- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Noen som vet?
Noen som vet?
Hei.
Tror jeg har et problem: (Nybegynner) Var på tropehagen og kjøpte meg en fisk, fikk da spørsmålet "hvor stort er akvariumet ditt?" Svarte 120l, og fikk til svar at fisken skulle passe greit. MEN!!! Nå har den etter 2 mnd blitt ca 20 cm, spiser alt som er mindre enn seg selv, og ser ikke ut til å slutte å vokse!
Tror det er er slags "catfish", ligner litt på gymnallabes typus, men er lys i fargen, nesten hvit/orange, med sorte felt/prikker.
Noen som her en ide om hvilken type det kan være?
Tror jeg har et problem: (Nybegynner) Var på tropehagen og kjøpte meg en fisk, fikk da spørsmålet "hvor stort er akvariumet ditt?" Svarte 120l, og fikk til svar at fisken skulle passe greit. MEN!!! Nå har den etter 2 mnd blitt ca 20 cm, spiser alt som er mindre enn seg selv, og ser ikke ut til å slutte å vokse!
Tror det er er slags "catfish", ligner litt på gymnallabes typus, men er lys i fargen, nesten hvit/orange, med sorte felt/prikker.
Noen som her en ide om hvilken type det kan være?
Postet 09.02.08 kl 03:18
Flekket trådmalle eller en slektning?
Herregud du har jo vært klassisk uheldig; må slå opp i ei bok her men tror beistet er totalt uegnet for private akvarier om det er den jeg tror; Fant bildet, den er mørk på ryggen, har orange halfinne og blir en meter lang. Heldigvis er det neppe samme fisk, men ... (Buksiden er hvit...)
Viser bare at svært mange som jobber i zoologisk butikk er redde for å innrømme at de ikke vet særlig mye om en fisk. Men; du har selv ansvar for/moralsk plikt til å sette deg inn i kravene til fiskene dine helst før du handler dem inn. Prøv å finne ut om noen vil ha beistet, eler avliv den er mitt råd. Dette er jo en klassisk tabbe vi alle har gjort.av og til i iveren, og du prøvde jo å spørre. Be butikken ta den rilbake, og bruk argumentet om at den ser ut til bli for stor for alt det er verd. Har du mulighet, gå et annet sted neste gang. Stol aldri blindt på betjeningens opplysninger, de har ofte lite vilje og lyst til å lese seg opp på ting de ikke vet, og er vel travelt opptatt også, ofte. Be dem slå opp fisken for deg og tilby deg å lese selv. Vet de ikke det latinske navnet og/eller det norske handelsnavnet er de ofte useriøse, og du bør ikke kjøpe.
Kan det være en flekkete kattemalle?Pimelodus pictus, tror jeg de heter... Sjekk basen
Viser bare at svært mange som jobber i zoologisk butikk er redde for å innrømme at de ikke vet særlig mye om en fisk. Men; du har selv ansvar for/moralsk plikt til å sette deg inn i kravene til fiskene dine helst før du handler dem inn. Prøv å finne ut om noen vil ha beistet, eler avliv den er mitt råd. Dette er jo en klassisk tabbe vi alle har gjort.av og til i iveren, og du prøvde jo å spørre. Be butikken ta den rilbake, og bruk argumentet om at den ser ut til bli for stor for alt det er verd. Har du mulighet, gå et annet sted neste gang. Stol aldri blindt på betjeningens opplysninger, de har ofte lite vilje og lyst til å lese seg opp på ting de ikke vet, og er vel travelt opptatt også, ofte. Be dem slå opp fisken for deg og tilby deg å lese selv. Vet de ikke det latinske navnet og/eller det norske handelsnavnet er de ofte useriøse, og du bør ikke kjøpe.
Kan det være en flekkete kattemalle?Pimelodus pictus, tror jeg de heter... Sjekk basen
Postet 09.02.08 kl 06:06
Postet 09.02.08 kl 11:49
Kanskje denne? Clarias malle/ Vandre malle
Denne kom jeg hjem med en gang...til en 110 liter. Denne holdes i dammer i asia,..som matfisk.. pga at den vokser så fort.
Denne kom jeg hjem med en gang...til en 110 liter. Denne holdes i dammer i asia,..som matfisk.. pga at den vokser så fort.
Postet 09.02.08 kl 11:56
Endret: 09.02.08 kl 11:59
Øystein HalleHei. Tror jeg har et problem: (Nybegynner) Var på tropehagen og kjøpte meg en fisk, fikk da spørsmålet "hvor stort er akvariumet ditt?" Svarte 120l, og fikk til svar at fisken skulle passe greit. MEN!!! Nå har den etter 2 mnd blitt ca 20 cm, spiser alt som er mindre enn seg selv, og ser ikke ut til å slutte å vokse!
Beklager, men dette fikk meg til å le.
Ser for meg det verste skrekkmonsteret, og ser for meg en panisk akvarist og et stappmett monster av en fisk.. :P
Men nei, det er ikke morsomt, det er tragisk.
Jeg fikk hjem en flokk murene en gang (de hadde gjemt seg i en rot jeg kjøpte fra et akvarium), og hver natt forsvant det dyrebare fisker uten at jeg ante noe. Fant jo hverken lik eller rester eller noen potensiell morder.
Fant ut av det etterhvert, men det var helt forferdelig.
Akvariedilla gir gode råd her, sjekk ut hvilken fisk det er. Og gå tilbake til butikk eller prøv å omplassere den.
Jeg synes butikken virkelig burde ta slikt tilbake, men det er jo dessverre ikke jeg som bestemmer slikt.
Lykke til!!
Postet 09.02.08 kl 12:04
MC DarupJeg fikk hjem en flokk murene en gang (de hadde gjemt seg i en rot jeg kjøpte fra et akvarium), og hver natt forsvant det dyrebare fisker uten at jeg ante noe. Fant jo hverken lik eller rester eller noen potensiell morder.
Beklager, men nå måtte jeg trekke litt på smilebåndet også
En hel flokk! Stor rot?
Håper du fikk solgt disse dyrt for å erstatte tapet av de andre fiskene.
Postet 09.02.08 kl 13:17
Du krevde vel butikken for tort og svie....
Kan ikke annet enn å le jeg heller, håper butikken la seg flat som ikke visste at de har murener i røttene/mangler murenene sine. Det er helt utrolig!! Viser jo problemet med å ikke sette røtter i karantene..... lol For en historie! Du har reddet dagen min for andre gang i dag.....
Postet 09.02.08 kl 20:14
Postet 09.02.08 kl 22:38