Juwel rio 240

Jeg har kikket litt på Juwel Rio 240 og lurte på om noen har erfaringer med det. Nå har jeg et 60 liter jeg har hatt i 2,5 år, men er lei av guppy, platy og de småfiskene som går i 60liter. Har litt lyst på Diskus. Jeg har akkurat kjøpt meg palettciklider, og ser at de bør minst ha 60liter og blir agressive når de leker. Så jeg tenkte å la de få ha 60 literen for seg selv, og kanskje ha et par bunnfisk. Så får de kose seg der. Også ha resten av fiskene jeg har nå sammen med Diskusene i 240literen. Høres det ut som en plan? Tar gjerne i mot tips og erfaringer. Jeg er iallefall gira på å få igang et større akvarium her på stua, og har til og med overtalt sambo. Har har fått oppdatere hjemmekinoen, så da må jo jeg også få noe

Jeg har samme juwel kar og ble fraråda her inne å holde diskus, da disse blir store. Opp mot 20cm.
Ble anbefalt å ha 375l om jeg skulle ha diskus, men går sikkert å bruke det nye du har kjøpt. Men om fisken kommer til å trives er jo en annen ting.
Men jeg er ingen ekspert på diskus, så er det sagt.
Jeg har et slikt kar og er godt fornøyd med det. Skal sies at jeg har kun dette ene karet og har ikke hatt noe annet så sammenlikningsgrunnlaget er noe magert.

Det jeg liker med det er at jeg syntes det er pent. Høyt og elegant. Prisgunstig.
Det er også ganske god belysning, de nyere rio 240 karene kommer med 2 x 54w T5 belysning.

Noen ting å tenke på ifbm. med dette karet er at det er noe smalt. Bunnarealet er derfor mindre enn andre kar på samme litervolum. Det blir da litt trangere å innrede, og det tar ikke opp så mye oksygen fra lufta som bredere kar gjør.

Karet leveres med et innvendig filter og dette er det mange meninger om. Filteret er stort, på godt og vondt. Det positive er at det har veldig stort filtervolum til å være et innvendig filter. Tror ikke det er andre innvendigefiltre som har større volum. Det gjør at det kan ha mer filterbakterier og dermed blir mer effektivt. Iom at det er såpass stort, tar det også ganske mye plass i karet. Det tar hele høyden, og selve boksen som filteret sitter i (og som er silikonert fast i glasset) er en ca 15 x 15 cm i bredde og dybde. På den tredje side så er det plass til varmekolben inni denne boksen og da er det en mindre teknisk ting som er synlig i karet.

Selv har jeg fjernet denne filterboksen og bruker et vanlig utvendig filter. Møbelet som følger med, om du kjøper med møbel, har god plass til et innvendig filter og det blir dermed "usynlig" i stua.

Møbelet har ikke justerbare bein, så om du har et gulv som ikke er i vater - så må du tenke ut en løsning på dette før du setter på plass karet.

Belysningen har jeg nevnt, men det skal også nevnes at visstnok så bruker juwel sine egne lysrør. Dvs. at du er bundet til å kjøpe juwel-lys i karets levetid.

Apropos hjemmekino; du er sikkert klar over det, men høy lyd og akvarie er ingen god kombinasjon. Dere skal forhåpentligvis ha akvariet et annet sted enn der stereoen er?
Jeg har også Rio 240 liter, og er ganske fornøyd med selve akvariet og benken som fulgte med. Jeg valgte akvarium med innvendig filter fordi det var mest praktisk i forhold til husets yngste som er litt for nevenyttig enkelte ganger. Han er svært glad i å fingre med alskens ledninger og slikt. Derfor syntes jeg det var tryggest å vente med utvendig filter til han blir litt større og mer fornuftig kanskje? (Kjedelig å få 200 liter vann utover stuegulvet). Når det gjelder filteret ellers så synes jeg kanskje det bråker litt, men det kan jo være at jeg ikke har justert det helt? Ellers har jeg litt vansker med å få pumpa igang etter vannskifte og må ofte ta den ut, demontere den før jeg får den til å starte igjen. Om det er flere som sliter med dette, vet jeg ikke.
Ellers er jeg ganske fornøyd med det.
Lykke til med akvariumskjøpet
Karet vil nok stå ved anlegget ja, MEN vi har ikke sub, så kraftig lyd blir det ikke. Skal etterhvert flytte, og da vil jeg nok ha det langt i fra anlegget Vi har en liten er vi også, så da venter jeg evt med utvendig filter. For han skal helst ha tak i ALT. Om gulvet er i vater ja, det må jeg sjekke. Tusen takk for tips så langt! Noen som vet mer om Diskus kanskje? Kanskje jeg skulle gått for et større kar. Sambo ville gjerne ha Vision 240, det likte jeg også, men når en får Rio i større og billigere tror jeg vi ender opp på det. Noen som har Vision også kanskje...?
Fortell gjerne hvilke fisker dere har i 240 literen
En eneste ting som irriterr meg med dette akvariet, er det at bordet er litt for høyt. Når en sitter i sofaen, kommer en så lavt at en ser opp under vannspeilet.

Temmelig irriterende.

Ellers er det et veldig fint akvarie
Det akvarie jeg har nå står faktisk høyere oppe enn 240 literen vil gjøre har jeg funnet ut:p Det spiller ingen rolle for meg tror jeg...
Det er vater både der 63 literen står og der nye akvariet skal stå. Lurer mer og mer på en 300 liter jeg altså...
Jeg fikk med juwel-aquarium hefte i dyrebutikken, og der ser 300 literen er like bred som 240literen, men dypere. Tenker på det Joakim skrev lengre nede her at 240 literen blir smal å innrede. Blir kanskje bedre både med tanke på det og oksygenopptaket i en 300 liter?

Jeg har lest litt om Diskus her inne, og sett at flere har de i alt fra 180 liter og oppover. Og at flere også har hatt de i mindre akvarium dersom det er mindre innredet. Da kan jeg vel fint ha de i en 240, evt 300 liter? I tillegg ha de gamle fiskene samme med dem?

Lurte på om noen vet prisen på 300literen. I det heftet jeg fikk hadde de bare funnet pris opp til 240 liter. Om det går på literpris her, så vil det koste rundt 6500,-? Hørtes det mye ut?

Kanskje jeg heller skal lage en blogg..(det oppdaga jeg idag...:p)
nubbe
En eneste ting som irriterr meg med dette akvariet, er det at bordet er litt for høyt. Når en sitter i sofaen, kommer en så lavt at en ser opp under vannspeilet. Temmelig irriterende. Ellers er det et veldig fint akvarie;)

Har en liten smårolling som elsker å fingre og dunke hodet inni ting, så per dags dato er det bedre jo høyere det er Hehe
Jeg begynte med å ønske meg 180 liter, så forandra jeg mening og gikk opp til 240 siden det ikke er så stor forskjell, og nå 300. Det er jo ikke stor forskjell derfra heller....Bitt av den store akvabasillen? Neida:p
Jeg har også rio 240
Mitt står i gangen. Passer jo godt inn der, og har jo samtidig alltid litt lys i gangen når jeg kommer hjem.

Men jeg kuttet ut det innvendige filteret som fulgte med. Likte det ikke, og tar ut lite skitt fra akvariet, kun ting som flyter i overflaten, og dette må også renses ofte da planter og annet styr ofte driver i overflaten og tetter innsuget.

Så nå har jeg en utvendig filter som passer i skapet under. Med innsug på en side og utblåsning på andre siden. Da får jeg også god sirkulasjon i karret, og det meste av dritt går i filteret.

Ellers et veldig fint akvariet.
Jeg er litt skeptisk til utvendig filter, fordi jeg har en liten nysgjerrig en som er borti alt mulig hele tiden. Så jeg kommer i tilfelle til å bruke det innvendige inntil videre. Er det helt håpløst? Det tarjo også opp litt plass som noen skrev tidligere her. Men for meg som har hatt 63 liter så utgjør det kanskje ikke så mye..Men er det andre akvarium som er bedre p ådette i ca samme str? Tar imot tips med stor takk! Nå er det kun juwel jeg har sett på.
Filteret er jeg faktisk ganske så godt fornøyd med.
Men som du selv sier, mer vann er som regel bedre, så jeg vurdrer fratisk å bytte ut 240litern mot ett på 900 jeg har stående, avhengig av om vi får oss hus.

Discus bør ha god plass, og 240 kan vel regnes som bortimot et absolutt minimum
nubbe
En eneste ting som irriterr meg med dette akvariet, er det at bordet er litt for høyt. Når en sitter i sofaen, kommer en så lavt at en ser opp under vannspeilet.

Høyden på det var noe av det jeg likte aller best på dette akvariet. Jeg syntes mange av de andre ble for lave, men det er jo en smakssak selvfølgelig. Og så likte jeg fargen veldig godt; jeg kjøpte det brune for det passet aller best i stua vår. Det jeg angrer litt på er at jeg kjøpte 240 istedet for 300 liter; vi hadde egentlig plass til det også:p
jeg har juwel akvarium jeg er kjempe fornøyd med det. Jeg bruker innvendig filter og en fluval pumpe sammen for å få nokk sirkulasjon i vannet. Jeg kommer nå snart til å kjøpe vission 450L.Her er noen priser som jeg fikk i dyrebutikken på Kløfta alle er med møbel : Rio 240L kr.4750, Vission 260L kr. 6190, Rio 400L kr.8150, Vission 450L kr. 9890. Vission er jo mye finere å se på.
Jeg hadde også det samme problemet i desember da jeg kjøpte et rio 125 akvarium. Da jeg slo på lyset, holdt det en time eller to, og så ble det svart. Da var det bare å snu litt på lysrøra og så begynte det å lyse igjen. Veldig irriterende! Så jeg gikk til de jeg kjøpte det hos og de skaffet meg ett nytt armatur med nye rør. Og dette funker perfekt! Husk at det er garanti på Juwel sine ting, så det er vel egentlig bare å gå til en Juwel forhandler, så fikser de det for deg!

Dyrego på Manglerud gir den beste servicen jeg noen gang har opplevd! Anbefaler de på det sterkeste!
ops... postet på feil sted... innleggene hadde samme overskrift gitt! hihi...
Synes rio ser utrolig mye bedre ut enn vision. buet glass kommer jeg aldri til å gå for.

men det er meg da
Fort gjort Snehvit

De prisene jeg har fått er Rio 240-5498,-, Vision 260- 7990,-, Vision 450- 12498,-! Så da er det tydeligvis dyrt her! Hun i butikken sa at prisene var så stive rett og slett fordi glasset var dyrt å lage, men de klarer tydeligvis å få det billigere på Kløfta! Dette her var en zoo1 butikk.

Mesteparten av grunnen til at vi heller vil ha Rio er fordi vi får flere liter for pengene. Men ja, Vision er jo finere å se på! Ikke lett dette her...
Anbefaler deg å sjekke prisene på juwel akvarier hos dyrego! Da jeg kjøpte lå de mellom 500-1000 kr billigere enn andre i Oslo-området! De reklamerer med å være de billigste på Juwel...
Mitt juwel 240
Dette fikk jeg kjøpt for 2998,- komplett på dyregod en gang i tiden. De hadde vel en tilbudskampanje på dette. Og ser at folk i dag betaler samme og mer for et brukt kar. Så greit og sjekke litt rundt før man kjøper tror jeg.

Men med tanke på utvendig filter er dette gjemt bak en skapdør under akvariet. Og har man små i huset kan man teipe igjen døren, eller få laget en annen låseløsning. Man oppbevarer jo uansett mye utstyr og mat osv under der. Men jeg er jo veldig for utvendig filtere selv. Om man har fluval eller eheim er jo opp til en selv. Men har begge deler hos meg, og syntes begge fungerer veldig godt.

Men skal man tenke på plassen filteret tar er det jo uansett litt begrenset hvor mye man taper. jeg har jo også satt inn juwel bakgrunn, så de tar jo uansett litt plass det også. Men for meg var det mer funsjonalitet og ikke plass som var grunnlaget for at jeg byttet.
Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap