- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Hvilken malawi type er dette?
Hvilken malawi type er dette?
Hei
Kjøpte meg 4 malawi i dag, 2 golden, en mulig Blue Orchid og en ukjent.
Er det aulonocara maylandi kandeensis (Blue Orchid) jeg har her? Har søkt og slått opp i ei bok jeg har lånt, men synes ikke det ligner ut i fra de bildene jeg har funnet.
Og hva er denne ukjente skapningen?
Legger med bilder til ekspertene
Kjøpte meg 4 malawi i dag, 2 golden, en mulig Blue Orchid og en ukjent.
Er det aulonocara maylandi kandeensis (Blue Orchid) jeg har her? Har søkt og slått opp i ei bok jeg har lånt, men synes ikke det ligner ut i fra de bildene jeg har funnet.
Og hva er denne ukjente skapningen?
Legger med bilder til ekspertene
Postet 10.02.08 kl 09:21
Endret: 10.02.08 kl 09:23
Postet 10.02.08 kl 11:19
Jeg synes det øverste ligner mer på en mbuna enn en aulonocara.
Denne kanskje Zebra ?
Annet bilde:
Maylandia zebra. Ligner ikke helt her, men kanskje det kan være en annen lokalitet?
Denne kanskje Zebra ?
Annet bilde:
Maylandia zebra. Ligner ikke helt her, men kanskje det kan være en annen lokalitet?
Postet 10.02.08 kl 11:29
Endret: 10.02.08 kl 11:33
Skal være enig at den ligner på en Maylandia zebra, faktisk den som har lignet mest av de bildene jeg har sett, i avslappet tilstand.
Akkurat nå er den på hugget, den er nærmest mørk mørk blå, med veldig lyseblå striper, nesten hvite, og en knallgul ryggfinne. Og da ligner den ikke Maylandia zebra.
Måtte under jorda etter denne fisken, i høyden har de ikke noe av interesse for øyeblikket.
Og den blanke saken er forresten en teskje jeg har stukket gjennom en squashbit til ancistrusene.
Akkurat nå er den på hugget, den er nærmest mørk mørk blå, med veldig lyseblå striper, nesten hvite, og en knallgul ryggfinne. Og da ligner den ikke Maylandia zebra.
Måtte under jorda etter denne fisken, i høyden har de ikke noe av interesse for øyeblikket.
Og den blanke saken er forresten en teskje jeg har stukket gjennom en squashbit til ancistrusene.
Postet 10.02.08 kl 12:28
Postet 10.02.08 kl 12:40
Postet 10.02.08 kl 12:55
Postet 10.02.08 kl 13:22
Postet 10.02.08 kl 13:29
Postet 10.02.08 kl 13:49
Postet 10.02.08 kl 14:14
Postet 10.02.08 kl 14:34
AlenateTror ikke dette er en Metriaclima. Men noe under slektet Cynotilapia. Kansje en Cynotilapia afra fra jalo reef Alex
Her er et bilde av den på
Cichlid Room Companion sin side.
Postet 10.02.08 kl 15:18
Kan ikke se no bilde jeg,men dette er den jeg mener.
http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1733
http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1733
Postet 10.02.08 kl 20:00
Postet 10.02.08 kl 22:15
AlenateKan ikke se no bilde jeg,men dette er den jeg mener. http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1733
Ser ut som en innertier dette Men ved nærmere øyekast så er det omvendte farger jeg har, svart kropp med blå striper. Men veldig lik.
Ser frem til den dagen jeg har nok kunnskap til å finne ut av slikt selv, for jeg synes malawi er vanskelig å slå opp med tanke på artsbestemmelse.
BillyIdle: hadde vært artig hvis jeg kunne få ta en titt på karene dine, hente litt inspirasjon. Du må gjerne svinge innom meg en gang det passer.
polar1313@hotmail.com
Postet 11.02.08 kl 11:07
Endret: 11.02.08 kl 11:09
Postet 12.02.08 kl 10:05
jeg syns den blåstripete med gule finner ligner en hongi.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13531&tab=3&image=9227
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13531&tab=3&image=9227
Postet 12.02.08 kl 11:59
Det der kan faktisk ligne på en veldig blass golden, ja. Men det kan jo også være at det er noe krysning ute og går.
Det er bare å stikke innom her ute. Jeg jobber hjemmefra, så jeg er også hjemme på dagtid hver dag. Du tar bare til høyre med en gang du kommer til skiltet med Husjord, hus nr 2. Svært hus med kraftig utelys oppe på veggen, og med garasje i mur/tre utenfor.
tinaj:
Det er garantert ikke noe hongi. Alt for mye sort i ansiktet, pluss at det oransje skal gå videre fra ryggfinnen og ut i "ansiktet". Utover det skal jeg ikke spekulere noe mer.
Det er bare å stikke innom her ute. Jeg jobber hjemmefra, så jeg er også hjemme på dagtid hver dag. Du tar bare til høyre med en gang du kommer til skiltet med Husjord, hus nr 2. Svært hus med kraftig utelys oppe på veggen, og med garasje i mur/tre utenfor.
tinaj:
Det er garantert ikke noe hongi. Alt for mye sort i ansiktet, pluss at det oransje skal gå videre fra ryggfinnen og ut i "ansiktet". Utover det skal jeg ikke spekulere noe mer.
Postet 12.02.08 kl 12:34
Postet 12.02.08 kl 13:40
Det at en malawi er litt lik en annen man vet om betyr ikke all verden. Det er uhorvelig mange arter fra sjøen som er veldig like, og det er av og til mindre detaljer som skiller artene fra hverandre.
Hongi skal være oransje både i ansiktet og på deler av buken. Hongi har mørke striper på kroppen, men disse er ofte utydelige, også har den striper i panna. Den ene går fra øye til øye. Den fisken det her er snakk om har mørke, tydelige striper over hele kroppen, samt på kjevene. I tillegg har den ikke rett kroppsfasong til å være hongi, da denne er mye kraftigere.
Hongi skal være oransje både i ansiktet og på deler av buken. Hongi har mørke striper på kroppen, men disse er ofte utydelige, også har den striper i panna. Den ene går fra øye til øye. Den fisken det her er snakk om har mørke, tydelige striper over hele kroppen, samt på kjevene. I tillegg har den ikke rett kroppsfasong til å være hongi, da denne er mye kraftigere.
Postet 12.02.08 kl 14:17