Noen som kan anbefale en rimelig plantenæring?
Jeg greier ikke helt å orientere meg i jungelen av plantenæring. Det er så mange forskjellige, og jeg aner ikke hva som er bra og ikke. I tillegg eier jeg ikke grønne fingre når det gjelder akvarieplanter. Det jeg er på jakt etter, er en rimelig plantenæring som tilsettes vannet. Helst ikke av typen man tilsetter hver dag, rett og slett fordi jeg aldri husker å gjøre det.
Postet 09.02.08 kl 01:42
Anbefaler Tropica Aqua Care, men ikke kjøp den som i tillegg heter pluss. Den passer nemlig best i kar med lite fisk.
Start med halv dosering og øk gradvis over noen uker slik at plantene rekker å komme etter med veksten. Får du økt algevekst reduserer du bare litt på doseringen til du finner "din" mengde. Denne doseres en gang i uka. Planter som liker mye jern, feks Echinodorus, bør få litt "snacks" rundt røttene i tillegg.
Har prøvd andre plantenæringer innimellom, men har alltid gått tilbake til denne. Mener dette er den beste kjøpgjødselen, jeg
Start med halv dosering og øk gradvis over noen uker slik at plantene rekker å komme etter med veksten. Får du økt algevekst reduserer du bare litt på doseringen til du finner "din" mengde. Denne doseres en gang i uka. Planter som liker mye jern, feks Echinodorus, bør få litt "snacks" rundt røttene i tillegg.
Har prøvd andre plantenæringer innimellom, men har alltid gått tilbake til denne. Mener dette er den beste kjøpgjødselen, jeg
Postet 09.02.08 kl 01:54
Postet 09.02.08 kl 06:21
Tropica - jbl - pmdd
Hei
Det finnes mange leverandører, men de som går ofte igjen på "Plante" sider er Tropica, JBL og DIY(Do it yourself) plantenæringer som PMDD (Poor Man's Dupla Drops kallas numera även Poor Mans Dosing Drops).
Mer om PMDD blant annet her:
http://www.pmdd.se/
Det finnes mange leverandører, men de som går ofte igjen på "Plante" sider er Tropica, JBL og DIY(Do it yourself) plantenæringer som PMDD (Poor Man's Dupla Drops kallas numera även Poor Mans Dosing Drops).
Mer om PMDD blant annet her:
http://www.pmdd.se/
Postet 09.02.08 kl 10:56
Inger Anne, jeg tror jeg har en flaske Tropica Master Grow med noe igjen i, stuet unna et eller annet sted. Den kan du få, for jeg bruker den ikke.
Er du interessert?
Send meg en email, men husk: ikke fra hotmail-adressen din for de mottar jeg ikke (e-post systemet mitt sluker hotmailadresser, tydeligvis...)
Jeg vet ikke hvor mye som er igjen i flaska, men du kan iallefall få det som er.
Er du interessert?
Send meg en email, men husk: ikke fra hotmail-adressen din for de mottar jeg ikke (e-post systemet mitt sluker hotmailadresser, tydeligvis...)
Jeg vet ikke hvor mye som er igjen i flaska, men du kan iallefall få det som er.
Postet 09.02.08 kl 11:00
Endret: 09.02.08 kl 11:00
Plantenæringene fra Tropica, er trolig det beste av de ferdige mixene en får tak i. Enten den heter TMG eller aquacare
Les gjerne mer om den "nye" serien aquacare i denne omtalen.
Les gjerne mer om den "nye" serien aquacare i denne omtalen.
Postet 09.02.08 kl 14:36
Postet 15.02.08 kl 01:05
Det står i siste innlegget til Frank i den produktomtalen han linker til.
Produktomtale og produktomtale... det virket mer som reklame Han hadde ikke testet alle produktene en gang så det ut til (trodde det var dette produktomtalene var, brukeres egne erfaringer o.l. om bestemte produkter?).
Men det kommer kanskje senere?
Nåvel, det står noe i siste innlegget om du følger linken til Frank rett over her.
Produktomtale og produktomtale... det virket mer som reklame Han hadde ikke testet alle produktene en gang så det ut til (trodde det var dette produktomtalene var, brukeres egne erfaringer o.l. om bestemte produkter?).
Men det kommer kanskje senere?
Nåvel, det står noe i siste innlegget om du følger linken til Frank rett over her.
Postet 15.02.08 kl 01:29
Postet 15.02.08 kl 03:02
Det er den samme, etter hva jeg kan finne ut. Mener å huske det var den doseringen selv også, når jeg leste bruksanvisningen.
Du kan forresten se på dette innlegget også, det står 5 ml pr 50 liter akvarievann der også.
Du kan forresten se på dette innlegget også, det står 5 ml pr 50 liter akvarievann der også.
Postet 15.02.08 kl 03:20
Som de andre her har sagt så er doseringen 5ml per 50l hver uke. Sjekket dette i bruksanvisningen så dette skal være korrekt. Bare husk det jeg nevnte tidligere med å starte med maks halv dosering og øke denne langsomt over tid. Stopp når algene begynner å vise seg og juster for å finne riktig mengde for ditt kar og dine planter. Jeg har aldri kommet så langt at jeg har hatt behov for helt full dosering i mine kar.
For kuriositetens del kan jeg nevne at i bruksanvisningen så står det at overnevnte dosering gjelder ved vannskift av minimum 25% av vannet annenhver uke, men at det må doseres mindre ved sjeldnere vannskift. Regner ikke med at dette kommer i betraktning hos deg
For kuriositetens del kan jeg nevne at i bruksanvisningen så står det at overnevnte dosering gjelder ved vannskift av minimum 25% av vannet annenhver uke, men at det må doseres mindre ved sjeldnere vannskift. Regner ikke med at dette kommer i betraktning hos deg
Postet 16.02.08 kl 14:14
Som det står i omtalen om kapslene, har jeg ikke testet de ennå.mona oDet står i siste innlegget til Frank i den produktomtalen han linker til. Produktomtale og produktomtale... det virket mer som reklame:-) Han hadde ikke testet alle produktene en gang så det ut til (trodde det var dette produktomtalene var, brukeres egne erfaringer o.l. om bestemte produkter?). Men det kommer kanskje senere? Nåvel, det står noe i siste innlegget om du følger linken til Frank rett over her.
Valgte likevel å ta denne med i en samlet oversikt over Tropica sine plantenæringer først som sist, siden dette er den eneste næringa jeg ikke har testa selv.
Tja, om det er feil å gjøre det slik eller ikke, det får hver enkelt mene det de ønsker om. Poenget med omtalene er å sette fokus på produkter, med den informasjon som er tilgjengelig, enten det er harde, tørre, kjeldelige tekniske fakta, eller ting som er personlig erfart.
Til sammenligning, har jeg jo omtalt en del modeller av både pumper, filtermasse, luftpumper etc som jeg ikke har hatt i bruk selv.
Postet 17.02.08 kl 20:55