Sand fra stranda

Hei Hei
Jeg skal hente noe sand fra stranden. Den er så fin og hvit. Men jeg lurer på hvordan den skal skylles og kokes? Noen som har noe erfaring med dette?
^^
Rense sand
Jeg siktet sanden jeg hentet gjennom et dørslag (melsikt) for å få bort det som er over 1,5 - 2mm.
Det som gikk gjennom hadde jeg i en murerbalje og brukte hageslangen til å få vekk finstoffet.
Til slutt helte jeg i kokende vann og lot det stå en stund.
Ny skylling til slutt og jeg fikk akkurat den sanden jeg håpet på (liker den mye bedre enn biltemasand).
. Ja tenkte å bruke sil, så jeg får bort rusk :P Jeg føler ikke at jeg trenger 25kilo sand fra biltema.
Så kan jeg plukke ut steder der hvor sanden er hvitere.
Men jeg har ikke noe hageslange da.
Men tar vel å gjør det i dusjen så koker jeg sanda i mester kjelenmin :P
Jeg gjør som Shiramor, siler, skyller og koker og skyller en gang til. Nå er jeg ikke så sikker på om den kokingen har noe for seg, men siden det er små mengder det er snakk om så gjør jeg det for sikkerhets skyld. Blir gjerne litt misfarget vann når jeg gjør det så noe skjer ihvertfall.

Forresten en underlig opplevelse å stå i dusjen med kaldt vann om tærne, sand mellom fingrene og med lukten av hav og sjø i nesen. Det var nesten bare å lukke øynene så var jeg på stranda ;D
Haha ja :P Jeg gleder meg veldig til imorgen. Skal skaffe egen sand assa! Er noe i det av å gjøre ting selv. Ikke bare putte en pengelapp i andres hånd å så få det ferdig.
Sånn ble sanda jeg hentet fra en innsjø her på Frøya.
Den ligger fint på bunnen og faller fort til ro når fiskene graver osv.
Biltemasand fungerer ikke, bla pga kraftig vannsirkulasjon. Den flytter seg over tid og blottlegger isoporen under.
Blir vel ny "fjelltur" til sommeren for å skifte den ut.
Ser bra ut den. Jeg skal ha enda finere korn pga ciklidene Men siden jeg har 6kantet akvarie vil ikke strømmen i overflaten bli noe problem.
Funket fint med meg.
Brukte selv sand fra ei strand her jeg bor utenfor Ålesund. Ser nydelig ut, og har ikke hatt noe problemer med den. Jeg skylte tre ganger, og så kokte den. Værålen elsker den siden den er så finkornet.
Men, om det er skjellsand du bruker, så tenk på hvilken fisk du skal ha, siden den gradvis vil tilføre vannet kalk, og vil vel dermed øke phen.
Jeg trodde kalk senket PH? For hard ph er vel bløtt vann? Det sa hvertfall min stefar som er naturlærer på høyskolen. Eller kanskje jeg har helt misforstått :P hehe
ph er surhet, dh er hardhet ( eller Kh :S
Steffen_93
ph er surhet, dh er hardhet ( eller Kh :S

Er ikke Gh hardhet? :P
Jeg har bare misforstått. Det er helt riktig det du sier det Leste på nette
Rinamor
Jeg trodde kalk senket PH? For hard ph er vel bløtt vann? Det sa hvertfall min stefar som er naturlærer på høyskolen. Eller kanskje jeg har helt misforstått :P hehe

Eksempel:

Man kalker vassdrag i Norge fordi de har for surt vann til at fisk kan leve der. Altså for lav ph.

Sur og forurenset nedbør har senket ph så mye at fiskene dør ut pga for surt vann. Dersom man ønsker at norsk fisk skal kunne leve der og man ikke skal sitte med fiskeløse, livløse vann og vassdrag rundt om i landet, så hender det at myndighetene kalker vannet for å få opp ph-verdien, og dermed kan man sette inn ny fiskebestand.

Så jeg ville anta at din naturfaglærer-stefar bør slå opp i læreboka en gang til
Ja det hele virker mer logisk nå. Takk Takk
Det er nok bare jeg som har misforstått når han prater om formler og div. ^^
Malin.P
[QUOTE=Steffen_93]ph er surhet, dh er hardhet ( eller Kh :S

Er ikke Gh hardhet? :P

dH
Målenhet for vannets hardhet. Hardheten i vann beror på innholdet av jordalkaliemetallioner hovedsakelig kalsium- og magnesiumioner. Oppgis i tyske hardhetsgrader (°dH).

GH
Det er først og fremst vannets innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium som avgjør om vannet er hardt eller bløtt. Lave konsentrasjoner av disse saltene gjør vannet bløtt, mens høye konsentrasjoner gjør det hardt. Totalhardheten i vannet har stor innvirkning på livsfunksjonene til alle livsformene du har i akvariet. Enheten vi bruker når vi måler GH-verdien i vannet er i °dH som betyr tyske (deutscher) hardhetsgrader. GH-verdier i akvariet på mellom 5° og 15° dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker.

Tok det fra akvarieordforklaring :-P
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarte Sæbø
Reklame for plussmedlemskap