Finnråte hos praktbotia?

Jeg har mistanke om sykdom på en av mine Praktbotiàr.
Bildene jeg legger ved, viser hvorfor.
Dette gjelder kun en fisk, og det er kun ryggfinnen.
Den anntatt syke fisken, viser foreløbig ingen unormal adferd.

Jeg har sittet og lest her på forumet om sykdom. Og behandling.
Jeg faller ned på finnråte. Har ikke opplevd sykdom i akvariet tidligere. Og vil gjerne ha synspunkter på om min diagnose er riktig.
Jeg vil være så sikker som mulig før jeg starter noen form for behandling.

mvh
Det kan være bakteriell finneråte, men det kan også være parasitter som gjør at finnen blir lysere\ mindre.

Selv ville jeg så langt det er mulig, unngått å medisinere. Forsøk med hyppige vannbytter, og gjerne vitaminer i vannet, dette er ofte nok til at fisken selv greier å overvinne sykdommen
Takk Frank.
Ja, jeg skal ta ekstra vannbytter - og avvente situasjonen litt.

Jeg har lest , her i forumet, at saltbehandling ikke er noe ønskelig for mallene jeg har.
Og at Praktbotian er spesiellt følsom for medisinering.
Så kan jeg unngå dette, er jo det best.
Å isolere den aktuelle fisken er ikke bare enkelt det heller. Å få fanget akkurat denne i et 720 liters kar med nok av gjemmeplasser - vil skape et voldsomt stress hos alle innbyggerne. Og "står jeg på kanten til sykdom" er jo ikke det så bra.

Kan du gi meg tips om tilsettning av vitaminer?
Tenker du på slikt som; foreksempel eSHa Optima eller eSHa Minaroll?

mvh
Stemmer, tenker eSHa sine vitaminer. Hvilken du velger, eller for den del begge, kan benyttes.
Praktbotia tåler forøvrig medisinene fra eSHa godt, da det de er mest sensitive for ikke er i disse medisinene.

Det er spesielt formalin\ formaldehyd som er en kjent botia-dreper. Når denne kombineres med methylenblått, blir det en ren bombe for en del fisker.
Takk igjen Frank. Dine kunnskaper er en gullgruve.
Både diverse medisiner, av merket eSHA, og vitaminer er nå bestillt.
"Medisinskapet" mitt bestod kun av salt og medisin mot hvitprikk - men da jeg aldri har hatt brukt for noe som helst slikt i mine 2 1/2 år som akvarist, har jeg vært sløv med "førstehjelpsskrinet". Nå fikk jeg et lite skremsel som satte fart i tanken om å ha ting i beredskap.
Slik jeg bor er det nemlig ingen selvfølge å få tak i slikt på kort tid.
Jeg skal likevel ta en tur - eller telefon - til den bitte lille lokale zoo-foretningen tre mil unna i morgen, og høre hva de har inne. Så vet jeg hva jeg har å gjøre om tingene utvikler seg negativt. Jeg har dessverre liten tillitt til kunnskapen de der sitter inne med - og benytter dem kun når jeg absolutt må.

Et grundig vannbytte er foretatt i dag. Og jeg tar fler i dagene fremover.
Pasienten er fortsatt i full aktivitet og var først på agurken jeg la ned i kveld. Virker ikke plaget foreløbig.
Jeg har studert finner hos alle de andre fiskene hele dagen. Ingen tegn på noe galt hos de andre ennå. At så snart kan skje er jeg innstillt på.
Men jeg skal ikke sitte og lese mer om sykdom og behandling nå. Man kan bli hypokonder, på fiskens vegne, kjenner jeg.

Normalt sjekker jeg helsetilstanden til fiskene mine hver dag.
Men selvfølgelig akkurat nå de siste dagene har jeg hatt nok med min egen helse pgav innfluensa. Derfor vet jeg dessverre ikke når ryggfinnen til pasienten begynte endre seg. Forgje vannbytte ble tatt for fire dager siden. Men jeg var allerede da halvt i koma pgav egen sykdom så jeg kan altså ikke si hundre prosent sikkert at fiskens ryggfinne var ok da.

mvh
Pasienten på bedringens vei. :-)
Ville bare fortelle hvordan det har gått her, med pasienten.
Jeg fulgte rådet om først prøve hyppige vannbytter. 30 % vannbytte, annenhver dag. Jeg slamsugde også ganske nøye.
Vitaminer har jeg ennå ikke fått tak i, men det er bestillt.
Stor bedring er allerede registrert. Pasientens ryggfinne har begynt få tilbake sitt gamle utseende allerede. Ingen spredning til pasientens andre finner - eller samboere.
Så takk igjen for "den moralske støtten". Panikken tok ikke tak i meg og fiskene slapp unna medisinkur.
Men medisinskapet er nå under oppbyggning.

mvh
Flott at rent vann var det som skulle til

Panikk, det er noe som alt for mange praktiserer, der de tror fiskene er syke.
Desverre er det alt for mange som gjør mer unytte enn nytte med denne panikken, så jeg er svært glad hver gang noen tar seg tid til å tenke\ undersøke, i stedet for å kaste seg etter medisinflaska
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap