Kan jeg bruke eggeskall for å få opp gh?

Siden det må brukes spesiel gips (mineralbasert gips/ kalk) lurer jeg på om jeg kan bruke eggeskall, eller blir det oxo feil?
Hvis det går, hva skal jeg da gjøre, (vaske skallet nøye såklart) men skal jeg knuse det, gi det som det er eller?

Nå har jeg bare teststrips for å finne ut hvilke verdier vannet ligger på og som jeg har forstått er de ikke akkurat bra, gir feilaktige resultater eller er vanskelig å lese hvilken farge det egentlig er.
Men ifølge den ligger nå KH i rekekaret mitt på 1 og pH på 8.
Fisker og reker ser ut til å ha det bra likevel, men plantene har stagnert, hva kan jeg gjøre for å heve KH? Vil KH heves når jeg får hevet GH? GH er oxo på 1.

Jeg prøver å forstå alle vanngreiene (hvordan det ene påvirker det andre osv) , men ikke helt lett. Har forstått at pH blir ustabil når KH er lav.
et billig og bra produkt til å heve khen med er natron(som du får kjøpt i alle matvarebutikker). Men når du hever khen så vil også phen øke(bare så du er klar over det).
Og en kh på under 2 vil ofte gjøre så du får en ukjevn ph, noe som stresser fiskene mye.
Og nei khen vil ikke øke når du øker ghen.
Gips
Ang. eggeskall så er det jo bare å prøve i et glass med akvarievann og ta GH-prøve før og etter (må vel ligge noen dager).
Men kanskje knust skall har for skarpe kanter for fiskene?
Har dere ikke Panduros hobbybutikk der du bor? Koster ikke mange kronene for en pose alabastergips. Kan hende det går å kjøpe på nettet også.
Hvis plantene har stagnert så er det kanskje plantenæring som mangler.
Vel plantene har næring i bunn og algene gror som bare det, leste bare et sted at hvis KH var lav ville det minke CO2 i vannet og dermed ville plantene stagnere. Og jeg har lest at lav KH gjør pH ustabil. Men vil KH senkes hvis man senker pH?
Vil pH synke hvis man roer ned sirkulasjonen i vannoverflaten?
Står nemli på pakkningsvedlegget at hvis man skal forhøye pH skal man ha mer uro i vannoverflaten og minske CO2 tilførsel, eller bruke no fra butikk.
Det jeg vet:
pH viser om vannet er surt (høy pH) eller søtt (lav pH) eller basisk (pH på 7)
jeg har nå pH på mellom 8 og 9, noe som indikerer at vannet mitt er surt, eller har jeg rotet meg fullstendig bort?
KH sier om jeg har hardt vann (høy KH) eller bløtt vann (Lav KH), Ifølge testen ligger KH på 4 i det ene karet og på 1 hos rekene, eller er det GH som viser det??
Indikerer KH på hvor mye oksygen det er i vannet kanskje??

Noen som kan dette må hjelpe meg, nå ble jeg fryktelig forvirret over meg selv.
Jammen fant jeg det ut
Kanskje noen kunne lagd en artikkel om hva akvaristene burde ha i skapene sine ved krisetilfeller som at vannverdiene er "usunne", billige enkle løsninger ved krisesituasjoner.
Hva trenger man
Hva gjør de
Hvor mye
osv.

Man trenger ikke begrense seg, men kan ta med alt man kan om krisesituasjoner og hva man kan gjøre for at alt skal gå bra.
F.eks akvariet brister kl 8 en lørdagskveld. Hva gjøres med fiskene frem til nytt akvarium er skaffet, hvordan vil det gå med plantene, burde man samle opp vannet til nytt akvarium etc etc.
Nå leitet jeg meg frem til svaret på vannverdier, kanskje det kunne gått ann å ha en artikkel på akvarieskolen som omhandler krisesituasjoner og løsninger med det man har stående.
pH angir vannets surhet. Skalaen går fra 1-14.
1-6,9 er surt, 7 er nøytralt og 7,1-14 er basisk.

GH viser hvor hardt vannet ditt er; mens KH angir karbonathardhet.
anette
pH angir vannets surhet. Skalaen går fra 1-14. 1-6,9 er surt, 7 er nøytralt og 7,1-14 er basisk. GH viser hvor hardt vannet ditt er; mens KH angir karbonathardhet.

Da hadde jeg med andre ord rotet ja, basisk er det samme som søtt det da? og pH på 8 -9 er kanskje ikke så ille??
Hvis jeg knuser eggeskal til pulver og blander dette med varmt/ kokende vann, vil jeg da kunne bruke det idag?
Jeg har aldri hørt betegnelsen "søtt" brukt om vann; så det aner jeg ikke..
Det er ingen pH verdi som heter søtt 7 er nøytral, under er syre over er base.

Og pH på 8-9 er vel ille med alt annet enn malawi og den slags.

Føler vel at du må vite konkret hva du skal før du begynner med eggeskallblandingen din, du virker litt forvirra over begrepene
En annen ting verdt å tenke på er at eggeskall har en hinne inni. Denne bør i alle tilfeller fjernes før "eksperimentet", da den vil råtne.

Tror jeg heller ville tatt en tur i butikken og kjøpt noe du vet virker fremfor å prøve deg frem slik før du har begrepene og verdier helt inne!
Hvorfor tror du jeg er her og spør, men føler ikke jeg får svar jeg kan forstå/ gjøre no med. Begynner å bli fortvilet. Kan noen vennligst hjelpe meg ??
Ja rotet meg bort der, skrev jo det.
pH og KH henger sammen.

GH er hardheten til vannet, og med mindre du skal ha malawi osv. så gjør det ikke så mye om denne er på under 5, da har du mykt vann. Jeg vet ikke hva du har i karet, så det må du nesten finne ut selv, finnes jo noen som vil ha høyere. Men det er denne som heves med gips. Eggeskallets bruk vet jeg ikke noe om, men gips får du billig i hobbybutikk, så hvorfor drive med eggeskall?

Hvis du skal ha NED pHen så er eikebarkekstrakt tingen. Hvis du skal ha den opp så er det vel natron som brukes. Både eikebarkekstrakt og natron påvirker KH og CO2 i vannet hører også sammen med dette, derfor kan du ved å vite pH og KH lese av tabell hvor mye co2 som er i vannet.

Hvis du vil ha pH ned og KH bare er 1 så er nok det en liten challenge, for pH vil da kunne svinge og KH går ikke lengre ned.

Men for å vite sikkert må du ha noe mer nøyaktig å måle med, og du må måle på samme tid av døgnet fordi pH er lavere om natten pga. planter som avgir CO2 da. Ville skaffet dråpetester.
Arg for det første er alt stengt idag, for det andre har jeg fryktelig lite penger for tida. Jeg ønsker å hjelpe fiskene mine ved å få verdiene der de burde være, derfor jeg er her og prøver finne ut hvordan jeg skal klare dette med det jeg faktisk har tilgjengelig.
De fleste vil jeg tro roter seg bort når det gjelder hva de forskjellige tingene står for og hvordan de virker. Om jeg kjøper noe fra butikk kan jeg drite meg like mye ut som om jeg prøver med andre ting som jeg har sjekket her om går greit, så lenge jeg ikke forstår hvordan det virker.
Ja de fleste av oss vil hjelpe fiskene våre, men for å gjøre det må man for det første vite at det man måler er riktig, så må man vite at mengden av tilsetning i vannet er riktig, noe som også krever måling og forsiktig prøving. Da må du først vite hvor du skal med verdiene dine, så får heller utfordringen med eggknusing komme etterpå.

Det er forøvrig en vannkjemi artikkel som forklarer det hele ganske enkelt.
Bixen
takk for en ordentlig og grundig forklaring som var lett å forstå. skal ta vannbytter nå, vannet i springen er GH 1, KH 5-6 og pH 8. Hvilke invirkninger på karene vil dette få??
Galemor
takk for en ordentlig og grundig forklaring som var lett å forstå. skal ta vannbytter nå, vannet i springen er GH 1, KH 5-6 og pH 8. Hvilke invirkninger på karene vil dette få??

Vil tro pHen synker litt når den kommer i karet og det går en stund, hvis du ikke har stein e.l. som hever den. Men du kan la vann stå i bøtte rett fra springen et døgn, og så måle pH, så ser du om den synker litt, det er ihvertfall vanlig.

Foreslår du googler etter eggeskall triks hvis du vil prøve det, men det spørs om du får det fint nok til å påvirke vannet. Du kan nok ta GH opp til 3-4 med fordel, men spørs om jeg hadde orka. Har du mye fisker som krever høyere GH siden du tenker på å gjøre dette?
Jeg har levende fødere som guppy og sverdrager, palettchiklider, kampfisk, kinesiske algeetere, coryer, sebrasnegle, kirsebærreker og venusfisk, ja og kuhliål.

I rekekaret mitt går oxo venusfiskene der er GH 1, KH 1 og pH 8
I 200 litern går resten der er GH 1, KH 6 og pH mellom 8 og 9.

Hvis jeg henter vann fra en spring som har verdiene GH 4, KH 3 og pH 6,8 hva vil skje med akvarieverdiene da??
Kan jeg ved å senke vannbevegelse senke pH?
Kan jeg bruke vannet fra 200 litern til å øke KH hos rekene??
Den springen du snakker om høres litt mer selskapsvennlig ut. Men du har en nokså salig blanding med fisk da. Noen av de krever vel litt høyere GH, men pHen kan sikkert nærme seg 7 uten at det gjør noe.

Men det må være noe som gjør pHen til 8-9 i det karet, det høres høyt ut. Bunnsubtrat, stein? Er vannet du har oppi der 6,8pH når det kommer fra springen?

Jeg kan ikke gi deg noe magisk svar, fordi mest sannsynlig har du fisk som krever høy GH sammen med en som krever lav GH. Du må lage en liste over fiskene dine og skrive ned verdiene de krever, så sortere litt, så prøve å finne ut hva i karet som gjør at pHen er så høy om det ikke er sånn fra springen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap