut da den sitter inne i pumpehuset. Kan jeg bruke denne alikevel ved å kjøpe sugekopper til å feste den i ? (Hvis det er å få kjøpt løst) Hvis ikke må jeg kjøpe utvendig pumpe med varmekolbe og da snakker vi en helt annen prisklasse på pumpa....
Dersom du ikke får brukt varmekolben videre kjøper du en ny varmekolbe

Forøvrig synes jeg ikke du skal bruke penger på pumpe bare fordi det er partikler i vannet, det er fiskene fint vant med der de kommer fra. Mange ser for seg sånne "krystallklare" akvarier men jeg liker de ikke, de ser døde og kunstige ut-med mindre biotopen skal være sånn, endel fisk lever jo i oppkommer, kildevann og denslags.

Er bare å gå og se i en bekk her i Norge også, partikler i vannet og fullt av liv

Er vannverdiene dine fine er det ikke noe å bry seg om
Her får du en billing varmekolbe
Har hatt litt proplemer med GH. Den synker også må jeg tilsette GH Salt.
KH har jeg også problemer med...
2026 er ett kanon-filter til ett kar i denne størrelsen.

Forskjellen mellom 2026 og 2028, er litt mer pumpekraft i sistnevnte, og ett økt volum for filtermasse på 1,4L (tilsvarer 630m2 med anbefalt filtermasse).

Ellers er de dønn like

Siden du har mye planter i karet, kan det kanskjebli litt vel mye vannbevegelse med 2028 på full guffe (kan justeres ned, så det er jo egentlig ikke noe problem).
Du må nesten selv velge om de 400.- kronene i diff mellom modellene er noe du mener er forsvarlig.
Selv hadde jeg mye mulig gått for 2028
Hva skulle jeg gjort uten dere :o)
Ja jeg er så lite teknisk som det går an å få blitt men det er jo ikke noe problem på forumet her !!
Jeg får se hva valget mitt blir, men det er vel tydelig at jeg trenger en. Utluftningspumpa i karet begynnner å få brunt belegg på seg. Er dette et tegn på at pumpen min er for dårlig ??
Når jeg kom hjem fra jobb i dag ser jeg at akvariet begynner å få grønne prikker på glasset og mye brunt gørr på den innvendige pumpen, Javamosen er også veldig møkkete og brun. Jeg hadde delbytte av vann på fredag, Tok ut rota i karet og gjorde rent. også glass og pumpa(tørket den på utsiden)
Er det vanlig at det blir sånn kort tid etter rengjøring eller har det noe med den innvendige pumpen å gjøre ??
Algeveksten har skjelden sammenheng med filterevnen i karet, men heller mer med næringsmengden i karet.

At det samler seg rusk og rask i mosen, kan absolutt tyde på at det er for lite sirklulasjon i karet, og at filteret ikke fanger opp tilstrekkelig av møkka som skapes.
Da bør jeg vel investere i en utvendig pumpe fort som fy da før karet gror ned...... Regner med at dette problemet bli bedre da ?
Bare å kjøpe sugekopper til varmekolben din.
Frank: Hva mener du med næringsinnholdet ? Er det PH, KH,GH du mener?
Takk for det. En utgift mindre.....
Du har ikke vært like heldig det siste døgnet har jeg skjønt.....
Nei kan si det sånn. ene nye karet sprakk. Vurderte i 2 sek a gi opp hele hobbyen og kaste ut resten av karet, men det 3 sekundet så ringte jeg AquaManias og bestilte et nytt kar. Får det til Torsdag eller Fredag.
Anita Heni
Frank: Hva mener du med næringsinnholdet ? Er det PH, KH,GH du mener?

Nei, det er ikke næring i disse.
Næringen som dannes i karet, er rester av fôr av avføring. Det er for det meste snakk om nitrat og fosfat.
Ett par større vannbytter, tynner gjerne ut mengden No3 og Po4 til ett nivå som ikke gagner algene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap