Sirkulasjonpumpe for 20 l


Jeg liker å bruke sirkulasjonspumper med svamp på, disse blir jo yngeltrygge og er så enkle å rengjøre.

Men hvilke str/ styrke bør jeg ha til en 20 L?
Bare kjøpe den minste jeg finner, eller vil selv de minste blir for kraftige?

Jeg synes ikke det er så kult med storflom eller fisker klint inntil den ene kortsiden av karet :P
Fluval 1(plus ?)og den minste eheimen(tror det var 180 som var betegnelsen) funker kjempebra i små kar,har de i 12 literne og 19 literne.
Ingen fare for å blåse noen fisk avgårde der nei,heller ikke reker..

Fluval 1 er en sånn kompakt- pumpesak, sant?
Ikke aktuelt

Ja det er en vanlig akvariumspumpe,bare i miniatyr format

Jeg vil ha noen yngelsikkert, feks vanlig sirkulasjonspumpe hvor man setter filter på
Kvifor ikkje ei slik pumpe:

[URL=http://cgi.ebay.com/3-Stage-EXTERNAL-FILTER-Includes-Sponge-Ceramic-Carbon_W0QQitemZ220199348588QQihZ012QQcategoryZ20754QQcmdZ
ViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262][/URL]

Med ein liten blåsvamp på innsuget er det null sjans for at yngel går i pumpa. Du slepp også å bruke plass i akvariumet til pumpe. Har ei slik i 19-literen min, og den har fungert utmerka sidan i fjor sommar.


Lenken førte ikke fram.. har du et produktnavn kan jeg Google
Hva med et innvendig Sera-filter fra f-serien. For eksempel dette ?

Jeg bruker dette i et yngelakvarium/ rekeakvarium og er meget fornøyd.

Litt usikker på størrelsen. men de er i alle fall justerbare mtp. flow
EXTERNAL FILTER Includes Sponge,Ceramic,Carbon
Kopier setninga og lim den inn på eBay så får du den opp, kjekk liten sak. jeg bare håper den kommer med riktig strømuttak så jeg slipper adapter og styr.
Liz H
Hva med et innvendig Sera-filter fra f-serien. [URLBLOCK1] Jeg bruker dette i et yngelakvarium/ rekeakvarium og er meget fornøyd. Litt usikker på størrelsen. men de er i alle fall justerbare mtp. flow :)


Ja, det er noe slikt jeg er ute etter.
Og de lager jeg jo lett selv bare jeg finner riktig "motor"
Prøvde du klipp og lim? Denne var jo super med at det er et utvendig filter, slipper å bruke plass i det lille karet
MC Darup
Lenken førte ikke fram.. har du et produktnavn kan jeg Google :)


Prøv denne lenka

Filter

Hmm.. fant ikke mye info akkurat.
Hvordan vet dere at det er utvendig (bortsett fra teksten)?

Og finnes det kun via eBay?
Jeg vet at den er utvendig fordi jeg har en slik selv, kjøpt fra Ebay. Les mitt innlegg tidligere i tråden. Jeg skal handle inn et par til, en i reserve og en til neste kar.

Den fines kun via Ebay hvis du befinner deg i Norge, men Dahls har vel tatt inn de større eksterne pumpene i serien fra Boyu og kan nok skaffe denne. Da må du nok regne med å betale dobbelt så mye. Så noen kinesiske pumper på en butikk i går som kostet 250, fra Ebay hadde jeg sluppet unna med en hundrings for nøyaktig samme pumpe.

Her er et bilde av pumpa ved siden av rekekaret mitt:
[External Image]

Ellers litt info her:



Jeg klipte litt av meshposen som kullet kom i og tredde over inntaket, tok filtermaterialet fra Fluvalen jeg hadde i karet og kjørte det i gang umiddelbart. Selv om pumpa har lav gjennomstrømming (200l/t) har den tre-fire ganger så stor kapasitet som en innvendig til et slikt kar, ca en liter hvis du pakker den full.
Filteret fra ebay er minst en gang tidligere nevnt\ omtalt her på AF.
Mener å huske at h*n som kjøpte det, var overraskende fornøyd, men husken er som økonomien; til tider skrall :p

Dette filteret er oppgitt til å dytte 200L vann i timen. Dette er ganske så sikkert før filtermasse, og med ett skikkelig innkjørt sådann, snakker en trolig om 75-110L\t, noe som er passe til ett så lite kar.

Personlig ville jeg nok valgt en proflow-svamp, på ett lite pumpehode. Svampen kan jo kortes ned, om den blir for høy.
Disse svampene er 100% yngel og rekesikker, og er noe jeg selv bruker i alt for mange tilfeller.
Som pumpe, ville jeg nok valgt en justerbar pumpe, slik at en etterhvert som svampen blir det en svamp skal være, øke flowen i karet.
Jeg hadde gått for en NewJet 400. Denne er justerbar ned til 120L\t (uten belastning). Med en svamp som er godt brukt, vil dette kunne falle så langt ned en bare måtte ønske
Har selv 800-modellen, og den dytter med en skikkelig møkkasvamp hele 45L\t (målte nå)
Skal sies at svampen er ufatterlig møkkete, og blir nok rengjort senere i dag

Min kjære dro alene på dyrebutikker (alltid en skummel sjanse å ta hihi) og han kom hjem med en luftdreven filtersak.
(Elite)
Med to skumpatroner og en luftpumpe til å drive den.

Virker som den burde funke flott!

Men jeg blir antakelig å sette opp noen flere småkar etterhvert, skal virkelig ha denne utvendige eBay- saken i bakhodet.
Spesielt hvis det er noe Tor Dahl kan skaffe!

Tusen takk for råd og tips, dere er gode å ha!
(Selv om jeg ikke altid følger de.. *skamfull* )
Denne elite-saken er faktisk noe som fungerer bedre enn jeg regna med. Har den selv i 11litern, der jeg har ett enormt antall reker (tipper 2-300 med smått og stort - er ett experiment for å se når\ om det kollapser).
Ingen partikler, ingen nitritt, ingen problemer.

Eneste negative er at boblinga var i ferd med å blåse samtlige av hjernecellene mine en periode :p

Vurderer selv mer og mer dette utvendige filteret. Ser at selgeren også har en haug med andre potensielle godbiter (bla ett 3*8W T5 armatur til ca 50 spenn - inkl rørene!)

Jeg fikk straks mer tro jeg også nå

Oi, nå skjønner jeg hva du mener med boblingen :S

Og det er vel ikke noen lure knep for å stoppe det?
usj...ebay er skummelt:p fant masse billig mose med fri frakt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap