L-091

Fant ikke noen tråd om denne mallen. Selv har jeg 5 av disse svømmende i et akvarie sammen med noen vieja.

Her forleden dag så jeg noe artig. Når jeg mater ciklidene med ciklide stiks samler disse seg litt borte i et hjørne av akvariet. Da samler alle l-091 seg borte ved dette hjøret og tygger i seg ciklide stiks som bare det. Opp i overflate med alle mann.

De vokser også bra i dette akvariet så har vel nesten doblet størrelse siden jeg fikk dem.

Men nå skjønte jeg også plutselig hvorfor maten forsvinner så mye raskere i dette akvariet en i andre jeg har.

Mater også med rekemiks, litt forskjellige synkepellets, men ser nå ut som ciklidestiks er mest polulært om dagen.

Noen andre som har denne fisken med noen erfaring. Og hva mater dere dem med.
Leporacanthicus triactis er en nydelig fisk.

Du kan före dem med erter, mysis, mygglarver, snegler ja hva det måtte være. De spiser det meste.
De bør få variert kost.
Sandsnegler
Hadde jo en gang i tiden mye sandsnegler i dette akvariet. Men ser ut som de fleste blir borte. Samme med eplesnegler. Måtte rydde ut råtne eplesnegler til slutt. Og det luktet ikke blomster.

Men ellers spiser de jo tydligvis godt og vokser. Virkelig en pen malle som du sier ja. Har også en del store mallehuler i akvariet sånn i tilfelle de skulle få lysten på litt lek med tiden.

Men det er vel også mange år til, da dette er en malle som blir veldig stor med tiden.

Men aktiv fremme stadig vekk er de jo. Og har noen store røtter som de også farter rundt på. Lite alger i dette akvariet, men vet ikke om det skyldes dem eller om det er andre årsaker til det.

Men har prøvd agurk og slikt. Men det blir bare liggende.
alfen50
Men ellers spiser de jo tydligvis godt og vokser. Virkelig en pen malle som du sier ja. Har også en del store mallehuler i akvariet sånn i tilfelle de skulle få lysten på litt lek med tiden.

Det er ikke så vanskelig å få denne mallen til å leke, Men problemet er at leken til denne mallen er ganske voldelig, og somregel må hua bøte med livet. Så hvis du får de i lek så kan du risikere å måtte kjøpe en ny dame.

Enkelt fortalt problemet er ikke å få de til å leke men få de til å overleve.

Men selfølgelig kan det gå godt også.
Ikke bra
Det hørtes jo plutselig ikke så bra ut det må jeg si.

Og når nye koster en del er det jo dumt. Men må vel i utgangspunktet håpe på lek og yngel, så får jeg satse på at ting går bra.

Men er det ved en spesiell størrelse de begynner og leke, og noen spesielle ting man burde legge til rette først?

Men for min del vet jeg jo enda ikke heller om begge kjønn er representert. Men håper jo på det beste.

Ser du også har l-128, har en 7 sånne også gående i en 600 liter som jeg håper ting skal skje med tiden.

alfen50
Det hørtes jo plutselig ikke så bra ut det må jeg si. Og når nye koster en del er det jo dumt. Men må vel i utgangspunktet håpe på lek og yngel, så får jeg satse på at ting går bra. Men er det ved en spesiell størrelse de begynner og leke, og noen spesielle ting man burde legge til rette først? Men for min del vet jeg jo enda ikke heller om begge kjønn er representert. Men håper jo på det beste. Ser du også har l-128, har en 7 sånne også gående i en 600 liter som jeg håper ting skal skje med tiden.

Jeg vil tippe L-091 er kjønnsmodne ved en størrelse på ca 13-15 cm.
Du bør ha mangen huler i akvariet ditt, hvis du ikke har det fra før av.
Og åpningen må stå mot strømmen, slik at det kommer vann inn i hula.

Ang L-128 det er en vanskelig malle å få i lek. Jeg har inntrykk av at de kan være kresen på valg av partner. Men jeg skal klare det en dag
På denne mallen er det tørketid/regntid som må til for at den kansje skal leke. Den største L-128'en som jeg har er den hann og du kan tydelig se det med å ta en titt i profilen. Bilde av pectoral finna.
Heldigvis for min del er hoa ca 1 cm kortere enn denne hannen. Så utgangpunke er bra.
Nok om det.

Hvis du lykkes i å drette L-091, så må du skrive om det på forumet.
Prøv å simuler tørke/regntid så kansje du har mulighet til å se lek. Hvis de ikke er for små da

Lykke til med disse flotte mallene
Store nok
Mine er tydligvis store nok for og få yngel. Men huleåpningene mine går på tvers av strømmen. Så får vel gjøre noen endringer på oppsettet skjønner jeg. Men da blåser det jo mye dritt inn i hulene føler jeg. Derfor er vel ingen huler hos meg med åpningen mot strømmen.

Har jo også sandbunn i de fleste av mine akvarier, så det støver jo på en måte litt mer det også.

Men mine l-128 er vel ifra en 15-18 cm de også. Nå går de sammen med mye geophagus som ikke helt like så mye kaldt vann. Men det får vel også gå seg litt til. Hulene er plassert litt rundt i det akvariet, men ingen har heller der åpningen direkte mot strømmen.

Men håper jo på lek på alle de forskjellige l mallene jeg har. Har jo også en gruppe på 7 l-240 maller i et kar. Kjempe fine og fete disse også, og de er vel rundt 20 cm alle mann.

Samt de mer vanlige l-136, og l-066 og l-340. Men de er det jo så mange andre som har og fått yngel på.

Men jeg får prøve og ta en titt på mine l-128 og se om jeg ser noen kjønnsforskjell. Vanskelig og se dem der de gjemmer seg rundt i en 600 liter.

Men det enkleste er vel og gjøre om 222 literen der jeg har mine l-091. Så får jeg håpe disse leker med tiden. Har 2 store trerøtter i det akvariet, som kanskje hindrer litt strøm. Men får jo prøve og gjøre det beste ut av det. Eller sette inn noen ekstra sirkulasjonspumper for ekstra effekt.
noen som vet om et sted for og få tak i L091
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap